Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-09-2017



Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld




Rijkswaterstaat renoveert de 3 stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek. Een van de onderdelen van de renovatie betreft de sluizen. De afgelopen week zijn de werkzaamheden van de renovatie aan de stuwcomplexen Hagestein, Amerongen en Driel stilgelegd vanwege het ongeval van 8 september 2017 bij stuwcomplex Driel. Dit heeft onder meer gevolgen voor de stremming van Sluis Amerongen en de vervanging van vizierschuif Driel noord.

Stremming sluis Amerongen
De geplande 10-weekse stremming van sluis Amerongen voor de scheepvaart vanaf 25 september 2017 is niet haalbaar. Siemens, die dit project in opdracht van Rijkswaterstaat uitvoert, heeft de renovatie van sluis Amerongen uitgesteld. De stremming van sluis Amerongen volgt in een nader te bepalen periode. Dit kan ook de geplande stremmingen van sluis Hagestein en Driel beïnvloeden.

Vervangen noordelijke vizierschuif stuwcomplex Driel
De werkzaamheden aan de noordelijke vizierschuif van stuw Driel, die begin september gestart waren, worden nu niet gecontinueerd. Het tijdelijk keermiddel wordt verwijderd en de vizierschuif zal, in afwachting van de vervanging, in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht. De vervanging van de noordelijke vizierschuif Driel volgt in een nader te bepalen periode.

Overige werkzaamheden
Alle overige werkzaamheden, onder andere de bouw van servicegebouw Driel en de betonrenovatie en schilderwerkzaamheden op stuwcomplex Hagestein, worden geleidelijk aan weer opgestart.

Renoveren voor de toekomst
De totale renovatie van de 3 stuwcomplexen bestaat uit het vervangen van technische installaties en beweegbare delen van stuwen en sluizen, het repareren van de betonconstructies in sluizen en stuwen, het geschikt maken van de sluizen voor zwaardere schepen en het schilderen van de complexen. Ook realiseert Rijkswaterstaat in Amerongen een centraal bedieningsgebouw van waaruit het de 3 stuwcomplexen in de toekomst zal bedienen.

Met het stuwcomplex te Driel regelt Rijkswaterstaat de afvoer van rivierwater over de Nederrijn en Lek en de IJssel en voorziet zo het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van Nederland, van voldoende water. De stuwcomplexen Driel, Amerongen en Hagestein zorgen samen ook voor voldoende waterpeil op de IJssel, Nederrijn en Lek en daarmee voor een vlotte en veilige scheepvaart.

Geschiedenis
Om de Nederrijn en Lek beter bevaarbaar te maken, is in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw een grootscheepse Rijnkanalisatie uitgevoerd. Deze maatregelen droegen ook bij aan een goede (drink)watervoorziening in Midden- en Noord-Nederland. In een tijdbestek van 10 jaar zijn de 3 stuwcomplexen in gebruik genomen: Hagestein in 1960, Amerongen in 1965 en Driel in 1970.



Deel dit artikel:                   





ProRail presenteert Station van de toekomst
Nieuwsbericht
Betonwapening parkeergarage niet aangepast op afwijkend ontwerp
Nieuwsbericht
Financial Close voor pps-project A24 Blankenburg verbinding
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht








[Banners]