Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-11-2017



Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light




SWOV heeft in opdracht van de 12 provincies het risicogehalte voor verkeersonveiligheid op provinciale 80km/uur-wegen gescoord met behulp van een lightversie van ProMeV: Proactief Meten van Verkeersveiligheid. Provincies willen toe naar een methode waar de focus ligt op ongevallen voorkomen in plaats van beheersen. Daarom hebben provincies SWOV opdracht gegeven om de risico’s voor provinciale (80km/uur-)wegen in kaart te brengen. Dit zijn de risico’s waarbij een bewezen relatie is met de kans op een ongeval.

Met ProMeV Light blijkt het relatief eenvoudig om op basis van de obstakelvrije afstand, de rijrichtingscheiding en het aantal erfaansluitingen van provinciale wegen een betrouwbare indicatie te krijgen van de mate van onveiligheidsrisico’s op de weg. Het geeft de provincies bovendien handvatten om gericht in te grijpen op die onderdelen waarop een weg minder goed scoort. De drie geselecteerde kenmerken blijken een significante relatie te hebben met het risico op een ongeval.

Provinciale overheden hebben de laatste jaren te kampen met een schaarse beschikbaarheid van valide data over verkeersongevallen. Ook is er steeds minder sprake van ongevallenconcentraties. Hierdoor is het voor beleidsmakers moeilijk om verkeersveiligheidsbeleid te maken. Om dit probleem te ondervangen wint een proactieve aanpak steeds meer terrein, waarbij vooraf factoren gemeten worden die risico’s op een weg in beeld brengen en op basis waarvan wegbeheerders preventieve maatregelen kunnen nemen. Dit in tegenstelling tot de ‘oude’ aanpak waarbij pas na het plaatsvinden van ongevallen beleid werd gemaakt.

Van ProMeV naar ProMeV Light
In opdracht van het Interprovinciaal Overleg (IPO) ontwikkelde SWOV in 2014 de volledige versie van ProMeV. Hiermee kunnen provincies de veiligheid op netwerk-, route-, wegvak- en kruispuntniveau bepalen. Tussen 2014 en 2016 is ProMeV in Gelderland, Drenthe, Groningen en Noord-Holland getest. Omdat de volledige ProMeV-versie zeer arbeidsintensief is en bovendien veel dataverzameling vraagt, heeft SWOV op verzoek van het IPO een lightversie ontwikkeld. Hierbij is gebruikgemaakt van de data die de ANWB in 2012 voor deze wegen heeft verzameld in het kader van EuroRAP.

Vervolg
De lessen die geleerd zijn in de ontwikkeling van ProMeV en ProMeV Light, zijn waardevol om mee te nemen in de ontwikkeling van een methodiek die voor alle wegbeheerders beschikbaar en bruikbaar is. Provincies zien dit graag als onderdeel van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid wat nu wordt opgesteld door de gezamenlijke overheden en maatschappelijke partners. In dit plan staat het verkeersveiligheidsbeleid tot 2030. Hierin is de proactieve aanpak een van de belangrijke pijlers.

Met ProMeV Light kunnen provincies meteen aan de slag om hun wegen veiliger te maken.

Links
Rapport R-2017-7 ProMeV Light - Een invulling van risicogestuurde aanpak van weginfrastructuur



Deel dit artikel:                   





Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Tien jaar zand voor kustonderhoud en bouw
Nieuwsbericht
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht








[Banners]