Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken

Foto: Ivo Ketelaar

Om de veiligheid te verbeteren, kunnen weggebruikers op alle Nederlandse snelwegen vanaf nu via navigatie en verkeersapps een waarschuwing via Flister ontvangen als weginspecteurs van Rijkswaterstaat verderop in actie zijn op een onveilige plek.

Rijkswaterstaat startte in 2015 in Flevoland met het waarschuwingssysteem Flister. Uit dit experiment blijkt dat de waarschuwingen voor incidenten bijdragen aan de veiligheid van zowel de weginspecteur als de weggebruiker. Daarom is besloten het systeem landelijk in te voeren, wat inmiddels is gebeurd.

Waarschuwingssignaal via Flister
Het waarschuwingssysteem werkt als volgt: weginspecteurs plaatsen hun voertuig op een rijstrook of de vluchtstrook om een ongeval of pechgeval te beveiligen. Vervolgens verzenden ze door een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk hun locatiegegevens (GPS-coördinaten).

De gegevens worden door het zogeheten Flister-platform omgezet in verkeersinformatie. Die informatie kunnen weggebruikers die een incident naderen als waarschuwingssignaal ontvangen op hun navigatiesysteem of via een verkeersapp. Ook kan de waarschuwing via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid.

Experiment met Flister
Aan het experiment deden 10 weginspecteurs mee en werd gehouden op (delen van) de A1, A6, A27, N50 en A28. Er is gekeken of de waarschuwingen via Flister daadwerkelijk hebben bijgedragen aan de veiligheid van de weginspecteurs en weggebruikers. Op basis van die bevindingen is besloten tot verdere uitrol.

Flister als aanvulling op de veiligheid
De Flister is een aanvulling op de zichtbare waarschuwingssignalen en maatregelen op en rond de weg zoals rode kruisen, snelheidsbeperkingen, pijlwagens, afzettingen en de voertuigen van de weginspecteurs die worden ingezet bij incidenten, pechgevallen etc. Door weggebruikers ook in de auto te voorzien van waarschuwingssignalen hebben ze meer tijd om te anticiperen.

Daarnaast heeft Rijkswaterstaat de afgelopen jaren tal van maatregelen genomen om de veiligheid op de weg te verbeteren. Weginspecteurs worden opgeleid tot Buitengewoon Opsporingsambtenaar om te handhaven op 2 overtredingen die de verkeersveiligheid nadelig beïnvloeden: het negeren van rode kruisen en ten onrechte parkeren op de vluchtstrook. Ook zijn er extra borden geplaatst om weggebruikers erop te wijzen dat een rood kruis betekent dat een rijstrook dicht is. Daarnaast is door de politie de handhaving van de maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden geïntensiveerd. Flister past in deze reeks van maatregelen.

Weginspecteurs: maatregelen nemen voor de veiligheid
Onze weginspecteurs nemen na een ongeval veiligheidsmaatregelen om de rijbaan zo snel mogelijk weer vrij te krijgen. Ze zetten de weg af met hun gele pick-up en als de situatie daarom vraagt, laten ze via de verkeerscentrale een rood kruis boven de rijstrook plaatsen. Zo kunnen zij samen met hulpverleners en bergers veilig hun werk doen. De weginspecteur verlaat altijd als laatste de plek van het incident en geeft het sein dat de weg weer vrij is voor het verkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken | Infrasite

Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken

Foto: Ivo Ketelaar

Om de veiligheid te verbeteren, kunnen weggebruikers op alle Nederlandse snelwegen vanaf nu via navigatie en verkeersapps een waarschuwing via Flister ontvangen als weginspecteurs van Rijkswaterstaat verderop in actie zijn op een onveilige plek.

Rijkswaterstaat startte in 2015 in Flevoland met het waarschuwingssysteem Flister. Uit dit experiment blijkt dat de waarschuwingen voor incidenten bijdragen aan de veiligheid van zowel de weginspecteur als de weggebruiker. Daarom is besloten het systeem landelijk in te voeren, wat inmiddels is gebeurd.

Waarschuwingssignaal via Flister
Het waarschuwingssysteem werkt als volgt: weginspecteurs plaatsen hun voertuig op een rijstrook of de vluchtstrook om een ongeval of pechgeval te beveiligen. Vervolgens verzenden ze door een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk hun locatiegegevens (GPS-coördinaten).

De gegevens worden door het zogeheten Flister-platform omgezet in verkeersinformatie. Die informatie kunnen weggebruikers die een incident naderen als waarschuwingssignaal ontvangen op hun navigatiesysteem of via een verkeersapp. Ook kan de waarschuwing via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid.

Experiment met Flister
Aan het experiment deden 10 weginspecteurs mee en werd gehouden op (delen van) de A1, A6, A27, N50 en A28. Er is gekeken of de waarschuwingen via Flister daadwerkelijk hebben bijgedragen aan de veiligheid van de weginspecteurs en weggebruikers. Op basis van die bevindingen is besloten tot verdere uitrol.

Flister als aanvulling op de veiligheid
De Flister is een aanvulling op de zichtbare waarschuwingssignalen en maatregelen op en rond de weg zoals rode kruisen, snelheidsbeperkingen, pijlwagens, afzettingen en de voertuigen van de weginspecteurs die worden ingezet bij incidenten, pechgevallen etc. Door weggebruikers ook in de auto te voorzien van waarschuwingssignalen hebben ze meer tijd om te anticiperen.

Daarnaast heeft Rijkswaterstaat de afgelopen jaren tal van maatregelen genomen om de veiligheid op de weg te verbeteren. Weginspecteurs worden opgeleid tot Buitengewoon Opsporingsambtenaar om te handhaven op 2 overtredingen die de verkeersveiligheid nadelig beïnvloeden: het negeren van rode kruisen en ten onrechte parkeren op de vluchtstrook. Ook zijn er extra borden geplaatst om weggebruikers erop te wijzen dat een rood kruis betekent dat een rijstrook dicht is. Daarnaast is door de politie de handhaving van de maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden geïntensiveerd. Flister past in deze reeks van maatregelen.

Weginspecteurs: maatregelen nemen voor de veiligheid
Onze weginspecteurs nemen na een ongeval veiligheidsmaatregelen om de rijbaan zo snel mogelijk weer vrij te krijgen. Ze zetten de weg af met hun gele pick-up en als de situatie daarom vraagt, laten ze via de verkeerscentrale een rood kruis boven de rijstrook plaatsen. Zo kunnen zij samen met hulpverleners en bergers veilig hun werk doen. De weginspecteur verlaat altijd als laatste de plek van het incident en geeft het sein dat de weg weer vrij is voor het verkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat