Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2017



ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri

Bron: ProRail



Abricadabri... een zelfvoorzienend station

ProRail gaat op station Zuidbroek energie opwekken met zonnepanelen in een abri, oftewel wachtruimte. Met deze unieke wachtruimte produceren we duurzame energie, terwijl de reiziger profiteert van comfortabele beschutting tijdens het wachten.

Flinke besparing energie
Al eerder was de wachtruimte op station Zuidbroek vervangen. Door er nu een dak op te plaatsen met 10 zonnepanelen is de verwachting dat er ongeveer 1750 kWh per jaar wordt opgewekt. Dit staat gelijk aan het gebruik van een eenpersoonshuishouden. Dit is meer dan genoeg om de wachtuimte op de eigen opgewekte energie te laten draaien. De nieuwe wachtruimte is voorzien van ledverlichting, die al een stuk energiezuiniger is dan de oude verlichting. Hierdoor besparen we maar liefst 85% energie ten opzichte van de oude. Daarnaast wekken we nu dus zelf energie op met de zonnepanelen. Op deze manier compenseren we een groot deel van het energieverbruik van het station. Wellicht is het in de toekomst zelfs mogelijk om het station zelfvoorzienend te laten zijn. De komende tijd monitoren we de opbrengst en evalueren we de proef. We weten dan hoe de panelen het beste geplaatst kunnen worden. Als de resultaten positief zijn kunnen we dit soort wachtruimtes ook op meer stations plaatsen.
Vervanging wachtruimtes stations

In totaal zijn er zo’n 120 kleinere stations in beeld voor de nieuwe wachtruimtes. Op deze stations wordt de komende tijd het meubilair vernieuwd. Dit doen we vanuit onze duurzaamheidsambities, om de stations een zelfde uitstraling te geven en om de reiziger meer comfort te geven tijdens het wachten. Denk hierbij ook aan het vervangen van banken, verlichting en dus ook wachtruimtes. Afhankelijk van zonlicht en ligging bepalen we waar uiteindelijk de wachtruimtes met zonnepanelen het beste geplaatst kunnen worden.

ProRail en duurzaamheid
Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. En als spoorbeheerder kijkt ProRail voortdurend hoe het nóg duurzamer kan.. Zo voeren we een actief energiebeleid. Besparen staat daarbij voorop. En de energie die we nodig hebben vergroenen we waar mogelijk. Al onze elektriciteit kopen we al groen in, het gas dat we verbruiken vergroenen we in stappen tot 100% in 2020.In 2030 willen we nog verder zijn: dan wekt ProRail de elektriciteit die we nodig hebben zelf op. Met zonnepanelen op alle (geschikte) stationsdaken en overkappingen. Ook via de geluidsschermen langs het spoor wekken we dan energie op. Daar werken we nu al hard aan. Daarnaast onderzoeken we hoe we elektriciteit kunnen opwekken tussen en naast het spoor.



Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht








[Banners]