Bron: A2 Maastricht
Nieuwsbericht | Datum: 06-11-2017



A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017




Tijdens het COB-congres op 3 november 2017 is de Schreudersprijs weer uitgereikt: dé prijs voor een bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen. De grote winnaar is de A2 Maastricht. Er was een eervolle vermelding voor Onderdoorgangen Zutphen.

De jury over de winnaar, de A2 Maastricht
"Het project A2 Maastricht is zonder twijfel een groot en omvangrijk project en raakt de kern van de stad Maastricht. Met de ondertunneling van de A2 in Maastricht is een einde gekomen aan een groot knelpunt in het rijkswegennet en is tevens een sterke verbetering van de leefbaarheid van de stad gerealiseerd. Het project is inventief door het idee van de aannemer door de tunnel te stapelen. Zo creëerde men meer capaciteit dan het referentieontwerp tegen dezelfde prijs! De jury roemt het project voor het getoonde lef. De tunnel is voor alle soorten verkeer toegankelijk. De bouw is technisch hoogstaand uitgevoerd in een moeilijke ondergrond waarbij risicobeheersing voorop stond. In een respectievelijk korte tijd zijn de vele benodigde vergunningen verkregen. Tevens was er veel aandacht voor een goede communicatie met de omgeving. Dit project zal een voorbeeld zijn voor andere steden en de ondergrondse optie op de kaart zetten."

De jury over de eervolle vermelding voor Onderdoorgangen Zutphen
"Twee onderdoorgangen rond het station in Zutphen. Niet heel bijzonder op het eerste gezicht. Toch hebben de Marstunnel en Kostverloren een grote maatschappelijke waarde voor Zutphen. Architectonisch twee pareltjes in vergelijking met standaard ondergrondse (infra)projecten. Vooral het lichtontwerp springt er zeker uit. Het materiaalgebruik in de onderdoorgangen en het licht zijn één geheel. De jury spreekt van een uitzonderlijk project. De lichtkunstenaar heeft vanaf het begin een belangrijke rol gespeeld. Kunst integreren in de bouw levert sensitiviteit en inlevingsvermogen in het ondergronds bouwen op. Beide onderdoorgangen zijn aangelegd onder een talud. De precisie operatie waarmee de betonnen onderdelen op hun plek zijn geschoven, is bijzonder. De impact is fenomenaal als je door de tunnel rijdt. Het dynamische ontwerp van dit project geeft een beleving die je niet snel vergeet."

Achtergrond
Tot 1 september 2017 konden er projecten worden ingestuurd voor de Schreudersprijs 2017. Er waren tien inzendingen:
  • A2 Maastricht, door Avenue2 en Projectbureau A2 Maastricht.
  • A4 Delft-Schiedam, door Van Hattum en Blankevoort.
  • Hendrik Bulthuis Akwadukt, door bouwcombinatie Nije Daam (Mobilis, Van Gelder en Friso Civiel).
  • Herinrichting Gustav Mahlerplein, door BAM Infra Nederland.
  • Kustwerk Katwijk, door Royal HaskoningDHV, Hoogheemraadschap van Rijnland, gemeente Katwijk, OKRA Landschapsarchitecten, Arcadis, Ballast Nedam en ZJA Zwarts & Jansma Architecten.
  • Noordwal-Veenkade, door gemeente Den Haag.
  • Onderdoorgang langzaam verkeer Zevenaar, door ABT, Van Spijker Infrabouw en ProRail.
  • Onderdoorgangen Zutphen, door Railinfra Solutions (Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos), Herman Kuijer, Maurer United Architects, gemeente Zutphen en ProRail.
  • Parkeergarage Lammermarkt Leiden, door Combinatie parkeergarages Leiden Dura Vermeer-BESIX.
  • Renovatie Velsertunnel, door Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint.
Genomineerden
Naast de winnaar en de eervolle vermelding, waren nog twee projecten genomineerd voor de Schreudersprijs 2017
  • Kustwerk Katwijk, door Royal HaskoningDHV, Hoogheemraadschap van Rijnland, gemeente Katwijk, OKRA Landschapsarchitecten, Arcadis, Ballast Nedam en ZJA Zwarts & Jansma Architecten.
  • Parkeergarage Lammermarkt Leiden, door Combinatie parkeergarages Leiden Dura Vermeer-BESIX.
Jury 2017
  • dr.ir. M. (Mandy) Korff (voorzitter; Deltares en TU Delft)
  • ir. L.M. (Marcel) Blom (CROSS Architecture)
  • prof.ir. C.M. (Maurits) de Hoog (gemeente Amsterdam)
  • ir. F.J. (Frank) Kaalberg (Witteveen + Bos)
  • ir. A.Y. (Astrid) Sanson (gemeente Rotterdam)
De jury heeft vier inzendingen genomineerd voor de prijs. Zij maakten kans op 25.000 euro en de eeuwige roem. Hoewel er nooit meer dan één prijs wordt toegekend, kan de jury wel voorstellen om ook een eervolle vermelding uit te reiken. Indien er geen inzendingen zijn van voldoende niveau (naar de mening van jury en bestuur) wordt er geen prijs en eventueel ook geen eervolle vermelding toegekend.

In het reglement staan de procedure, de beoordeling en de voorwaarden beschreven. Om voor de prijs in aanmerking te komen, moet het bijvoorbeeld gaan om een prestatie van een Nederlands bedrijf in binnen- of buitenlandse bodem, of van een buitenlands bedrijf in Hollandse bodem. Alle disciplines die bijdragen aan het bevorderen van verantwoord gebruik van de ondergrond kunnen meedingen naar de prijs. De prestatie hoeft dus niet per se iets technisch te zijn; ook projecten op het gebied van stedenbouwkunde, architectuur, economie of zintuigfysiologie kunnen worden beloond.

Voor de prijs worden uitgesloten mijnbouw (winning van grondstoffen), winning van (drink)water en thermische energie (warmte/koude), alsmede de opslag van vloeistoffen, gassen en thermische energie in het korrelskelet van de bodem of in holle ruimten, gemaakt met oplos- of andere technieken, die niet worden begrensd door een ondersteunende, kunstmatige bekleding.



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]