Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-12-2017



Lasers meten Ring Utrecht




Voor de geplande aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht is het nodig om precies te weten hoe het bestaande wegennet en alle bruggen en viaducten in het projectgebied eruitzien. Daarom laat Rijkswaterstaat een zogenoemde 3D-puntenwolk maken. Dit gebeurt met een speciale laserscan. De data kunnen de toekomstige aannemers gebruiken bij de aanpassing van de Ring Utrecht.

In het najaar van 2017 is ingenieursbureau Arcadis samen met Kempkes Landmeten gestart met het volledig driedimensionaal (3D) in beeld brengen van het hoofdwegennet, een deel van het onderliggend wegennet en de spoor- en trambanen in het projectgebied van de Ring Utrecht. Ook alle bijbehorende bouwwerken, zoals de Galecopperbrug (de A12-brug over het Amsterdam-Rijnkanaal) en de bak in de A27 bij Amelisweerd worden gescand.

Speciale laser maakt de 3D-beelden
De 3D-beelden worden gemaakt met behulp van een speciale laser. Het laserapparaat wordt bevestigd aan een auto, een quad of ander voertuig dat vervolgens door het hele projectgebied rijdt en alles om zich heen scant.

3D-puntenwolk
De laserscan verzamelt al rijdend en scannend miljoenen meetpunten. Deze meetpunten vormen samen een zogenoemde 3D-puntenwolk. De puntjes van de wolk vormen samen het beeld van de weg of een bouwwerk. Bijvoorbeeld van de Galecopperbrug. De puntenwolk laat zowel de brug als geheel zien als de verschillende brugonderdelen, zoals het brugdek, de pylonen met tuien, of de lichtmasten.

Van meetgegevens naar 3D-model
Door de Ring Utrecht hoogst nauwkeurig in beeld te brengen, verkrijgt Rijkswaterstaat belangrijke informatie voor de toekomstige verbreding. Zo kun je met de 3D-puntenwolk bijvoorbeeld digitale 3D-objecten (computermodellen) van een brug of viaduct maken. De brug is dan op het computerscherm vanaf alle kanten goed te bekijken. De aannemer die de verbreding straks gaat realiseren, weet op basis van zo’n 3D-object precies wat bijvoorbeeld de doorrijhoogtes voor het verkeer zijn of hoeveel ruimte er is tussen de verschillende brugpijlers.

Aanbesteding voor de realisatie van Ring Utrecht
De verzamelde meetgegevens worden ter beschikking gesteld aan de kandidaat-aannemers die meedoen met de aanbesteding voor de realisatie van Ring Utrecht. Zij gebruiken de informatie om Rijkswaterstaat een passende aanbieding te doen voor de uitvoering van het project. De daadwerkelijke uitvoering van de werkzaamheden is gepland in de periode 2020-2026.



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Interview met Jacques Goddijn, CEO van HR Groep, over ITSUP tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Van Gelder voorziet gemeente Berg en Dal van LED
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A15 Papendrecht-Sliedrecht ter inzage
Nieuwsbericht
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
InfraTech 2019 FUTURE PROOF
Nieuwsbericht








[Banners]