Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-11-2017



Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start




De aanbestedingsfase voor fase 1 van de verbreding van de A1 is inmiddels onderweg. Het gaat hierbij om het traject tussen Twello en Deventer en tussen Deventer-Oost en Rijssen. Rijkswaterstaat selecteerde 5 aannemers om een plan en begroting voor het werk af te geven. Eén van hen gaat het werk in de periode 2018-2020 uitvoeren.

De aanpassingen aan de A1, zoals die staan in het tracébesluit (TB) en het saneringsbesluit, zullen marktpartijen in 2 fasen realiseren. De eerste fase, het gedeelte Twello–Deventer en Deventer-Oost–Rijssen, realiseren we in 2018–2020. Het gedeelte Apeldoorn–Twello, Deventer–Deventer-Oost en Rijssen–Azelo volgt vanaf 2024.

5 partijen
Voor de eerste fase vertaalden we de gevraagde aanpassingen aan het betreffende weggedeelte in eisen en legde deze in een contract vast. De aanbesteding van die fase is inmiddels gestart. Het contract is in juni gepubliceerd. 7 marktpartijen gaven aan interesse te hebben om het contract te maken. Na een selectie bleven er 5 over. Met hen doorlopen we de aanbesteding.

Inlichtingenfase
Deze procedure start met een inlichtingenfase. De inschrijvers kunnen toelichting vragen op de eisen en we kunnen de eisen verduidelijken. Deze fase loopt nu en duurt tot januari 2018, waarna de inschrijffase volgt. Behalve een prijs vragen we aan de inschrijvers om informatie waaruit blijkt dat zij het werk binnen de eisen van het contract kunnen maken. Ook vragen we hen hoe zij positief kunnen bijdragen aan de doelstellingen die we vooraf definieerden.

Best Value-aanpak
Daarnaast nemen we interviews af met vertegenwoordigers van de inschrijvers. Het werk gunnen we uiteindelijk aan de aannemer met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Hiervoor maken we gebruik van de Best Value-aanpak. Dit komt er in het kort op neer dat we vertrouwen op de kennis en ervaring van de aannemer en dat we hem uitdagen om deze volop in te zetten. De aannemer voert het project naar eigen inzicht uit op basis van de contracteisen van Rijkswaterstaat.

Begin werkzaamheden na zomer 2018
Na de selectiefase doorlopen we in de onderbouwingsfase met de geselecteerde aannemer de werkzaamheden en bespreken we eventuele onduidelijkheden. Vervolgens werkt de aannemer de uitvoeringsplannen nader uit en stelt een definitieve planning op. De verwachting is dat de aannemer na de zomer van 2018 kan starten met de (voorbereiding van de) werkzaamheden.

Opstellen tracébesluit loopt parallel
Normaal gesproken start de aanbesteding nadat de minister het tracébesluit (TB) heeft vastgesteld. Voor de A1 zou dit naar verwachting in het voorjaar van 2018 zijn. Maar omdat we met de omgeving (provincies en regio) afspraken de verbreding van fase 1 in 2020 te realiseren, starten we nu al met de aanbesteding en loopt deze parallel aan de voorbereiding en de vaststelling van het TB.

Meer informatie
Meer informatie over de Uitbreiding A1 Oost vindt u op de projectpagina van Rijkswaterstaat



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]