Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-11-2017



Start verkenning Drentse Zonneroute A37




Hoe kunnen we in nauwe samenwerking met de omgeving van de Drentse A37 een zonneroute maken? Deze vraag staat centraal in de verkenning waarmee de gemeentes Coevorden, Emmen, Hoogeveen, netwerkbedrijf Enexis Groep en netbeheerder Rendo, de provincie Drenthe en Rijkswaterstaat van start gaan. Hiervoor tekenden de partijen op donderdag 9 november 2017 tijdens de Klimaattop Noord-Nederland een intentieverklaring.

Deze betrokken partijen gaan in nauwe samenwerking met de omgeving onderzoeken op welke wijze bermen langs de 40 km lange A37 kunnen worden benut voor de opwekking van zonne-energie. Dit icoonproject biedt de kans om gezamenlijk invulling te geven aan regionale- en nationale klimaatambities om zodoende gezamenlijk een bijdrage te leveren aan de energietransitie.

Voorverkenning
Uit de ruimtelijke voorverkenning die in 2016 heeft plaatsgevonden, blijkt dat een deel van het gebied op en rond de A37 voor de opwekking van zonne-energie kan worden gebruikt. De ontwerpen die daaruit naar voren kwamen, worden aan de hand van praktische en technische randvoorwaarden verder uitgewerkt. Op basis van deze uitwerking gaat het projectteam aan de slag om tot een gezamenlijke ontwerpkeuze te komen. Hierbij wordt de omgeving nauw betrokken. Daarnaast moet duidelijk worden welke ontwerpen financieel haalbaar zijn, wat de technische mogelijkheden zijn en wat de randvoorwaarden zijn voor de verkeersveiligheid.

Doel project
Doel van het project is om eind 2018 deze verkenning af te ronden zodat er begin 2019 een besluit kan worden genomen of er daadwerkelijk wordt overgegaan tot realisatie van het project.

A37
De Rijkssnelweg A37 is gelegen in de provincie Drenthe, doorkruist de gemeenten Hoogeveen, Coevorden en Emmen en is in eigendom en beheer van Rijkswaterstaat. Netbeheerders in dit gebied zijn Enexis Netbeheer en Rendo.

Energieambitie Rijkswaterstaat
De ontwikkeling van de zonneroute past bij de ambitie van Rijkswaterstaat om een bijdrage te leveren aan de energietransitie en om de CO2 uitstoot te verminderen. Daarmee werken we aan de Rijksbrede doelstellingen van het SER-Energieakkoord om in de periode tussen het jaar 2020 en 2023 respectievelijk 14% tot 16% van de totale energie duurzaam op te wekken.

Meer informatie
Lees meer over energie en klimaat bij Rijkswaterstaat op de pagina Energie en Klimaat



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]