Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-12-2017



Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord




In december 2017 heeft Rijkswaterstaat een nieuw pakket aan natuurvriendelijke Maasoevers aanbesteed. Aannemer Martens en Van Oord gaat in 2018-2019 circa 12 km aan oeverstroken langs de rivier 'ontstenen' voor een beter leefgebied voor riviergebonden planten en dieren.

De afgelopen 10 jaar is de Maas met het aanleggen van geulen, herstellen van beekmondingen en weghalen van de oeververdediging op veel plekken al een stuk natuurlijker geworden. Ook is de vismigratie verbeterd door vistrappen bij obstakels als stuwen en gemalen te bouwen. Dit ecologisch herstel van de rivier zet Rijkswaterstaat de komende jaren voort, te beginnen met dit volgende oeverpakket. Een overzicht van de werklocaties, vindt u op de kaart Herinrichting Maasoevers en -uiterwaarden op de projectpagina Maas: natuur(vriende)lijke oevers en uiterwaarden.

Uitvoering werkpakket natuurvriendelijke Maasoevers
In 2018 zal Martens en Van Oord zich met name richten op de voorbereiding van de werkzaamheden, waaronder het aanvragen van de benodigde vergunningen en het uitvoeren van archeologisch onderzoek en bodemonderzoek. De feitelijke uitvoering buiten vindt vooral in 2019 plaats. Daarbij wordt de oeverbestorting waar dat kan verwijderd. De aannemer werkt direct bij het water en voert de vrijkomende stenen en andere materialen per schip af. Daarom verwachten we weinig hinder voor de omgeving. Op sommige locaties wordt na het weghalen van de oeververdediging ook een deel van de oevergrond meteen afgegraven en afgevoerd. Het gaat dan om smallere delen van de Maas. Daarmee willen we voorkomen dat afgekalfde grond in de vaargeul belandt en hinder voor de scheepvaart zou kunnen veroorzaken.

Ecosysteem in balans
Het ecologisch herstel van de Maas volgt uit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Daarin hebben de lidstaten van de Europese Unie de afspraak gemaakt dat onze wateren uiterlijk in 2027 weer gezond moeten zijn. Daarvoor is het onder meer belangrijk dat de ecologische waterkwaliteit verbetert. Dat wil zeggen dat het waterleven in balans is, met een grote variatie aan planten, vissen en nuttige kleine waterbeestjes. In de afgelopen 150 jaar veranderde de Maas van een vrij afstromende slingerende rivier in een gekanaliseerde waterweg. De rivier werd rechtgetrokken en bochten werden afgesneden; er kwamen stuwen en sluizen en oevers kregen een stenen korset. Dat was niet gunstig voor de natuur. Veel soorten die in en langs de Maas thuishoren verminderden sterk in aantal of zijn zelfs helemaal verdwenen. Met de verschillende KRW-maatregelen willen we het natuurlijke karakter van de rivier zoveel mogelijk terugbrengen zodat deze soorten terug kunnen keren.

Meer informatie natuurvriendelijke Maasoevers
Wilt u meer weten over het herinrichten van de Maasoevers en -uiterwaarden? Meer informatie staat op de projectpagina Maas: natuur(vriende)lijke oevers en uiterwaarden



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Interview met Jacques Goddijn, CEO van HR Groep, over ITSUP tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Van Gelder voorziet gemeente Berg en Dal van LED
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A15 Papendrecht-Sliedrecht ter inzage
Nieuwsbericht
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
InfraTech 2019 FUTURE PROOF
Nieuwsbericht








[Banners]