Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-09-2017



Onderzoek milieueffect 100km/u op de A1




Milieueffectrapport Tracébesluit verbreding Rijksweg A1 Apeldoorn -Azelo

De Commissie m.e.r. heeft het milieueffectrapport voor de verbreding van de Rijksweg A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo beoordeeld. De Commissie mist in het rapport nog onderzoek naar mogelijkheden om de milieubelasting van de A1 te verlagen (bijvoorbeeld minder geluid). De Commissie adviseert de minister daarom om eerst het rapport te laten aanpassen en daarna pas te besluiten.

Het project
De minister van Infrastructuur en Milieu wil de problemen met de doorstroming en verkeersveiligheid op de A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo verminderen door de A1 te verbreden. Voorafgaand aan het Tracébesluit zijn in een milieueffectrapport de milieugevolgen onderzocht.

De minister heeft de Commissie gevraagd het rapport te toetsen op juistheid en volledigheid.

Het advies
Het rapport gaat niet in op positieve (milieu)gevolgen die verlaging van de maximum snelheid naar 100 kilometer per uur heeft, zoals voordelen voor de verkeersdoorstroming, de verkeersveiligheid en de leefomgeving (minder geluid en luchtverontreiniging). De Commissie vindt dit onderzoek essentieel voor een goede afweging van het milieubelang door de minister bij het Tracébesluit.

Uit het rapport blijkt ook dat de huidige geluidbelasting langs de A1 erg hoog is en dat door dit project ondanks maatregelen het aantal (ernstig) geluidgehinderden toeneemt. In het rapport is niet onderzocht in hoeverre de geluidbelasting omlaag kan, bijvoorbeeld door het toepassen van stiller asfalt (dubbellaags ZOAB) en het plaatsen van extra geluidschermen of -wallen. Hierdoor kan de minister hier geen rekening mee houden.

De Commissie vindt het rapport dan ook niet compleet. Zij adviseert de minister te wachten met het Tracébesluit en het rapport te laten aanpassen, zodat zij met de resultaten hiervan rekening kan houden bij haar afwegingen.

Meer informatie
Het volledige advies vindt u op www.commissiemer.nl/advisering/afgerondeadviezen/3004

Commissie m.e.r.
De onafhankelijke Commissie m.e.r. is bij wet ingesteld en adviseert over de inhoud en de kwaliteit van milieueffectrapporten. Zij stelt voor ieder project een werkgroep samen van onafhankelijke deskundigen. De Commissie schrijft geen milieueffectrapporten, dat doet de initiatiefnemer. Het bevoegd gezag - in dit geval de minister van Infrastructuur en Milieu-besluit over het project.




Deel dit artikel:                   





Tiny Forest verbindt buurt met natuur
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Provincie Limburg: Mono: ongestoord onderweg
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Rij MONO, fiets MONO
Nieuwsbericht
Buitenriolering onder vrij verval: reageer op nieuwe normenserie
Nieuwsbericht
Provinciaal Inpassingsplan voor N247 ter inzage
Nieuwsbericht
BAM bouwt rioolwatertunnels in München
Nieuwsbericht
Helmond kiest voor slimme verlichting op maat met nieuwste generatie bewegingssensoren
Weblogposting
Samen over het nieuwe fietspad N280 - Leeuwen
Nieuwsbericht
UNETO-VNI krijgt op 15 januari een nieuwe naam: Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Omzet transportsector blijft groeien
Nieuwsbericht
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Succesvol fietsstimuleringsprogramma B-Riders krijgt vervolg
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
TenneT: Balans op het hoogspanningsnet
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Knooppunt Sloeweg: Hoogste punt bereikt
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht








[Banners]