Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-10-2017



N272 Boxmeer - Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen




De provinciale weg N272 tussen Beek en Donk en Boxmeer is na een grondige verbouwing weer open voor verkeer. In opdracht van de provincie is de weg van nieuw asfalt voorzien, is de bushalte in Elsendorp geschikt gemaakt voor mindervaliden en is het fietspad vernieuwd. Bijzonder is dat bij deze verbouwing op grote schaal biobased materialen zijn gebruikt. Het asfalt, de geleiderails, hectometerbordjes, verkeersborden en het bankje bij de bushalte bestaan grotendeels uit groenafval van bijvoorbeeld paprika- of tomatenplanten of afval uit de papierindustrie. Het beton voor het nieuwe fietspad bestaat voor 80% uit hergebruikte grondstoffen. Niet eerder werden er zoveel hergebruikte materialen toegepast bij de verbouwing van een weg.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “We lopen als provincie voorop als het gaat om het toepassen van nieuwe technieken waardoor het aanleggen en beheren van onze wegen steeds duurzamer wordt. We willen minder grondstoffen gebruiken en zo energiezuinig mogelijk bouwen. Daarom dagen we de aannemer uit om écht aandacht te besteden aan het hergebruiken van materialen en op een nieuwe manier te bouwen aan onze projecten. Er zijn volop technieken en biobased materialen beschikbaar, maar als opdrachtgever geven wij de mogelijkheid om ze ook daadwerkelijk in een infraproject toe te passen. Zo kunnen aannemers nieuwe innovatieve producten ontwikkelen met een zoveel mogelijk gesloten kringloop van grondstoffen en een beperkt energiegebruik. En de markt grijpt onze manier van aanbesteden met beide handen aan.”

Duurder
Over het algemeen zijn de kosten van biobased materialen nu nog iets duurder dan traditionele materialen. Er is namelijk nog geen sprake van massaproductie. Toch is de provincie van mening dat het hier om een zinvolle investering gaat. “Nu vraagt een duurzame manier van bouwen wellicht een hogere prijs, maar we kijken vooral naar het effect op de langere termijn. Deze hergebruikte en plantaardige materialen veroorzaken geen verontreinigingen zoals bijvoorbeeld verzinkte vangrails, waarbij het zink in de bodem terecht komt en er uiteindelijk een dure bodemsanering nodig is,” aldus Van der Maat. Ook bij andere projecten bij de aanleg en het beheer van infrastructuur in Noord-Brabant worden innovatieve en duurzame methoden en materialen gebruikt zoals de 3D-geprinte fietsbrug en het inschuiven van de rotonde bij de N605 in Gemert.



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]