Bron: Provincie Zuid-Holland
Nieuwsbericht | Datum: 18-09-2017



Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg




Provincie Zuid-Holland is koploper met pilotprojecten om het beheer en onderhoud van haar wegen CO2-neutraal te maken. In samenwerking met aannemersbedrijf BAM wordt de weg N211 tussen Den Haag en het Westland nu zelfs CO2-negatief. Dat betekent dat bij het groot onderhoud meer CO2 wordt opgevangen dan dat er vrijkomt. Innovatieve bedrijven en ondernemers langs de weg leveren ieder hun bijdrage in de 21 duurzame maatregelen die de weg duurzaam maken. Ook gemeente Westland, TU Delft en scholen uit de omgeving zijn nauw betrokken bij de vernieuwde weg.

Duurzame make-over
De volledig gerenoveerde N211 wordt in alle opzichten baanbrekend. Zo wordt er energie gewonnen uit het wegdek die lokaal opgeslagen wordt in een warmte-koudeopslagsysteem. Naburige bedrijven zijn ook aangesloten op het systeem zodat warmte uitgewisseld kan worden. Objecten langs de weg, zoals lantaarnpalen en bushokjes wekken zelf energie op. Materialen zijn zo veel mogelijk hernieuwbaar of worden hergebruikt uit de oude weg. Zo worden de bestaande betonnen damwanden gebroken en hergebruikt in de fundering van de nieuwe weg. Het verwijderde, teerhoudende asfalt wordt in een veelbelovende test met schimmels gereinigd.

Ambitie Zuid-Holland
Volgens gedeputeerde Floor Vermeulen is het concrete plan voor de N211 de uitkomst van duidelijke keuzes en een zorgvuldig proces: “We willen een voorbeeldproject neerzetten op het gebied van energietransitie bij aanleg en onderhoud van wegen. Dat vraagt om een andere aanpak. In de aanbesteding hebben we aannemers gestimuleerd de weg aan te leggen met de duurzame technologie van morgen én ruimte te bieden aan veldtesten van de duurzame oplossingen van overmorgen.” De kennis die de provincie opdoet over het proces en de maatregelen wordt toegepast in andere wegen en gedeeld met andere overheden.

Plan gericht op samenwerking
Het plan waarmee BAM de aanbesteding won, bevat een grote diversiteit aan CO2-reducerende maatregelen. “We hebben niet op één paard gewed. Daardoor konden we 21 verschillende maatregelen in ons plan opnemen. Zo betrekken we actief de omgeving en geven we bedrijven met duurzame innovaties een kans. En niet zonder resultaat: het streven was om 4.000 ton CO2 te compenseren die bij de werkzaamheden zal vrijkomen. In totaal besparen alle maatregelen samen nu zo’n 13.000 ton CO2. De weg neemt dus per saldo CO2 op uit de lucht,” aldus Ronald van Hulst, directeur BAM Infra Regionaal.

Blijvend besparen
De CO2-besparing is niet eenmalig. De zonnepanelen en warmte uit de weg leveren nog jarenlang energie nadat de weg weer open is. Burgers en bedrijven profiteren direct mee door toepassing van het concept “De Energieweg”. BAM verwacht dat weggebruikers zo’n 2,5% minder brandstof gebruiken doordat de weg extra vlak en met een juiste textuur wordt aangelegd. Dat scheelt in de portemonnee en vermindert de dagelijkse CO2-uitstoot van de weg.

Planning werkzaamheden
Het eerste kwartaal van 2018 zullen de eerste werkzaamheden starten. In het najaar van 2018 kunnen weggebruikers tussen Den Haag en Poeldijk voor het eerst over de volledig gereconstrueerde N211 rijden.

Over N211 geeft energie
Aanleiding voor dit project is de doelstelling van de provincie om in 2025 de CO2 footprint van het beheer en onderhoud van haar wegen te halveren ten opzichte van het niveau in 2015, op weg naar CO2 neutraliteit in 2050. Deze doelstelling krijgt concreet vorm in het onderhoud aan de N211 en de N470.

Provincie Zuid-Holland nodigt voor deze pilotwegen overheden, ondernemers en burgers uit om anders naar mobiliteit te kijken. Op de weg N211 werkt de Provincie met innovatieve bedrijven aan oplossingen die energie besparen en opwekken. Het resultaat is onder meer dat de weg schoner wordt en dat de doorstroming verbetert. De weg wordt een praktijkproeftuin voor innovatie en samenwerking. Succesvolle innovaties worden opgeschaald naar andere wegen. www.n211geeftenergie.nl

Over BAM Infra Nederland bv
BAM Infra Nederland is een klantgedreven organisatie die met haar brede expertise en innovatieve werkwijze toegevoegde waarde biedt voor haar opdrachtgevers. Met onze integrale en op samenwerking gerichte benadering van infra-opgaven bieden we onze klanten altijd de beste oplossing. BAM staat bekend om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van haar producten en diensten en tevens om de inzet, kennis en ervaring van haar medewerkers.

BAM Infra Nederland kent een platte organisatiestructuur met vier business units. BAM Infra Multidisciplinaire Contracten is verantwoordelijk voor projecten boven de dertig miljoen euro. BAM Infra Regionaal is actief in de lokale markten. BAM Infra Connect – met onder meer BAM Infra Telecom, BAM Infra Energie & Water en BAM Infra Rail – werkt vooral voor netbeheerders en voor providers en kabelbedrijven. BAM Infraconsult, een van de grootste ingenieursbureaus van Nederland, bundelt alle kennis en is tevens internationaal actief. Het hoofdkantoor is gevestigd in Gouda en de werkmaatschappij beschikt over een uitgebreid netwerk van vestigingen door heel Nederland.




Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen zet in op veilig verkeer
Nieuwsbericht
Minste daling werkzoekenden in de bouw in Noord-Holland
Weblogposting
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nieuwe koepel betonsector gaat Betonhuis heten
Nieuwsbericht
Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum
Nieuwsbericht
Prijsvraag Energielandschap van de Toekomst
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light
Nieuwsbericht








[Banners]