Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-11-2017



Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch




Dit is een gezamenlijk persbericht van provincie Noord-Brabant en gemeente 's-Hertogenbosch

Voortaan krijgen fietsers sneller en langer groen licht op de kruising Brabantlaan - Gestelseweg in ’s-Hertogenbosch. Het slimme verkeerslicht signaleert naderende fietsers en reageert daarop met aangepaste, langere groentijden zodat fietsers niet hoeven te stoppen.

Woensdag 8 november 2017 maakten gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant en wethouder Jos van Son van de gemeente ’s-Hertogenbosch als eerste gebruik van het nieuwe slimme verkeerslicht. In totaal worden komend jaar in ‘s-Hertogenbosch tien slimme verkeerslichten geplaatst. Van der Maat: “Met dit soort nieuwe technieken kunnen we het nog aantrekkelijker maken om de fiets te pakken. Tel daar bijvoorbeeld de aanleg van een snelfietsroute en goede fietsenstallingen bij op en de fiets wordt zo een steeds sneller, goedkoper en gezonder alternatief voor de auto.”

Cormmuniceren met verkeerslicht
Om ervoor te zorgen dat het slimme verkeerslicht sneller en eventueel langer groen licht geeft, kunnen fietsers de gratis app Schwung installeren. Via deze app detecteert het verkeerslicht dat er een fietser aankomt zonder dat de fietser hiervoor de telefoon uit zijn zak of tas hoeft te halen. Wanneer er meerdere fietsers een kruising naderen, zorgt het verkeerslicht voor een zo efficiënt mogelijke doorstroming voor de fietsers. Daarnaast kan met de informatie van de app bekeken worden of de doorstroming bij de kruispunten voor de fietsers verbeterd kan worden. Het gebruik van de Schwung-app is anoniem. De app is niet verbonden met de identiteitsgegevens van de gebruiker, maar wordt puur gebruikt als detectiemiddel.

Fietsstad ’s-Hertogenbosch
Eerder plaatste ’s-Hertogenbosch al een dynamisch verkeersbord dat fietsers de snelste route naar het station aangeeft. Wethouder Jos van Son: “We hebben als bekroonde Fietsstad van Nederland een reputatie hoog te houden. Het is lekker fietsen door de stad, al kan het op bepaalde routes altijd beter. Het past dan ook in de gemeentelijke ambitie om nieuwe technieken die een bijdrage aan het fietsplezier kunnen leveren te omarmen. Intelligente verkeerslichten zijn een voorbeeld van zo’n nieuwe techniek. Met een app als Schwung zijn fietser en verkeerslicht ‘connected’ en kan er wederzijds informatie worden uitgewisseld. Komend jaar komen er in ’s-Hertogenbosch 34 van deze slimme verkeerslichten, zogenaamde intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Deze iVRI’s zijn in staat om naderend verkeer te herkennen en verkeersstromen te optimaliseren. Bepaalde soorten verkeer – fietsers maar bijvoorbeeld ook zwaar vrachtverkeer – krijgen daarmee sneller of langer groen licht, of voorrang.

Testen met verschillende systemen in Brabant
In Tilburg werd onlangs ook een slim verkeerslicht in gebruik genomen dat groentijden voor fietsers aanpast met de app CrossCycle. “Brabant wil samen met verschillende aanbieders verschillende systemen testen om uiteindelijk één systeem te ontwikkelen dat het beste werkt en wat we breed in kunnen zetten in meerdere steden,” aldus Van der Maat. Zowel de installatie in ’s-Hertogenbosch als die in Tilburg zullen medio november ook werken met het Brabantse fiets stimuleringsprogramma en de app B-riders.

Smart mobility
De plaatsing van slimme verkeerslichten is onderdeel van het landelijke Partnership Talking Traffic, een publiek-private samenwerking voor de ontwikkeling en implementatie van innovatieve verkeerstoepassingen. Met deelname aan het Partnership Talking Traffic en andere smart mobility programma´s wil de provincie Noord-Brabant de bereikbaarheid, duurzaamheid en veiligheid verbeteren. Hiermee maakt de provincie zich klaar voor de toekomst zodat reizigers door het gebruik van data en slimme technieken, beter geïnformeerd, sneller en veiliger hun reis door de stad kunnen afleggen.

Over Schwung
Schwung is een gezamenlijk initiatief van Infoplaza en Koninklijk VolkerWessels onderneming Vialis. Door middel van de floating cycle data (FCD) die Schwung genereert wordt inzicht verkregen in de fietsstromen in de gemeente. Deze data wordt door Vialis ontsloten op een kaartbeeld zodat er analyses kunnen worden uitgevoerd die leiden tot een verdere optimalisatie van regelapplicaties maar ook tot een betere afstemming van de infrastructuur op de doelgroep fietsers.

Over B-riders
Het fietsstimuleringsproject B-Riders heeft al ruim 7.500 Brabanders overtuigd om voortaan de fiets naar het werk te pakken. Het project krijgt nu een nieuwe impuls door samen te werken met Brabantse werkgevers. Zo stimuleren we gezond gedrag, meer werknemers op de fiets en het verkleinen van de files in Brabant.

Over Partnership Talking Traffic
De introductie van slimme verkeersregelinstallaties, zogenaamde iVRI’s, vormt een belangrijk onderdeel van het ‘Partnership Talking Traffic’ waarbij het ministerie van IenW en regionale overheden samen met zo’n 20 marktpartijen vanuit de verkeersindustrie, telecom- en internetsector en automotive partijen investeren en werken aan de ontwikkeling en uitrol van innovatieve verkeerstoepassingen. Brabant is één van de twaalf regionale overheden in Nederland die bij dit partnership is aangesloten. Alle partijen, zowel publiek en privaat, investeren tot 2020 op landelijke schaal zo’n 90 miljoen euro in deze innovatie in mobiliteit. Met nieuwe dienstverlening worden weggebruikers - en in de nabije toekomst ook voertuigen onderweg continu begeleid en ondersteund met near real-time informatie die aansluit bij hun individuele situatie. Ze kunnen daardoor beter anticiperen op verkeerssituaties, wat goed is voor de doorstroming van het verkeer, voor de duurzaamheid en de verkeersveiligheid.


Meer informatie (van de redactie)
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Overheid en bedrijfsleven investeren 90 mln in slimme verkeersoplossingen



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]