Geen spanning bij werken aan de bovenleiding

Foto: Ivo Ketelaar

Vanaf 15 september 2017 wordt er niet langer onder hoogspanning gewerkt. Dit betekent dat de spanning van de bovenleiding wordt gehaald bij alle werkzaamheden aan de bovenleiding. Dit is een belangrijke stap in de arbeidsveiligheid voor werknemers in de railinfra.

In een gezamenlijk programma hebben BAM Railinfra, StruktonRail, VolkerRail en ProRail gewerkt aan dit mooie resultaat. De afbouw van het werken onder hoogspanning ging een stuk sneller dan was gedacht. Dit is onder andere te danken aan de goede samenwerking. De volledige afbouw is ruim een jaar eerder dan gepland.

Veiligheid vs beschikbaarheid
Een terugkerend dilemma bij werkzaamheden is de veiligheid van de baanwerkers tegenover de beschikbaarheid van de railinfra. Hiervoor zijn verschillende maatregelen genomen. Dankzij nieuwe technische mogelijkheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de benodigde tijd om de bovenleiding te schakelen flink terug te brengen. ProRail gaat ook na dit programma door met het verbeteren van de verhouding tussen bruto-netto werktijd gebruik makend van de laatste technieken.

Goede samenwerking
BAM Railinfra, StruktonRail en VolkerRail hebben een flink aandeel gehad in het succes. De Aannemers zijn gebiedsgewijs begonnen met spanningsloos werken. Daarnaast is er in de resterende gebieden gestuurd op de afbouw door heel feitelijk te kijken naar de inzetten en actief op zoek te gaan naar de mogelijkheden om werk slimmer voor te bereiden. De afbouw van de inzetten onder spanning ging sneller dan verwacht. Daarom is besloten om volledige afbouw ruim een jaar eerder dan gepland vorm te geven.

Veiligheid baanwerkers 2016
Voor ProRail is de veiligheid van baanwerkers het belangrijkste. In 2016 waren er vijf meldingen van ernstige aanrijdingen. Tweemaal was er een aanrijding tussen een trein en een baanwerker, waarbij één baanwerker om het leven kwam. Driemaal was er een aanrijding tussen een trein en (baanwerk)materieel (eenmaal een hoogwerker en tweemaal een minigraver). Het aantal bijna-aanrijdingen laat sinds 2008 ieder jaar een daling zien. Uit de risico-gestuurde inspecties van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt verder dat de naleving van regelgeving licht is gestegen. De ILT heeft in 2016 vier keer een boete opgelegd aan een aannemer van ProRail en 23 maal een waarschuwing afgegeven.

Extra maatregelen
ProRail onderschrijft de grote lijn in de bevindingen van de inspectiediensten. Net zoals de inspectiediensten is ProRail van mening dat het huidige gebruik van Digitaal VeiligheidsPaspoort (DVP) dagpassen verbeterd moet worden. In de tweede helft van 2017 wordt het uitgifte- en registratieproces hiervan aangescherpt. Ook is de naleving van de veiligheidsregels nog steeds onvoldoende. Daarom gaan RailAlert en ProRail dit jaar nog strenger handhaven. Zo zijn er dit jaar vier inspecteurs aangesteld die zich volledig richten op de naleving van de veiligheidsregels. In de loop van dit jaar wordt dit team uitgebreid naar acht inspecteurs.

Veilig werken
Ondanks de mogelijkheden die wij zien voor verbetering, geldt dat het huidige veiligheidsniveau voor baanwerkers in Nederland hoog is. ProRail gaat voor een veilig spoor zonder ongevallen. Óok voor de mensen die op en rond het spoor werken. Samen met onze aannemers zorgen we dat niemand daarbij onnodig risico loopt. Zo hebben we als spoorbranche gezamenlijk afspraken gemaakt over veilig werken. We bekijken zorgvuldig of het treinverkeer tijdens werkzaamheden moet worden aangepast en nemen maatregelen waarmee de veiligheid van baanwerkers verder verbeterd wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail