Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-12-2017



Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord




In december 2017 heeft Rijkswaterstaat een nieuw pakket aan natuurvriendelijke Maasoevers aanbesteed. Aannemer Martens en Van Oord gaat in 2018-2019 circa 12 km aan oeverstroken langs de rivier 'ontstenen' voor een beter leefgebied voor riviergebonden planten en dieren.

De afgelopen 10 jaar is de Maas met het aanleggen van geulen, herstellen van beekmondingen en weghalen van de oeververdediging op veel plekken al een stuk natuurlijker geworden. Ook is de vismigratie verbeterd door vistrappen bij obstakels als stuwen en gemalen te bouwen. Dit ecologisch herstel van de rivier zet Rijkswaterstaat de komende jaren voort, te beginnen met dit volgende oeverpakket. Een overzicht van de werklocaties, vindt u op de kaart Herinrichting Maasoevers en -uiterwaarden op de projectpagina Maas: natuur(vriende)lijke oevers en uiterwaarden.

Uitvoering werkpakket natuurvriendelijke Maasoevers
In 2018 zal Martens en Van Oord zich met name richten op de voorbereiding van de werkzaamheden, waaronder het aanvragen van de benodigde vergunningen en het uitvoeren van archeologisch onderzoek en bodemonderzoek. De feitelijke uitvoering buiten vindt vooral in 2019 plaats. Daarbij wordt de oeverbestorting waar dat kan verwijderd. De aannemer werkt direct bij het water en voert de vrijkomende stenen en andere materialen per schip af. Daarom verwachten we weinig hinder voor de omgeving. Op sommige locaties wordt na het weghalen van de oeververdediging ook een deel van de oevergrond meteen afgegraven en afgevoerd. Het gaat dan om smallere delen van de Maas. Daarmee willen we voorkomen dat afgekalfde grond in de vaargeul belandt en hinder voor de scheepvaart zou kunnen veroorzaken.

Ecosysteem in balans
Het ecologisch herstel van de Maas volgt uit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Daarin hebben de lidstaten van de Europese Unie de afspraak gemaakt dat onze wateren uiterlijk in 2027 weer gezond moeten zijn. Daarvoor is het onder meer belangrijk dat de ecologische waterkwaliteit verbetert. Dat wil zeggen dat het waterleven in balans is, met een grote variatie aan planten, vissen en nuttige kleine waterbeestjes. In de afgelopen 150 jaar veranderde de Maas van een vrij afstromende slingerende rivier in een gekanaliseerde waterweg. De rivier werd rechtgetrokken en bochten werden afgesneden; er kwamen stuwen en sluizen en oevers kregen een stenen korset. Dat was niet gunstig voor de natuur. Veel soorten die in en langs de Maas thuishoren verminderden sterk in aantal of zijn zelfs helemaal verdwenen. Met de verschillende KRW-maatregelen willen we het natuurlijke karakter van de rivier zoveel mogelijk terugbrengen zodat deze soorten terug kunnen keren.

Meer informatie natuurvriendelijke Maasoevers
Wilt u meer weten over het herinrichten van de Maasoevers en -uiterwaarden? Meer informatie staat op de projectpagina Maas: natuur(vriende)lijke oevers en uiterwaarden



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]