Nieuwsbericht | Datum: 23-10-2017



Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto




In Nederland werd in 2016 ongeveer 60 procent van het totaal aantal reizigerskilometers per auto afgelegd. Dat is tussen 2005 en 2016 per saldo gelijk gebleven. Het openbaarvervoergebruik omvat in 2016 13 procent van alle reizigerskilometers en het fietsgebruik 8 procent. Bij de ouderen is een sterke groei van het autogebruik als bestuurder is zichtbaar. Het aantal door 60-plussers afgelegde autokilometers is sinds 2005 met 63 procent toegenomen. Vooral de vrijetijdsmobiliteit groeide in de periode 2005-2016: ruim de helft van de totale mobiliteit van Nederlanders betreft nu vrijetijdsmobiliteit. Bijna 45 procent van de vrijetijdsritten gaat per auto. Dit blijkt uit het Mobiliteitsbeeld 2017 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Ontwikkeling fietsen en lopen
Sinds 2005 nam het fietsgebruik toe met bijna 12 procent. Met name voor onderwijs en vrijetijd fietsen we vaker en verder en ook de fietsafstanden in het woon-werkverkeer zijn langer dan elf jaar terug. Een deel van het toegenomen fietsgebruik komt voor rekening van de e-fiets. Niet alleen ouderen, maar ook volwassenen jonger dan 65 jaar gebruiken deze steeds vaker. In totaal leggen personen van 12 jaar en ouder 16 procent van alle fietskilometers af op een e-fiets. Het aantal te voet afgelegde kilometers is sinds 2005 met 11 procent toegenomen. Vooral voor vrijetijdsmotieven is men vaker en verder te voet onderweg.

Grootstedelijke gebieden
De fiets heeft in de woon-werkverplaatsingen binnen de steden tussen 2005 en 2016 terrein gewonnen ten opzichte van de auto en het openbaar vervoer. Op de langere afstand van en naar de grote steden blijft de auto dominant en heeft de trein een hoog aandeel in het woon-werkverkeer. In de vier grote steden, en aan de randen daarvan, nam het reistijdverlies op stedelijke en provinciale wegen in de afgelopen jaren toe.

Ontwikkelingen op het hoofdwegennet
Het reistijdverlies lag in 2016 per saldo 9 procent hoger dan in 2005. De uitbreiding van het wegennet (extra stroken), heeft in die periode geleid tot een reductie van het reistijdverlies op de hoofdwegen met 46 procent.

In het afgelopen jaar nam het reistijdverlies met 10 procent toe. Dat is in historisch perspectief relatief hoog, maar beduidend minder dan de uitzonderlijke toename met 22 procent in het jaar 2015. Het reistijdverlies op het hoofdwegennet nam in 2016 vooral toe tijdens de avondspits (15-19 uur) en in de Noordvleugel van de Randstad. Naar verwachting groeit onder invloed van een aantrekkende economie tot 2022 het verkeer met 9 procent, en het reistijdverlies met 28 procent, ten opzichte van het niveau in 2016.

Ontwikkelingen goederenvervoer
In 2016 lag het vervoerd gewicht in Nederland, voor alle vervoerstromen tezamen, per saldo 12 procent hoger als in 2005. Onder invloed van het verdere economische herstel nam in 2016 het vervoerd gewicht toe met 2 procent. Zowel het binnenlands vervoer, als het internationale vervoer, ligt daarmee boven het niveau van vóór de crisis. Het KiM verwacht voor de periode 2017-2022 voor het binnenlands goederenvervoer een groei van 1 procent en voor het internationale vervoer een groei van 15 procent. De luchtvracht groeit naar verwachting in die periode met gemiddeld 5,5 procent per jaar.

Verkeersveiligheid
Het aandeel van 70-plussers onder de verkeersdoden nam toe van ongeveer een kwart in 2005 naar grofweg een derde in 2016. Onder de fietsers is nu meer dan de helft (57 procent) van de verkeersdoden ouder dan 70 jaar. Het aantal oudere verkeersdoden groeit, doordat zowel het aantal ouderen, als het door ouderen aantal afgelegde kilometers per persoon is toegenomen. Dit betekent dat per afgelegde fietskilometer het risico om bij een dodelijk ongeluk betrokken te raken daalt.

Milieu
Sinds 2014 bleef de uitstoot van CO2 door het verkeer op een vrijwel gelijk niveau. De dalende trend die in 2011 leek te zijn ingezet, zet dus niet door. Bij andere stoffen waaraan verkeer een grote bijdrage levert – NOX, fijnstof (PM10 en PM2,5), SO2 en NMVOS – dalen de emissies van het verkeer gestaag.

Meer informatie
Website Mobiliteitsbeeld 2017
Rapport Mobiliteitsbeeld 2017



Deel dit artikel:                   





EU-commissie co-financiert MEGA-E project met 29 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Meer zand voor Texel van Westerslag tot De Koog
Nieuwsbericht
In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto
Nieuwsbericht
Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Fryslân investeert in verkeersveiligheid en IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte groeit naar Vakbeurs Openbare Ruimte
Weblogposting
Ontwerp Afsluitdijk toegelicht
Nieuwsbericht
Uitloop renovatie sluis Hengelo
Nieuwsbericht
Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht








[Banners]