Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-11-2017



Smart Shipping Challenge: stap naar slimme en veilige binnenvaart




De binnenvaart is een onmisbare schakel in de logistieke keten. Zo’n 40% van alle goederen wordt nu al over het water getransporteerd. En dat moet meer worden. Door het slimmer inzetten van technologie wordt het veiliger, efficiënter en duurzamer.

Reden voor Rijkswaterstaat om bedrijven, onderwijsinstituten en kennisinstellingen uit te dagen om stappen te zetten in ‘smart shipping’. Tijdens een Smart Shipping Challenge op 30 november 2017 in de Rotterdamse haven, laat de sector de eerste baanbrekende resultaten van slimme innovaties zien, zoals verregaand geautomatiseerd varende schepen.
Schonere, veiligere en efficiëntere scheepvaart

Smart shipping gaat een belangrijke bijdrage leveren aan duurzaamheid en veiligheid op het water. De ontwikkeling van elektrische motoren leidt tot een lager brandstofgebruik en CO2-uitstoot. Maar ook door het beter afstemmen van de reisplannen op de sluis-, brug- en terminalplanning kunnen schepen schoner varen. Geavanceerde systemen gaan taken van de schipper gedeeltelijk of volledig overnemen. Hiermee kunnen ongevallen als gevolg van menselijke fouten voorkomen worden.

Met smart shipping verstevigt de binnenvaart haar concurrentiepositie ten opzichte van transport via de weg en het spoor en verstevigt de Nederlandse maritieme sector haar concurrentiepositie op het wereldtoneel.

Smart shipping
Tijdens de Smart Shipping Challenge worden er verschillende kleine en grote 'zelfvarende' schepen gepresenteerd die verregaand geautomatiseerd kunnen communiceren, reageren en anticiperen op hun omgeving. Maar smart shipping gaat niet alleen over zelfsturende schepen. Ook is er tijdens de Smart Shipping Challenge veel aandacht voor ontwikkelingen in duurzaam elektrisch varen, het gebruik van data om verkeersmanagement te optimaliseren en slimme oplossingen voor automatisch inspecteren en monitoren.

Meer informatie
smartshippingchallenge.nl



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]