Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 12-09-2017



Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië




Zandmotoroplossing beschermt de Bacton Gas Terminal en nabijgelegen dorpen tegen kusterosie

De Bacton Gas Terminal en inwoners van de omliggende dorpen in het Engelse Norfolk profiteren van Nederlandse kennis en ervaring met Royal HaskoningDHV's ontwerp voor de eerste internationale Zandmotor. Met deze duurzame oplossing voor kusterosie wordt 1,5 miljoen kubieke meter zand langs de kust opgespoten als bescherming voor een 5 km lange kuststrook.

Langdurige kusterosie zorgt voor kaalslag van de stranden in het gebied, waardoor kliffen en zeeweringen bloot komen te liggen. De urgentie van het project werd nog eens benadrukt door de zware stormen in 2007 en 2013 die aanzienlijke erosie van de kliffen en overstromingen veroorzaakten. In het gebied liggen de voor Groot-Brittannië essentiële Bacton Gas Terminal, geëxploiteerd door Shell en Perenco, en enkele dorpen.

Het project is een publiek-private samenwerking tussen de Bacton Gas Terminal en het North Norfolk District Council (NNDC). NNDC is de beheerder.

Groene infrastructuur
Gökhan Doygun, commercieel adviseur bij Shell en verantwoordelijk voor het proces van de samenwerking tussen de Bacton Terminal Operators en NNDC: "De Bacton Gas Terminal is belangrijk voor de energievoorziening van Groot-Brittannië, goed voor ongeveer een derde van de totale gasvoorziening. Voor de bescherming van de terminal en de bijbehorende pijpleidingen hebben we een oplossing nodig die duurzaam is en ons in staat stelt ook in de toekomst gas te blijven leveren. De groene oplossing met de Zandmotor is een geweldige kans voor de terminal en de omringende dorpen.

"De Britse Zandmotor beschermt niet alleen de Bacton Terminal, maar brengt ook voordelen voor de mensen die hier wonen. De stranden zullen verbeteren. Het is ook een duurzame oplossing, omdat het bestaande strand opnieuw kan worden gesuppleerd en onderhouden."

Unieke kans
John Lee, NNDC-bewindspersoon voor kustbeheer, zegt over het project: "Dit is een unieke kans om de kustverdediging bij de Bacton Gas Terminal te verstevigen en de dorpen Bacton en Walcott te beschermen. Het is de enige realistische manier om onze kustverdediging hier te versterken. Het is een interessant project dat de voordelen toont van een samenwerking tussen de publieke en private sector."

Britse Zandmotor
Jaap Flikweert, Flood Resilience Leading Professional bij Royal HaskoningDHV: "Bij dit initiatief werken we samen met Britse partners om de Nederlandse Zandmotor te vertalen naar een compleet andere context. We maken gebruik van de natuurlijke energie van de zee om het zand te verspreiden. Dat maakt deze oplossing betaalbaar en versterkt de natuurlijke kustlijn zonder permanente sporen na te laten. Deze Zandmotor kan indien nodig in de toekomst ook worden aangepast en uitgebreid. Het ontwerp dient meerdere functies en er zijn veel stakeholders bij betrokken. Dat brengt ook voordelen met zich mee op het gebied van de financiering

Het zandvolume dat in Bacton wordt gebruikt, is ongeveer gelijk aan 200 voetbalvelden bedekt met een laag van 1 meter zand. Het zand zal uit bestaande goedgekeurde zandwinningsgebieden komen.



De bewonersparticipatie heeft al plaats gevonden en Royal HaskoningDHV werkt nu aan de milieueffectrapportage. Het bedrijf is ook gevraagd de businesscase voor overheidsfinanciering voor te bereiden en het beheer- en monitoringplan voor het project te ontwikkelen. De zandsuppletie staat gepland voor zomer 2018.

Over de Zandmotor
De eerste Zandmotor, die in 2011 aan de Nederlandse kust is ingezet, biedt een effectieve oplossing voor zachte kustverdediging en maakt gebruik van natuurlijke processen. Een groot zandvolume wordt op één locatie aangebracht, van waaruit het zand door middel van stroming en golven over een groter deel van de kust wordt verspreid.

Royal HaskoningDHV was intensief betrokken bij het ontwerp en de milieueffectrapportage van de Nederlandse Zandmotor.



Deel dit artikel:                   





Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel








[Banners]