Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-12-2017



Natuurvriendelijke Maasoevers gegund aan Martens en Van Oord




In december 2017 heeft Rijkswaterstaat een nieuw pakket aan natuurvriendelijke Maasoevers aanbesteed. Aannemer Martens en Van Oord gaat in 2018-2019 circa 12 km aan oeverstroken langs de rivier 'ontstenen' voor een beter leefgebied voor riviergebonden planten en dieren.

De afgelopen 10 jaar is de Maas met het aanleggen van geulen, herstellen van beekmondingen en weghalen van de oeververdediging op veel plekken al een stuk natuurlijker geworden. Ook is de vismigratie verbeterd door vistrappen bij obstakels als stuwen en gemalen te bouwen. Dit ecologisch herstel van de rivier zet Rijkswaterstaat de komende jaren voort, te beginnen met dit volgende oeverpakket. Een overzicht van de werklocaties, vindt u op de kaart Herinrichting Maasoevers en -uiterwaarden op de projectpagina Maas: natuur(vriende)lijke oevers en uiterwaarden.

Uitvoering werkpakket natuurvriendelijke Maasoevers
In 2018 zal Martens en Van Oord zich met name richten op de voorbereiding van de werkzaamheden, waaronder het aanvragen van de benodigde vergunningen en het uitvoeren van archeologisch onderzoek en bodemonderzoek. De feitelijke uitvoering buiten vindt vooral in 2019 plaats. Daarbij wordt de oeverbestorting waar dat kan verwijderd. De aannemer werkt direct bij het water en voert de vrijkomende stenen en andere materialen per schip af. Daarom verwachten we weinig hinder voor de omgeving. Op sommige locaties wordt na het weghalen van de oeververdediging ook een deel van de oevergrond meteen afgegraven en afgevoerd. Het gaat dan om smallere delen van de Maas. Daarmee willen we voorkomen dat afgekalfde grond in de vaargeul belandt en hinder voor de scheepvaart zou kunnen veroorzaken.

Ecosysteem in balans
Het ecologisch herstel van de Maas volgt uit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Daarin hebben de lidstaten van de Europese Unie de afspraak gemaakt dat onze wateren uiterlijk in 2027 weer gezond moeten zijn. Daarvoor is het onder meer belangrijk dat de ecologische waterkwaliteit verbetert. Dat wil zeggen dat het waterleven in balans is, met een grote variatie aan planten, vissen en nuttige kleine waterbeestjes. In de afgelopen 150 jaar veranderde de Maas van een vrij afstromende slingerende rivier in een gekanaliseerde waterweg. De rivier werd rechtgetrokken en bochten werden afgesneden; er kwamen stuwen en sluizen en oevers kregen een stenen korset. Dat was niet gunstig voor de natuur. Veel soorten die in en langs de Maas thuishoren verminderden sterk in aantal of zijn zelfs helemaal verdwenen. Met de verschillende KRW-maatregelen willen we het natuurlijke karakter van de rivier zoveel mogelijk terugbrengen zodat deze soorten terug kunnen keren.

Meer informatie natuurvriendelijke Maasoevers
Wilt u meer weten over het herinrichten van de Maasoevers en -uiterwaarden? Meer informatie staat op de projectpagina Maas: natuur(vriende)lijke oevers en uiterwaarden



Deel dit artikel:                   





Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest
Nieuwsbericht
Klimaatbegroting 2019 Eindhoven: CO2 uitstoot daalt sterker dan verwacht
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
VNG-reactie op Rijksbegroting: in het belang van de inwoners
Nieuwsbericht
Toestemming Flixbus voor langeafstandvervoer in Noord-Brabant
Nieuwsbericht
OnderhoudNL over Miljoenennota: 'Kostenstijging remt groei'
Nieuwsbericht
IPO: Gezamenlijke provincies rekenen op vertrouwen kabinet
Nieuwsbericht
KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit
Nieuwsbericht
Miljoenennota 2019: Investeren & voorbereiden op de toekomst van Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: EZK investeert in een duurzaam en ondernemend Nederland
Nieuwsbericht
Reactie UNETO-VNI op Miljoenennota: meer investeren in de energietransitie
Nieuwsbericht
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2018: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Nieuwsbericht
Reactie Bouwend Nederland op Miljoenennota 2019: het echte werk komt nog!
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
VNG: In het belang van onze inwoners
Nieuwsbericht
Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht








[Banners]