Nieuwsbericht | Datum: 05-10-2017



17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland




Stationsgebieden in Noord-Holland aantrekkelijker en beter toegankelijk maken. Daarvoor stellen Gedeputeerde Staten bijna 17 miljoen beschikbaar.

De vraag naar woningen is groot in Noord-Holland. Om hieraan te voldoen moet er de komende jaren een groot aantal woningen bijkomen. Goed bereikbare stationsgebieden, met winkels en voorzieningen in de buurt, zijn daar goede locaties voor. De provincie streeft er naar dat nieuwe ontwikkelingen vooral bij deze OV-knooppunten plaatsvinden. Gedeputeerde Staten willen deze gebieden daarom nog toegankelijker en aantrekkelijker maken. Zij vragen Provinciale Staten in te stemmen met het vrijmaken van € 8,8 miljoen voor OV-knooppuntontwikkeling in Noord-Holland. Daarmee komt in totaal € 16,75 miljoen beschikbaar voor projecten die daar aan bijdragen.

Grote vraag naar woningen
Vooral rond Amsterdam is de bevolkingsgroei hoog en moeten er veel woningen bijkomen. Oorzaken zijn de relatief jonge bevolking en de concentratie van werk in deze regio. Voor heel Noord-Holland ligt de woningbouwopgave tot 2040 op 212.000 woningen. Binnenstedelijk liggen er nog veel kansen voor gemeenten om woningbouw te realiseren. Bijvoorbeeld door transformatie van kantoren en bedrijventerreinen. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen graag binnenstedelijk willen wonen. Gedeputeerde Joke Geldhof (Ruimtelijke ordening en Wonen): “Als we er voor zorgen dat nieuwe woningen, voorzieningen en bedrijven vooral terechtkomen in aantrekkelijke en goed bereikbare stationsomgevingen, dan gebruiken we de ruimte rondom ov-knooppunten zo efficiënt mogelijk. Daar komt bij dat we ook ons waardevolle landschap sparen.”

OV-knooppuntontwikkeling
De provincie Noord-Holland wil samen met gemeenten werken aan aantrekkelijke stationsgebieden en een uitstekend vestigingsklimaat. Door de nabijheid van landschap en natuur hebben de steden in Noord-Holland een sterke concurrentiepositie. Door vooral rond stations te bouwen en geen nieuwe uitleglocaties aan te leggen blijft dit landschap behouden. Veel stations hebben door hun ligging ook een grote potentie als toegangspoort naar recreatiegebieden.



Deel dit artikel:                   





Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht
Fietsersbond lanceert routeplanner voor speedpedelecs
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Alfen geselecteerd door Solarcentury voor aansluiting twee zonneparken
Nieuwsbericht
Campagne Ik Fiets Vriendelijk - on Tour gaat euregionaal
Nieuwsbericht
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht








[Banners]