A58 bij Knooppunt Galder - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-12-2017



Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum




Samenbrengen wegverkeersgegevens na tien jaar nog steeds succesvol en een voorbeeld voor Europa.

De unieke samenwerking tussen gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat heeft geresulteerd in een portaal voor wegverkeersgegevens waarbij deze effectief en kostenbesparend worden ingewonnen, ingekocht, opgeslagen en gedistribueerd. De gegevens worden gebruikt in de verkeerscentrales van de wegbeheerders, maar ook door dienstverleners die route-adviezen geven via apps, websites, radio en TV.

Na de start van NDW leverde de organisatie verkeersgegevens over zo’n 4.000 kilometer weg. Inmiddels is NDW uitgegroeid tot een databank met gegevens over zo’n 50.000 km. Deze gegevens betreffen allereerst zogenaamde Actuele Verkeersgegevens; denk hierbij aan: gereden snelheden, reistijden, verkeersintensiteiten en voertuigcategorieën. Daarnaast zijn ook zgn. Situatieberichten beschikbaar, zoals: verkeersberichten, dynamische route-informatie en berichten over pech of ongevallen, over wegwerkzaamheden en over brugopeningen.

De ontwikkelingen op de markt en de uitbreiding van digitale mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat de stroom aan data alleen maar is vergroot. De mogelijkheden met data breiden zich steeds meer uit en de markt heeft behoefte aan inhoud en expertise. NDW heeft hierop ingespeeld door zich steeds meer te specialiseren in het inwinnen, inkopen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens.

Het moge duidelijk zijn dat het onderwerp ‘data’ in het DNA van NDW zit. Meegaan met trends en ontwikkelingen op dit gebied is een logisch gevolg. Zo koopt NDW sinds februari 2017 reistijden uit Floating Car Data in. Dit heeft als voordeel dat er voor veel meer provinciale en gemeentelijke wegen verkeersgegevens beschikbaar komen, namelijk zo’n 40.000 km extra. Een paar jaar geleden (voorjaar 2014) sloot NDW een nieuwe raamovereenkomst met een flink aantal leveranciers waardoor overheden scherper konden inkopen. Vanwege de samenwerking binnen NDW bood deze overeenkomst de mogelijkheid om opdrachten van de NDW-partners op maat en naar behoefte van de wegbeheerder aan te besteden.

De afgelopen tien jaar hebben veel gebracht voor NDW en het smaakt naar meer. De belangrijkste ontwikkelingen waarop NDW zich momenteel richt, zijn:
  • Optimalisatie in kwaliteitsbeheersing en uitbreiding van datasoorten van de verkeersgegevens, bijv. fietsdata.
  • Maximalisatie van de mogelijkheden voor Floating Car Data en Data uit voertuigcomputersystemen.
  • Vergroting van de mogelijkheden van de historische database door de ontwikkeling van diverse Big Data analysetechnieken.
Frits Brouwer, directeur van NDW zegt daarover: “Het is nu eenmaal zo dat het onderwerp ‘verkeersgegevens’ alleen maar belangrijker wordt in deze tijd waarin gewerkt wordt aan slimmere vormen van mobiliteit (bijv. mobiliteit–als-dienst i.p.v. een eigen auto) en zelfrijdende auto’s. Daarbij is zeker plaats voor een krachtig publiek samenwerkingsverband als NDW!”.

NDW is de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. In NDW werken 19 overheden (Rijkswaterstaat, alle provincies, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Vervoerregio Amsterdam en de 4 grote gemeenten) samen aan het inwinnen, inkopen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens. De gegevens worden ingezet voor effectief verkeersmanagement, gerichte verkeersinformatie en treffende verkeerskundige analyses. Doel van dit alles is een betere bereikbaarheid, minder files, meer verkeersveiligheid en minder uitstoot van schadelijke stoffen.



Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht








[Banners]