Bron: NS
Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2017



NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters

Bron: NS



Nederland krijgt steeds meer Sprinters. Na de instroom van 58 Sprinters van fabrikant Stadler, is het nu tijd voor de nieuwe NS-Sprinters van het Spaanse CAF. De eerste treinen van in totaal een bestelling van 118 treinen, zijn nu in Nederland voor de test- en toelatingsperiode. Vandaag werd de eerste Sprinter officieel gepresenteerd in de NS-locatie De Zaanstraat in Amsterdam.

Naast de komst van de nieuwe Sprinters gaan Sprinters ook nog eens vaker rijden. NS breidt de dienstregeling vanaf december namelijk uit met 83 extra Sprinterverbindingen. Er gaan vaker Sprinters rijden tussen Geldermalsen - Den Bosch, Leeuwarden - Meppel en Utrecht - Houten Castellum. Op dit laatste traject gaat de Sprinter zelfs elke tien minuten rijden. Roger van Boxtel, president-directeur NS: 'We investeren hiermee ook volop in het belang van de reiziger die korte afstanden maakt.'

Sinds vorig jaar december kunnen reizigers ook al 100 keer vaker een Sprinter nemen. Toen breidde NS de Sprinterverbindingen uit op onder meer Groningen - Assen, Breukelen - Amsterdam en tussen Den Bosch - Oss (zie ook kaartje).

Om de reiziger vaker een Sprinter te bieden, heeft NS meer Sprintertreinen nodig. Sinds dit jaar rijdt NS al 58 gloednieuwe Sprinters van fabrikant Stadler. Daarbovenop komen dus nog eens de 118 Sprinters van fabrikant CAF die we vandaag presenteren. NS heeft de nieuwe sprinters ook nodig om op termijn oudere treinen te vervangen.

Sprinters maken een belangrijk onderdeel uit van het Nederlandse spoor. 48% van de reizigers reist voor een deel van de reis met een Sprinter. Een kwart hiervan stapt over van of op een Intercity. Daarmee zijn Sprinters een belangrijke schakel in het vervoer binnen de regio én tussen de regio's.

De nieuwe Sprinters moeten het comfort voor de reizigers verder verhogen. De treinen worden vanaf 2018 gefaseerd ingevoerd in diverse delen van het land: Met name in Drenthe, Groningen en Friesland, op de Veluwe en in Flevoland. De eerste van deze nieuwe Sprinters worden ingezet in de regio's Hoorn, Amsterdam en Den Haag. Ze passen bij de wensen van onze reizigers: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

Wilbert Wijns, programmamanager Sprinter Nieuwe Generatie: 'Samen met CAF beginnen we aan de testfases in Nederland, nodig om de vergunningen te krijgen. Ondertussen leren duizenden machinisten, conducteurs en monteurs de trein van binnen en buiten kennen, zodat de nieuwe trein voor hen geen geheimen meer heeft. Alles gericht op een betrouwbare introductie in het najaar van 2018'.

Eind 2014 heeft NS het contact getekend met CAF - voor NS een nieuwe Baskische leverancier in Spanje - voor de levering van 118 treinen. Met in totaal 20.000 zitplaatsen. De trein is afgeleid van het Civity platform van CAF. In andere landen is de Civity een vertrouwde trein die reizigers naar hun plaats van bestemming brengt.

De afgelopen periode is de trein onder andere getest bij CAF in Beasain, daarna op een speciale testbaan voor nieuw spoorweg materieel in Velim (Tsjechië). De trein heeft hier al zo'n 40.000 km gereden. Ook is uitvoerig op winterse omstandigheden getest in de klimaat kamer in Wenen.

NS investeert meer dan 2,5 miljard in nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity's en worden treinen gemoderniseerd. De bestelling van deze 118 Sprinters van CAF zijn onderdeel van dit omvangrijke investeringsprogramma om Nederland duurzaam mobiel en bereikbaar te houden.


Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]