Nieuwsbericht | Datum: 05-10-2017



17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland




Stationsgebieden in Noord-Holland aantrekkelijker en beter toegankelijk maken. Daarvoor stellen Gedeputeerde Staten bijna 17 miljoen beschikbaar.

De vraag naar woningen is groot in Noord-Holland. Om hieraan te voldoen moet er de komende jaren een groot aantal woningen bijkomen. Goed bereikbare stationsgebieden, met winkels en voorzieningen in de buurt, zijn daar goede locaties voor. De provincie streeft er naar dat nieuwe ontwikkelingen vooral bij deze OV-knooppunten plaatsvinden. Gedeputeerde Staten willen deze gebieden daarom nog toegankelijker en aantrekkelijker maken. Zij vragen Provinciale Staten in te stemmen met het vrijmaken van € 8,8 miljoen voor OV-knooppuntontwikkeling in Noord-Holland. Daarmee komt in totaal € 16,75 miljoen beschikbaar voor projecten die daar aan bijdragen.

Grote vraag naar woningen
Vooral rond Amsterdam is de bevolkingsgroei hoog en moeten er veel woningen bijkomen. Oorzaken zijn de relatief jonge bevolking en de concentratie van werk in deze regio. Voor heel Noord-Holland ligt de woningbouwopgave tot 2040 op 212.000 woningen. Binnenstedelijk liggen er nog veel kansen voor gemeenten om woningbouw te realiseren. Bijvoorbeeld door transformatie van kantoren en bedrijventerreinen. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen graag binnenstedelijk willen wonen. Gedeputeerde Joke Geldhof (Ruimtelijke ordening en Wonen): “Als we er voor zorgen dat nieuwe woningen, voorzieningen en bedrijven vooral terechtkomen in aantrekkelijke en goed bereikbare stationsomgevingen, dan gebruiken we de ruimte rondom ov-knooppunten zo efficiënt mogelijk. Daar komt bij dat we ook ons waardevolle landschap sparen.”

OV-knooppuntontwikkeling
De provincie Noord-Holland wil samen met gemeenten werken aan aantrekkelijke stationsgebieden en een uitstekend vestigingsklimaat. Door de nabijheid van landschap en natuur hebben de steden in Noord-Holland een sterke concurrentiepositie. Door vooral rond stations te bouwen en geen nieuwe uitleglocaties aan te leggen blijft dit landschap behouden. Veel stations hebben door hun ligging ook een grote potentie als toegangspoort naar recreatiegebieden.



Deel dit artikel:                   





Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Tien jaar zand voor kustonderhoud en bouw
Nieuwsbericht
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht








[Banners]