Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-12-2017



Voorbereidingen groot onderhoud A79 van start




Snelweg A79 krijgt een grote onderhoudsbeurt. Rijkswaterstaat vervangt de deklaag door stiller asfalt (zoab) en past onder andere de geleiderails, afwatering en bermen aan zodat deze weer voldoen aan de eisen van deze tijd. Daarnaast wordt een aantal op- en afritten verlengd om de komende jaren een goede doorstroming van het verkeer te kunnen waarborgen.

Het groot onderhoud aan de A79 start medio 2020. In 2021 is het onderhoud voor de A79 gereed. Na het groot onderhoud blijft de afgelopen zomer ingevoerde snelheid van 100 km/h gehandhaafd als permanente maximumsnelheid.

Wegontwerp en snelheid A79
Om de precieze werkzaamheden voor het groot onderhoud te bepalen heeft Rijkswaterstaat onderzoek gedaan naar de toestand van de weg. Uit deze voorbereidende onderzoeken blijkt dat de weg, zoals hij ontworpen is in de jaren 70, in zijn huidige vorm verschillende afwijkingen kent ten opzichte van de norm voor 120 km/h wegen (Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen - ROA).

Sinds de zomer van 2017 is er al een snelheidslimiet van 100 km/h van kracht. Op basis van een kosten-baten overweging is gekozen voor het in stand houden van het bestaande ontwerp van de A79. Dit betekent dat de reeds ingevoerde maximumsnelheid van 100 km/h gehandhaafd blijft na het groot onderhoud.

Aan onze netwerkpartners uit de regio (provincie Limburg en gemeenten Meerssen, Voerendaal, Valkenburg, Nuth, Heerlen en Maastricht) hebben wij onze keuze toegelicht. Het volledig laten voldoen aan alle richtlijnen voor verkeersveiligheid bij 120 of zelfs 130 km/h is voor de A79 te kostbaar en ingrijpend; hiervoor zou een compleet nieuwe snelweg met nieuwe viaducten en aansluitingen aangelegd moeten worden.

Voorbereidingen groot onderhoud A79 gestart
Rijkswaterstaat is gestart met de voorbereidingen van de realisatie. Vanaf het voorjaar van 2018 vindt er afstemming met de omgeving plaats over de bereikbaarheid en de hinder tijdens de uitvoeringsperiode. Na een zorgvuldig aanbestedingstraject kan het contract naar verwachting eind 2019 gegund worden aan een aannemer. Deze gaat na de nodige voorbereidende werkzaamheden medio 2020 buiten aan de slag. In 2021 is de verbeterde A79 een feit.



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]