A58 bij Knooppunt Galder - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-12-2017



Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum




Samenbrengen wegverkeersgegevens na tien jaar nog steeds succesvol en een voorbeeld voor Europa.

De unieke samenwerking tussen gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat heeft geresulteerd in een portaal voor wegverkeersgegevens waarbij deze effectief en kostenbesparend worden ingewonnen, ingekocht, opgeslagen en gedistribueerd. De gegevens worden gebruikt in de verkeerscentrales van de wegbeheerders, maar ook door dienstverleners die route-adviezen geven via apps, websites, radio en TV.

Na de start van NDW leverde de organisatie verkeersgegevens over zo’n 4.000 kilometer weg. Inmiddels is NDW uitgegroeid tot een databank met gegevens over zo’n 50.000 km. Deze gegevens betreffen allereerst zogenaamde Actuele Verkeersgegevens; denk hierbij aan: gereden snelheden, reistijden, verkeersintensiteiten en voertuigcategorieën. Daarnaast zijn ook zgn. Situatieberichten beschikbaar, zoals: verkeersberichten, dynamische route-informatie en berichten over pech of ongevallen, over wegwerkzaamheden en over brugopeningen.

De ontwikkelingen op de markt en de uitbreiding van digitale mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat de stroom aan data alleen maar is vergroot. De mogelijkheden met data breiden zich steeds meer uit en de markt heeft behoefte aan inhoud en expertise. NDW heeft hierop ingespeeld door zich steeds meer te specialiseren in het inwinnen, inkopen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens.

Het moge duidelijk zijn dat het onderwerp ‘data’ in het DNA van NDW zit. Meegaan met trends en ontwikkelingen op dit gebied is een logisch gevolg. Zo koopt NDW sinds februari 2017 reistijden uit Floating Car Data in. Dit heeft als voordeel dat er voor veel meer provinciale en gemeentelijke wegen verkeersgegevens beschikbaar komen, namelijk zo’n 40.000 km extra. Een paar jaar geleden (voorjaar 2014) sloot NDW een nieuwe raamovereenkomst met een flink aantal leveranciers waardoor overheden scherper konden inkopen. Vanwege de samenwerking binnen NDW bood deze overeenkomst de mogelijkheid om opdrachten van de NDW-partners op maat en naar behoefte van de wegbeheerder aan te besteden.

De afgelopen tien jaar hebben veel gebracht voor NDW en het smaakt naar meer. De belangrijkste ontwikkelingen waarop NDW zich momenteel richt, zijn:
  • Optimalisatie in kwaliteitsbeheersing en uitbreiding van datasoorten van de verkeersgegevens, bijv. fietsdata.
  • Maximalisatie van de mogelijkheden voor Floating Car Data en Data uit voertuigcomputersystemen.
  • Vergroting van de mogelijkheden van de historische database door de ontwikkeling van diverse Big Data analysetechnieken.
Frits Brouwer, directeur van NDW zegt daarover: “Het is nu eenmaal zo dat het onderwerp ‘verkeersgegevens’ alleen maar belangrijker wordt in deze tijd waarin gewerkt wordt aan slimmere vormen van mobiliteit (bijv. mobiliteit–als-dienst i.p.v. een eigen auto) en zelfrijdende auto’s. Daarbij is zeker plaats voor een krachtig publiek samenwerkingsverband als NDW!”.

NDW is de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. In NDW werken 19 overheden (Rijkswaterstaat, alle provincies, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Vervoerregio Amsterdam en de 4 grote gemeenten) samen aan het inwinnen, inkopen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens. De gegevens worden ingezet voor effectief verkeersmanagement, gerichte verkeersinformatie en treffende verkeerskundige analyses. Doel van dit alles is een betere bereikbaarheid, minder files, meer verkeersveiligheid en minder uitstoot van schadelijke stoffen.



Deel dit artikel:                   





2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]