Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-09-2017



Opdracht bouw Nieuwe Sluis gegund




Na een intensief aanbestedingstraject heeft de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie de opdracht voor de aanleg van Nieuwe Sluis Terneuzen definitief aan het consortium Sassevaart gegund. Het consortium Sassevaart wordt gevormd door BAM (de Nederlandse en Belgische zusterondernemingen BAM Infra en BAM Contractors), DEME (DEME Infra Marine Contractors B.V. en Dredging International N.V.) en de Belgische bouwonderneming Algemene Aannemingen Van Laere N.V. In 2022 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis.

Eric Marteijn, projectdirecteur Nieuwe Sluis Terneuzen: “Na een intensief aanbestedingstraject met drie goede aannemerscombinaties en uiteindelijk drie mooie aanbiedingen kwam Sassevaart als duidelijke winnaar uit de bus. We zijn blij met deze Vlaams-Nederlandse combinatie, zodat we zowel als opdrachtgever en opdrachtnemer gebruik kunnen maken van de Vlaamse en Nederlandse kennis en kunde. Zeker gezien de belangen en financiering van de Nieuwe Sluis, voor de Gentse en Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, erg belangrijk. Een buitengewoon spannende periode met de aanleg van een van de grootste sluizen ter wereld binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen komt eraan. Rekening houdend met de doorgang van alle functies van het sluizencomplex.”

Fred Jansen, projectdirecteur Sassevaart: “We zijn erg blij dat we met elkaar deze grote aanbesteding gewonnen hebben. Het is een mooi project waar we de komende vijf jaar voortvarend en doordacht aan mogen werken. De komende tijd gaan we het ontwerp verder uitwerken en het terrein bouwrijp maken. Medio 2018 starten we met de eerste grote werkzaamheden. Natuurlijk is ons werk niet te missen, maar we doen ons best om al het verkeer zo min mogelijk te hinderen en de overlast zo beperkt mogelijk te houden. Vol vertrouwen gaan we aan de slag in samenwerking met onze Vlaams-Nederlandse opdrachtgever.”

Bouw Nieuwe Sluis
De Nieuwe Sluis wordt van hoge kwaliteit, direct functioneel en met lage onderhoudskosten. Sassevaart kiest bij de bouw van de Nieuwe Sluis voor bewezen technieken en bouwt de sluis binnen een diepe waterdichte afscheiding tot ver onder de Boomse klei. Ze voorkomen hiermee omgevingsschade. Doordat de aannemer waar mogelijk diepwanden toepast, moet er minder geheid worden en is er dus minder geluidsoverlast. Een opvallend punt van het plan van Sassevaart is dat de Middensluis aanzienlijk langer open blijft, namelijk tot medio 2021. Dit is mogelijk door de aanleg van een tijdelijk doorvaartkanaal. Hierdoor kan het scheepvaartverkeer langer dan verwacht gebruik blijven maken van drie sluizen.

Vlot en veilig
Het auto- en fietsverkeer kan tijdens de bouwperiode veilig gebruikmaken van het sluizencomplex, doordat er een bypass komt voor auto- en fietsverkeer. De fietsers hoeven de weg niet over te steken om de doorgaande route te gebruiken. Het werkterrein hindert het wegverkeer niet. Sassevaart behoudt de landtongen bij de Westsluis en de Middensluis om te gebruiken als werkterreinen. Het vervoer vanaf de bouwkeet in de Nieuw Neuzenpolder gaat per shuttlebus. De aanvoer van materiaal gaat zo veel mogelijk per schip.

Opdracht Nieuwe Sluis Terneuzen
Op 30 juni 2017 is het voornemen tot gunning aan alle betrokken partijen al bekendgemaakt. Tijdens de verplichte termijn zijn geen bezwaren ingediend. Het consortium Sassevaart was de beste inschrijver op basis van prijs en kwaliteit. Ze hebben een inschrijving gedaan voor het ontwerp en de bouw van de Nieuwe Sluis voor een bedrag van 753.346.000 euro (inclusief BTW). De sluis heeft vergelijkbare afmetingen als de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal, met afmetingen van 427 x 55 x 16,44 meter. De sluis wordt binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen gerealiseerd.

Waarom een nieuwe sluis?
De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen en is een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn omtrent afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart. De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. Ook kan de Nieuwe Sluis zorgen voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en is goed voor de werkgelegenheid.

Kosten Nieuwe Sluis Terneuzen
De aanleg van de sluis inclusief voorbereidingskosten en begeleiding en ook het infrastructureel beheer en onderhoud van de eerste twee jaar kost naar verwachting 934 miljoen euro (inclusief BTW). Nederland betaalt, conform het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ruim 190 miljoen euro, inclusief een regionale bijdrage. Vlaanderen draagt conform het verdrag de overige kosten. De Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel van de kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim 48 miljoen euro bijgedragen.



Deel dit artikel:                   





Bezoek Eldra tijdens Verkeer, Mobiliteit & Parkeren op stand 2.083
Weblogposting
Lesmateriaal 'Werken aan de weg' op stand 2.044 van Akertech Adviseurs
Weblogposting
Orderportefeuille b&u op recordhoogte
Nieuwsbericht
Grote personeelsbehoefte op groeiende funderingsmarkt
Nieuwsbericht
6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel








[Banners]