Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg

Foto: Ivo Ketelaar

Het ministerie van IenW, provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg hebben definitief gekozen voor de herbouw van Sluis II in het Wilhelminakanaal in Tilburg.

Herbouw van Sluis II heeft volgens de betrokken partijen het meeste draagvlak in de omgeving om het Wilhelminakanaal op te waarderen voor grotere schepen.

Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg werken aan de verbreding van het Wilhelminakanaal, met als doel dat de regio beter bereikbaar wordt voor klasse IV-schepen. Onderdeel van het project was de vervanging van sluizen II en III door één nieuwe sluis III. In het oorspronkelijke ontwerp zou door de sloop van Sluis II het kanaalpeil in het Wilhelminakanaal met 2,55 meter dalen. Het Rijk heeft uitvoerig onderzoek verricht naar de bodem en mogelijk alternatieve oplossingen om een weloverwogen keuze te kunnen maken tussen herbouw van Sluis II of een andere (laagwaterpeil)oplossing.

Herbouw Sluis II
Op basis van deze onderzoeken, consultatie van externe deskundigen en andere bestuurlijk betrokken partijen, hebben Rijk, provincie en gemeente vastgesteld dat voor herbouw van Sluis II voor de korte en lange termijn het meeste draagvlak bestaat. Daarom hebben Rijk en regio in het Bestuurlijk Overleg MIRT van 6 december jl. definitief gekozen voor de herbouw van Sluis II. De oplossing voor herbouw vraagt wel een extra investering, ook om de sluis te beheren en te onderhouden. De kosten voor herbouw Sluis II zullen verder uitgewerkt worden en door Rijk en regio gezamenlijk gedragen worden.

Door deze structurele oplossing wordt het Wilhelminakanaal bereikbaar gemaakt voor grotere klasse IV-schepen, waardoor meer lading efficiënter vervoerd kan worden en verdere economische groei in de regio mogelijk wordt gemaakt. Ook kan het aantrekkelijker maken van deze vaarweg het wegvervoer in deze regio ontlasten.

Planning
Nu de keuze is gemaakt, kunnen de werkzaamheden voor de herbouw van Sluis II voortgezet worden, waaronder het ontwerpen van de sluis en de voorbereiding van de aanbesteding. Rijk, provincie en gemeente verwachten in het voorjaar van 2018 meer duidelijkheid te kunnen geven over de planning van herbouw Sluis II.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg | Infrasite

Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg

Foto: Ivo Ketelaar

Het ministerie van IenW, provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg hebben definitief gekozen voor de herbouw van Sluis II in het Wilhelminakanaal in Tilburg.

Herbouw van Sluis II heeft volgens de betrokken partijen het meeste draagvlak in de omgeving om het Wilhelminakanaal op te waarderen voor grotere schepen.

Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant en gemeente Tilburg werken aan de verbreding van het Wilhelminakanaal, met als doel dat de regio beter bereikbaar wordt voor klasse IV-schepen. Onderdeel van het project was de vervanging van sluizen II en III door één nieuwe sluis III. In het oorspronkelijke ontwerp zou door de sloop van Sluis II het kanaalpeil in het Wilhelminakanaal met 2,55 meter dalen. Het Rijk heeft uitvoerig onderzoek verricht naar de bodem en mogelijk alternatieve oplossingen om een weloverwogen keuze te kunnen maken tussen herbouw van Sluis II of een andere (laagwaterpeil)oplossing.

Herbouw Sluis II
Op basis van deze onderzoeken, consultatie van externe deskundigen en andere bestuurlijk betrokken partijen, hebben Rijk, provincie en gemeente vastgesteld dat voor herbouw van Sluis II voor de korte en lange termijn het meeste draagvlak bestaat. Daarom hebben Rijk en regio in het Bestuurlijk Overleg MIRT van 6 december jl. definitief gekozen voor de herbouw van Sluis II. De oplossing voor herbouw vraagt wel een extra investering, ook om de sluis te beheren en te onderhouden. De kosten voor herbouw Sluis II zullen verder uitgewerkt worden en door Rijk en regio gezamenlijk gedragen worden.

Door deze structurele oplossing wordt het Wilhelminakanaal bereikbaar gemaakt voor grotere klasse IV-schepen, waardoor meer lading efficiënter vervoerd kan worden en verdere economische groei in de regio mogelijk wordt gemaakt. Ook kan het aantrekkelijker maken van deze vaarweg het wegvervoer in deze regio ontlasten.

Planning
Nu de keuze is gemaakt, kunnen de werkzaamheden voor de herbouw van Sluis II voortgezet worden, waaronder het ontwerpen van de sluis en de voorbereiding van de aanbesteding. Rijk, provincie en gemeente verwachten in het voorjaar van 2018 meer duidelijkheid te kunnen geven over de planning van herbouw Sluis II.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat