Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-10-2017



NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity

Bron: NS



In de zomer van 2016 heeft NS 79 nieuwe Intercity’s besteld bij fabrikant Alstom. Sindsdien is er hard gewerkt aan het ontwerp van de trein, in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers. Vandaag presenteert NS de mockup van de nieuwe Intercity, een schaalmodel op ware grootte die een goede indruk geeft hoe de trein er straks uit gaat zien en wat reizigers kunnen verwachten in de nieuwe Intercity.

Virtuele tour
Geinteresseerden kunnen de trein nu van binnen zien met de virtuele tour.



Reisbeleving
Onze reiziger werkt, leest of kijkt naar buiten en wil graag lekker zitten, dus het zitcomfort speelt een hele belangrijke rol. Daarom zijn reizigers betrokken bij het ontwerp via het Trein Test Team: een mix van 25 reizigers die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen. Meerdere stoelen zijn door hen getest en beoordeeld. Het Trein Test Team heeft ook gekeken naar de indeling in verschillende zones, de kunst en de verdere inrichting van de reizigersruimtes.

Nadat het definitief ontwerp is vastgesteld, wordt een serie testtreinen gebouwd om verschillende tests uit te voeren in binnen- en buitenland. Ondertussen worden duizenden monteurs, conducteurs, technici en machinisten opgeleid om vanaf 2021 de trein stapsgewijs te kunnen introduceren.

Enkele kenmerken van de nieuwe intercity’s:
  • 79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.
  • Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.
  • ‘ Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.
  • Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.
Update 03 oktober 2017 14.00 uur
In Telegraaf is vandaag aandacht besteed aan de komst van de nieuwe Intercity. We vonden het een heel leuk artikel. Maar om teleurstellingen of misverstanden te voorkomen, moeten we één dingetje echt recht zetten. In de kop van het artikel staat dat NS met de komst van de nieuwe treinen een “zitplaatsgarantie” biedt. Dit is niet zo.

Graag leggen we uit hoe het zit. NS investeert de komende jaren 2,5 miljard euro in nieuwe treinen. Dat doen we zodat steeds meer mensen met de trein kunnen. De nieuwe Intercity’s hebben in totaal 25.000 zitplaatsen. Zelfs dan kun je nooit 100% garanderen dat iedereen altijd een zitplaats heeft. Zeker in de spits zal het druk blijven, maar ook bij werkzaamheden of evenementen kan het soms heel druk zijn. Juist dan doen er alles aan om de hinder voor onze reizigers te beperken, onder meer door goede alternatieven en reisinformatie te bieden.




Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]