Nieuwsbericht | Datum: 01-11-2017



Automobilisten onbekend met technologische mogelijkheden eigen auto




Technologische ontwikkelingen in auto’s spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de weg. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen. Uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt benut. Automobilisten maken er nog maar weinig gebruik van en zijn vaak niet bekend met welke technologie hun auto is uitgerust.

De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds meer uitgerust met slimme systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Deze systemen staan bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS systemen worden steeds meer gemeengoed. Inmiddels zijn er zo’n 50 systemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.

Laag bewustzijn en kennis
Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder 1.355 zakelijk rijders blijkt echter dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: “De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”

Uit het onderzoek kwam eveneens naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet*. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.

ADAS belangrijk bij vergroten verkeersveiligheid en doorstroming
RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “De persoonlijke en maatschappelijke impact van een (dodelijk) verkeersongeval is enorm. Nieuwe technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het verschil gaan maken. Deze zogenaamde ADAS systemen zijn juist ontwikkeld om de veiligheid van zowel de bestuurder, inzittenden als andere weggebruikers te vergroten, maar dan moeten ze wel optimaal worden benut. De grootste uitdaging is niet de technologie maar de aanschaf en het gebruik ervan. Wij moeten samen als industrie, retail en automobilisten de handen ineen slaan om de bekendheid met en kennis over deze systemen te vergroten”.

Jan van Delft, Vereniging van Zakelijk Rijders (VZR) geeft aan: “Onze autobestuurders willen veilig en comfortabel van A naar B. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat het veiligheidsbewustzijn van autobezitters verbeterd kan worden. Niet alleen voor wat betreft bestaande systemen, maar ook wat betreft de aanschaf van systemen bij het bestellen van een (zakelijke) auto. Daarnaast vormt een aantal van deze systemen de opmaat naar zelfrijdende auto’s. En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, gebruik en acceptatie wel omhoog’.

Meer informatie
U kunt de volgende documenten downloaden op de website www.connectingmobility.nl : Onderzoeksrapport “ADAS: from owner to user”, inclusief quotes van diverse organisaties naar aanleiding van het onderzoek (RDW, CBR, SWOV, VZR, RAI, TUDelft, ministerie I en W, Aon, ANWB), Samenvatting van het onderzoek, in de vorm van een factsheet (NL en EN) en infographic (NL)

Op de website van ANWB staat meer informatie over verschillende rijhulpsystemen en wat ze doen.

Op de automatische piloot?! (Her)ken jij deze rijhulpsystemen? Doe de test! op www.rijtaakondersteuning.nl



Deel dit artikel:                   





Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Nijpels: 'Het kabinet is aan zet'
Nieuwsbericht
Tracébesluit A27 Houten - Hooipolder nadert voltooiing
Nieuwsbericht








[Banners]