Bron: Siemens Nederland
Nieuwsbericht | Datum: 04-10-2017



Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland




De Vectron MS locomotief van Siemens is definitief toegelaten op het Nederlandse spoor. Na een uitgebreid en langdurig testprogramma heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de toelating onlangs afgegeven. Nederland is daarmee het achttiende Europese land waar de Vectron locomotief op het spoornetwerk mag rijden. “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Siemens in Nederland voor het bedienen van de gehele Rijn-Alpen Corridor”, aldus Bart Smolders, directeur van de divisie Mobility van Siemens.

De Vectron locomotief werd zeven jaar geleden gepresenteerd op de railbeurs Innotrans in Berlijn. Sinds die introductie zijn er in Europa meer dan zeshonderd locomotieven aan 33 klanten verkocht Daarvan zijn er al 330 in bedrijf, die inmiddels 90 miljoen kilometer hebben afgelegd. Van deze loc’s zijn er 121 geschikt om op het Nederlandse spoor te rijden.

Tractie en beveiliging
De Vectron MS locomotief is geschikt voor zowel voltages van 15 en 25 kV wisselspanning (AC) als 1,5 en 3 kV gelijkspanning (DC), waarmee op zowel traditioneel als op de nieuwste sporen gereden kan worden. De locomotief is voorzien van onder andere de beveiligingssystemen ERTMS en ATB.

De grote voordelen van de Vectron locomotief is de bewezen hogere betrouwbaarheid, lager energieverbruik en de topsnelheid van 160/200 km/h en daardoor geschikt voor zowel goederen- als personenvervoer. Ook de onderhoudsintervallen zijn lager dan bij andere loc’s waardoor de beschikbaarheid hoger is. Daarnaast is een groot voordeel dat de Vectron bij grensovergangen rijdend kan overschakelen op het systeem van het land dat wordt binnen gereden, waarmee tijdswinst wordt geboekt.

Hoge verwachtingen
“We hebben hoge verwachtingen van onze Vectron voor de Nederlandse markt”, aldus directeur Bart Smolders. “Het mooie is dat destijds bij het ontwerp veel gebruik gemaakt is van kennis en wensen van machinisten. Het succes van de locomotief is al in meerdere landen bewezen, waarmee Siemens voor de Nederlandse vervoerders grenzeloos vervoer door Europa makkelijker maakt.”

Met de toelating in Nederland kan de Vectron nu opereren in achttien Europese landen. De Vectron had al toelating voor Bulgarije, Duitsland, Finland, Hongarije, Italië, Kroatië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Meer informatie
Meer informatie over de Vectron locomotief vindt u op de website van Siemens



Deel dit artikel:                   





Wegverbreding N35 Nijverdal-Wierden stap dichterbij
Nieuwsbericht
Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Nieuwsbericht
Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Ontwerp NEN 3381 ‘Eisen voor verkeersborden en bewegwijzeringsborden
Nieuwsbericht
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting








[Banners]