Bron: Siemens Nederland
Nieuwsbericht | Datum: 04-10-2017



Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland




De Vectron MS locomotief van Siemens is definitief toegelaten op het Nederlandse spoor. Na een uitgebreid en langdurig testprogramma heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de toelating onlangs afgegeven. Nederland is daarmee het achttiende Europese land waar de Vectron locomotief op het spoornetwerk mag rijden. “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Siemens in Nederland voor het bedienen van de gehele Rijn-Alpen Corridor”, aldus Bart Smolders, directeur van de divisie Mobility van Siemens.

De Vectron locomotief werd zeven jaar geleden gepresenteerd op de railbeurs Innotrans in Berlijn. Sinds die introductie zijn er in Europa meer dan zeshonderd locomotieven aan 33 klanten verkocht Daarvan zijn er al 330 in bedrijf, die inmiddels 90 miljoen kilometer hebben afgelegd. Van deze loc’s zijn er 121 geschikt om op het Nederlandse spoor te rijden.

Tractie en beveiliging
De Vectron MS locomotief is geschikt voor zowel voltages van 15 en 25 kV wisselspanning (AC) als 1,5 en 3 kV gelijkspanning (DC), waarmee op zowel traditioneel als op de nieuwste sporen gereden kan worden. De locomotief is voorzien van onder andere de beveiligingssystemen ERTMS en ATB.

De grote voordelen van de Vectron locomotief is de bewezen hogere betrouwbaarheid, lager energieverbruik en de topsnelheid van 160/200 km/h en daardoor geschikt voor zowel goederen- als personenvervoer. Ook de onderhoudsintervallen zijn lager dan bij andere loc’s waardoor de beschikbaarheid hoger is. Daarnaast is een groot voordeel dat de Vectron bij grensovergangen rijdend kan overschakelen op het systeem van het land dat wordt binnen gereden, waarmee tijdswinst wordt geboekt.

Hoge verwachtingen
“We hebben hoge verwachtingen van onze Vectron voor de Nederlandse markt”, aldus directeur Bart Smolders. “Het mooie is dat destijds bij het ontwerp veel gebruik gemaakt is van kennis en wensen van machinisten. Het succes van de locomotief is al in meerdere landen bewezen, waarmee Siemens voor de Nederlandse vervoerders grenzeloos vervoer door Europa makkelijker maakt.”

Met de toelating in Nederland kan de Vectron nu opereren in achttien Europese landen. De Vectron had al toelating voor Bulgarije, Duitsland, Finland, Hongarije, Italië, Kroatië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Meer informatie
Meer informatie over de Vectron locomotief vindt u op de website van Siemens



Deel dit artikel:                   





Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]