Nieuwsbericht | Datum: 13-12-2017



Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59




Maak de A59 zo snel mogelijk stoplichtvrij. Dat is de oproep van VNO-NCW Brabant Zeeland aan lokale, provinciale en landelijke overheden. Volgens de ondernemingsvereniging kan dat voor veel minder dan de 250 miljoen euro die Rijkswaterstaat nu berekent.

Tijdens de eindejaarsbijeenkomst van VNO-NCW Oosterhout op 13 december 2017 bij Kunst.nl, gelegen direct naast de stoplichten aan de A59, vraagt een coalitie van ondernemers op ludieke wijze aandacht voor de situatie.

Stoplichten op snelwegen zijn niet van deze tijd
Voor zover bekend, is knooppunt Hooipolder de laatste snelwegkruising met stoplichten in Nederland. Overige knelpunten zijn de laatste jaren succesvol gestroomlijnd. “Stoplichten op hoofdsnelwegen in Nederland, dat is echt niet meer van deze tijd,” aldus Arie Rietveld, voorzitter VNO-NCW Oosterhout. “Zeker niet in de logistieke hotspot van ons land.”

Totaaloplossing
Eerder werd al een beperkt plan gemaakt om op korte termijn aanpassingen te realiseren aan het hoofd- en onderliggende wegennet. Dat plan biedt in de ogen van VNO-NCW Brabant Zeeland echter onvoldoende uitkomst. Een totaaloplossing waarbij alle stoplichten verdwijnen zou volgens berekeningen van Rijkswaterstaat 200 tot 250 miljoen euro kosten. “Maar volgens ons kan dat een stuk goedkoper dan Rijkswaterstaat zegt,” aldus Rietveld.

100 miljoen goedkoper
Ondersteund door Bouwend Nederland sloeg VNO-NCW Oosterhout met een aantal bouwers, ingenieurs en adviesbureaus aan het rekenen. “Volgens onze berekeningen kan de A59 voor 144 miljoen euro stoplichtvrij zijn. En dat is inclusief de 27 miljoen euro voor de aankoop van vastgoed en grond,” zegt Rietveld. “Vanuit dit perspectief moeten we gaan voor een volledige stoplichtvrije A59.”

Oproep: bestuurlijke daadkracht
VNO-NCW Brabant Zeeland biedt Rijkswaterstaat aan om het gesprek aan te gaan en daarbij de goedkopere oplossing te presenteren. Daarnaast roepen de ondernemers op tot bestuurlijke daadkracht en middelen om dit knelpunt versneld op te lossen.

Via de website www.a59stoplichtenvrij.nu kunnen mensen hun steun uitspreken en de overheid aansporen snel tot actie over te gaan.



Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht








[Banners]