Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-11-2017



Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light




SWOV heeft in opdracht van de 12 provincies het risicogehalte voor verkeersonveiligheid op provinciale 80km/uur-wegen gescoord met behulp van een lightversie van ProMeV: Proactief Meten van Verkeersveiligheid. Provincies willen toe naar een methode waar de focus ligt op ongevallen voorkomen in plaats van beheersen. Daarom hebben provincies SWOV opdracht gegeven om de risico’s voor provinciale (80km/uur-)wegen in kaart te brengen. Dit zijn de risico’s waarbij een bewezen relatie is met de kans op een ongeval.

Met ProMeV Light blijkt het relatief eenvoudig om op basis van de obstakelvrije afstand, de rijrichtingscheiding en het aantal erfaansluitingen van provinciale wegen een betrouwbare indicatie te krijgen van de mate van onveiligheidsrisico’s op de weg. Het geeft de provincies bovendien handvatten om gericht in te grijpen op die onderdelen waarop een weg minder goed scoort. De drie geselecteerde kenmerken blijken een significante relatie te hebben met het risico op een ongeval.

Provinciale overheden hebben de laatste jaren te kampen met een schaarse beschikbaarheid van valide data over verkeersongevallen. Ook is er steeds minder sprake van ongevallenconcentraties. Hierdoor is het voor beleidsmakers moeilijk om verkeersveiligheidsbeleid te maken. Om dit probleem te ondervangen wint een proactieve aanpak steeds meer terrein, waarbij vooraf factoren gemeten worden die risico’s op een weg in beeld brengen en op basis waarvan wegbeheerders preventieve maatregelen kunnen nemen. Dit in tegenstelling tot de ‘oude’ aanpak waarbij pas na het plaatsvinden van ongevallen beleid werd gemaakt.

Van ProMeV naar ProMeV Light
In opdracht van het Interprovinciaal Overleg (IPO) ontwikkelde SWOV in 2014 de volledige versie van ProMeV. Hiermee kunnen provincies de veiligheid op netwerk-, route-, wegvak- en kruispuntniveau bepalen. Tussen 2014 en 2016 is ProMeV in Gelderland, Drenthe, Groningen en Noord-Holland getest. Omdat de volledige ProMeV-versie zeer arbeidsintensief is en bovendien veel dataverzameling vraagt, heeft SWOV op verzoek van het IPO een lightversie ontwikkeld. Hierbij is gebruikgemaakt van de data die de ANWB in 2012 voor deze wegen heeft verzameld in het kader van EuroRAP.

Vervolg
De lessen die geleerd zijn in de ontwikkeling van ProMeV en ProMeV Light, zijn waardevol om mee te nemen in de ontwikkeling van een methodiek die voor alle wegbeheerders beschikbaar en bruikbaar is. Provincies zien dit graag als onderdeel van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid wat nu wordt opgesteld door de gezamenlijke overheden en maatschappelijke partners. In dit plan staat het verkeersveiligheidsbeleid tot 2030. Hierin is de proactieve aanpak een van de belangrijke pijlers.

Met ProMeV Light kunnen provincies meteen aan de slag om hun wegen veiliger te maken.

Links
Rapport R-2017-7 ProMeV Light - Een invulling van risicogestuurde aanpak van weginfrastructuur



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]