Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2017



ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri

Bron: ProRail



Abricadabri... een zelfvoorzienend station

ProRail gaat op station Zuidbroek energie opwekken met zonnepanelen in een abri, oftewel wachtruimte. Met deze unieke wachtruimte produceren we duurzame energie, terwijl de reiziger profiteert van comfortabele beschutting tijdens het wachten.

Flinke besparing energie
Al eerder was de wachtruimte op station Zuidbroek vervangen. Door er nu een dak op te plaatsen met 10 zonnepanelen is de verwachting dat er ongeveer 1750 kWh per jaar wordt opgewekt. Dit staat gelijk aan het gebruik van een eenpersoonshuishouden. Dit is meer dan genoeg om de wachtuimte op de eigen opgewekte energie te laten draaien. De nieuwe wachtruimte is voorzien van ledverlichting, die al een stuk energiezuiniger is dan de oude verlichting. Hierdoor besparen we maar liefst 85% energie ten opzichte van de oude. Daarnaast wekken we nu dus zelf energie op met de zonnepanelen. Op deze manier compenseren we een groot deel van het energieverbruik van het station. Wellicht is het in de toekomst zelfs mogelijk om het station zelfvoorzienend te laten zijn. De komende tijd monitoren we de opbrengst en evalueren we de proef. We weten dan hoe de panelen het beste geplaatst kunnen worden. Als de resultaten positief zijn kunnen we dit soort wachtruimtes ook op meer stations plaatsen.
Vervanging wachtruimtes stations

In totaal zijn er zo’n 120 kleinere stations in beeld voor de nieuwe wachtruimtes. Op deze stations wordt de komende tijd het meubilair vernieuwd. Dit doen we vanuit onze duurzaamheidsambities, om de stations een zelfde uitstraling te geven en om de reiziger meer comfort te geven tijdens het wachten. Denk hierbij ook aan het vervangen van banken, verlichting en dus ook wachtruimtes. Afhankelijk van zonlicht en ligging bepalen we waar uiteindelijk de wachtruimtes met zonnepanelen het beste geplaatst kunnen worden.

ProRail en duurzaamheid
Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. En als spoorbeheerder kijkt ProRail voortdurend hoe het nóg duurzamer kan.. Zo voeren we een actief energiebeleid. Besparen staat daarbij voorop. En de energie die we nodig hebben vergroenen we waar mogelijk. Al onze elektriciteit kopen we al groen in, het gas dat we verbruiken vergroenen we in stappen tot 100% in 2020.In 2030 willen we nog verder zijn: dan wekt ProRail de elektriciteit die we nodig hebben zelf op. Met zonnepanelen op alle (geschikte) stationsdaken en overkappingen. Ook via de geluidsschermen langs het spoor wekken we dan energie op. Daar werken we nu al hard aan. Daarnaast onderzoeken we hoe we elektriciteit kunnen opwekken tussen en naast het spoor.



Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht








[Banners]