Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 07-11-2017



Eerste hybride mobiele hijskraan ter wereld komt uit Oss




Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings lanceert wereldprimeur op internationale top

De Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings heeft als eerste ter wereld een hybride mobiele hijskraan gebouwd. Deze SK487-AT3 is volledig elektrisch aangedreven. Daardoor kan hij emissievrij en stil zijn werk doen en de stad in- en uit rijden. Alleen op de snelweg maakt hij gebruik van een kleine dieselmotor.

De revolutionaire innovatie wordt donderdagavond 16 november aan zo'n 1000 internationale gasten gepresenteerd tijdens de SpieringsSummit.

Dertig jaar geleden ontwikkelde het bedrijf uit het Brabantse Oss als eerste een mobiele torenkraan door een gebruiksvriendelijke torenkraan op een compacte truck te zetten. De fabrikant groeide hiermee uit tot marktleider en de mobiele Spierings-kranen worden inmiddels in meer dan 25 landen in Europa, Azië en Afrika gebruikt door alle grote kraan- en bouwbedrijven. In 2018 verwacht Spierings zijn duizendste kraan te leveren.

Op donderdag 16 november 2017 schrijft het bedrijf opnieuw geschiedenis. Dan onthult Spierings de SK487-AT3 City Boy: de eerste hybride mobiele kraan, speciaal ontwikkeld voor een stedelijke omgeving waarin milieueisen steeds hoger en werkruimtes steeds beperkter worden. De onderwagen wordt elektrisch aangedreven en is voorzien van een Lithium-ion accu pakket. Hierdoor kan de kraan moeiteloos naar de plaats van bestemming rijden, zonder gebruik te maken van een verbrandingsmotor. Op de hijslocatie kan de kraan eenvoudig aan het netstroom worden aangesloten. Op deze manier kan hij volledig emissievrij werken en wordt het geluid tot een minimum beperkt. Als er geen stroom aanwezig is, kan de City Boy zelfs enkele uren enkel op zijn eigen accupakket hijsen.

Voor het rijden op de snelweg heeft de kraan een kleine dieselmotor om 80 kilometer per uur te kunnen halen. Remenergie wordt weer opgeslagen in de accu. Ook wegrijden uit stilstand kan hij op de accu. De hybride uitrusting is niet ten koste gegaan van de capaciteit van de kraan. De toren kan tot 30 meter hoogte uitschuiven en de giek bereikt een lengte van 40 meter, waar hij een hijscapaciteit van 1,7 ton op de punt haalt. De kraan is gebouwd op een compacte 3-assige onderwagen van slechts 2,5 meter breed. Daardoor kan de City Boy beter manoeuvreren op smalle wegen en in drukke steden. Die ruimtebesparing is onder meer mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een multifunctionele cabine. Deze 3-in-1-cabine fungeert zowel als truckcabine, kraancabine en liftcabine om langs de toren omhoog te gaan naar de gewenste werkhoogte.

Terwijl de auto-industrie in razend tempo bezig is elektrische en emissievrije auto's te ontwikkelen en te produceren, is Spierings de eerste in de mobiele kraanwereld die het gelukt is een mobiele hijskraan elektrisch te maken. De ontwikkeling van deze innovatie is een wereldprimeur die internationaal veel opzien zal baren, verwacht het bedrijf.



Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht








[Banners]