Bron: provincie Noord-Brabant
Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2017



Innovatie in Brabant 3D-geprinte fietsbrug en complete rotonde ingeschoven




’s Werelds eerste volledig 3D-geprinte, voorgespannen betonnen fietsbrug ter wereld is 17 oktober 2017 geopend. Fietsers konden voor het eerst over de 3D-brug fietsen die deze zomer geprint werd op in het lab van de TU Eindhoven. Maar er gebeurde meer innovatiefs op de ‘Gemert Noord-Om’, de nieuwe provinciale randweg die op dit moment in aanbouw is. Een complete betonnen rotonde werd in zes uur op zijn definitieve plaats geschoven.

Deze innovatieve materialen en bouwmethoden zijn allemaal onderdeel van de aanleg van de nieuwe provinciale randweg om Gemert, de Gemert Noord-Om. Gedeputeerde Christophe van der Maat is tevreden met alle ontwikkelingen: “Duurzaamheid speelt bij de aanleg en het beheer van onze wegen een steeds grotere rol. Daarom dagen we marktpartijen uit om op een innovatieve manier te bouwen, nieuwe duurzame technieken te ontwikkelen en materialen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken. Bij de beoordeling van offertes en aanbestedingen voor onze projecten krijgen partijen die met een innovatief en duurzaam plan komen ook onze voorkeur. Ook als die aanbieding wellicht iets duurder is dan bij de reguliere aanpak. De aanleg van de Gemert-Noord is het bewijs dat de bouwwereld die uitdaging samen met kennisinstellingen ook met beide handen aangrijpt. Met deze slimme innovaties als verschuifbare rotondes en geprinte bruggen tot gevolg”.

Duurzamer
Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland: “Wij verbinden voor de toekomst. We zoeken voortdurend naar een nieuwere, slimmere aanpak om infrastructurele vraagstukken op te lossen en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de mobiliteit en de verduurzaming van onze samenleving. Innovatie speelt hierbij een cruciale rol. Met 3D-printen hebben we geen hulpmaterialen, zoals bekisting, nodig. Dit levert aanzienlijk minder afval op en we hoeven minder schaarse grondstoffen te gebruiken. Ook heeft deze manier van werken een positief effect op de hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens het productieproces van de brug.”

Industrieel maatwerk
Het 3D-printen van bruggen maakt maatwerk mogelijk op elke locatie, voor een reëel kostenniveau. Theo Salet, hoogleraar TU Eindhoven: "Dankzij de inzet van robots kan elk ontwerp telkens weer op een unieke wijze worden gerealiseerd met eenzelfde inspanning. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld nu ook direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM), omdat het de partijen in de keten dichter bij elkaar brengt. Het is uiteindelijk de eindgebruiker die hier profijt van heeft, in de vorm van een hogere kwaliteit en maatwerk."



Complete rotonde op zijn plek
Naast de ingebruikname van de fietsbrug werd ook een complete rotonde op zijn plek geschoven. De rotonde is in de afgelopen maanden naast het verkeer gebouwd bovenop zes stalen profielbalken. De rotonde van staal en beton met een gewicht van 1,2 miljoen kilo werd in 6 uur over een lengte van 39 meter op zijn plek geschoven waarbij de profielbalken als rails fungeerde. Deze totale ‘operatie’ inclusief het opbreken van de bestaande Handelseweg en het aansluiten op de nieuwe rotonde op de randweg heeft zich beperkt tot 48 uur afsluiting van de weg. Deze bouwmethode wordt al vaker toegepast bij tunnels onder het spoor, maar is nu voor het eerst toegepast bij een rotonde met behulp van de expertise van firma Mammoet.

Gemert Noord-Om
De 3D-geprinte fietsbrug en ingeschoven rotonde zijn onderdeel van het project Gemert Noord-Om dat BAM Infra realiseert in opdracht van de provincie Noord-Brabant. Maandag 24 april is gestart met de aanleg van de Noord-Om en de werkzaamheden zullen naar verwachting eind 2017 gereed zijn. De Noord-Om vormt straks de schakel tussen de Boekelseweg (N605) en de N272 die ten zuidoosten van Gemert loopt.



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]