Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-12-2017



Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord




In december 2017 heeft Rijkswaterstaat een nieuw pakket aan natuurvriendelijke Maasoevers aanbesteed. Aannemer Martens en Van Oord gaat in 2018-2019 circa 12 km aan oeverstroken langs de rivier 'ontstenen' voor een beter leefgebied voor riviergebonden planten en dieren.

De afgelopen 10 jaar is de Maas met het aanleggen van geulen, herstellen van beekmondingen en weghalen van de oeververdediging op veel plekken al een stuk natuurlijker geworden. Ook is de vismigratie verbeterd door vistrappen bij obstakels als stuwen en gemalen te bouwen. Dit ecologisch herstel van de rivier zet Rijkswaterstaat de komende jaren voort, te beginnen met dit volgende oeverpakket. Een overzicht van de werklocaties, vindt u op de kaart Herinrichting Maasoevers en -uiterwaarden op de projectpagina Maas: natuur(vriende)lijke oevers en uiterwaarden.

Uitvoering werkpakket natuurvriendelijke Maasoevers
In 2018 zal Martens en Van Oord zich met name richten op de voorbereiding van de werkzaamheden, waaronder het aanvragen van de benodigde vergunningen en het uitvoeren van archeologisch onderzoek en bodemonderzoek. De feitelijke uitvoering buiten vindt vooral in 2019 plaats. Daarbij wordt de oeverbestorting waar dat kan verwijderd. De aannemer werkt direct bij het water en voert de vrijkomende stenen en andere materialen per schip af. Daarom verwachten we weinig hinder voor de omgeving. Op sommige locaties wordt na het weghalen van de oeververdediging ook een deel van de oevergrond meteen afgegraven en afgevoerd. Het gaat dan om smallere delen van de Maas. Daarmee willen we voorkomen dat afgekalfde grond in de vaargeul belandt en hinder voor de scheepvaart zou kunnen veroorzaken.

Ecosysteem in balans
Het ecologisch herstel van de Maas volgt uit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Daarin hebben de lidstaten van de Europese Unie de afspraak gemaakt dat onze wateren uiterlijk in 2027 weer gezond moeten zijn. Daarvoor is het onder meer belangrijk dat de ecologische waterkwaliteit verbetert. Dat wil zeggen dat het waterleven in balans is, met een grote variatie aan planten, vissen en nuttige kleine waterbeestjes. In de afgelopen 150 jaar veranderde de Maas van een vrij afstromende slingerende rivier in een gekanaliseerde waterweg. De rivier werd rechtgetrokken en bochten werden afgesneden; er kwamen stuwen en sluizen en oevers kregen een stenen korset. Dat was niet gunstig voor de natuur. Veel soorten die in en langs de Maas thuishoren verminderden sterk in aantal of zijn zelfs helemaal verdwenen. Met de verschillende KRW-maatregelen willen we het natuurlijke karakter van de rivier zoveel mogelijk terugbrengen zodat deze soorten terug kunnen keren.

Meer informatie natuurvriendelijke Maasoevers
Wilt u meer weten over het herinrichten van de Maasoevers en -uiterwaarden? Meer informatie staat op de projectpagina Maas: natuur(vriende)lijke oevers en uiterwaarden



Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Minister: Aanpassingen nodig voor terugkeer Stint op de weg
Nieuwsbericht
Grootste omzetgroei transportsector in ruim 7 jaar
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Rijk, provincies, gemeenten en partners presenteren plan veilig verkeer
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Roermond Bereikbaar zet in op duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Meer agrarisch gebied wordt open natuurlijk terrein
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Boskalis gaat nieuwe N69 bouwen en maakt de weg energie-neutraal
Nieuwsbericht
Terug naar 2x1 rijstroken bij renovatie Waalbrug Nijmegen
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Informatiecentrum N280 Roermond opent de deuren
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Volg bij Andes korte gebruikerstraining 'LTC TVM in de praktijk' tijdens Vakbeurs Mobiliteit
Weblogposting
CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald
Nieuwsbericht








[Banners]