Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem

Foto: Ivo Ketelaar

Langs de Nederlandse snelwegen staan zo’n 5.700 wegkantsystemen: computersystemen in grijze kasten, detectielussen en matrixborden. Rijkswaterstaat kan hiermee waarschuwen voor files, verkeersinformatie verzamelen en wegwerkzaamheden beveiligen. De huidige systemen zijn aan het eind van hun levensduur en daarom aan vervanging toe. Rijkswaterstaat werkt hierbij nauw samen met de markt.

De huidige wegkantsystemen zijn een soort black box, legt Gerard Avontuur, programmamanager bij Rijkswaterstaat Centrale Informatievoorziening, uit. ‘Ze bieden een totaaloplossing, maar we hebben ons nooit bekommerd over wat er nou precies voor apparatuur in zo’n systeem zit.’ De ontwikkeling van een nieuw wegkantsysteem vormt dan ook een uitgelezen kans om in te spelen op de huidige én toekomstige ontwikkelingen. ‘Daarom moet het wegkantsysteem een open systeem worden, dat flexibel, schaalbaar en uitbreidbaar is. En dat in lijn is met de i-Strategie van Rijkswaterstaat.

Inkoopproces anders inrichten

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor Rijkswaterstaat betekent dit bijvoorbeeld dat het inkoopproces anders wordt ingericht. ‘We kopen geen black box meer in, maar een glass box, vertelt Avontuur. ‘Een open en transparant systeem dat uit verschillende lagen is opgebouwd en waarbij we verschillende leveranciers aan ons binden. Daarbij gaat het om leveranciers voor hardware, diensten langs de weg, service-integratie (zoals storingsbeheer en de installatie van software) en beheer en onderhoud van software. We gaan van een vendor lock in naar een open markt met meerdere leveranciers.’

Goed functioneren

Daarbij werkt Rijkswaterstaat goed samen met de leveranciers. ‘Dat moet ook wel’, aldus Avontuur. ‘Alles moet op elkaar aansluiten en werken. Omdat we met verschillende leveranciers te maken hebben, is samenwerking essentieel.’ Avontuur vertelt dat voor de marktbenadering Deelstrategie IV (Informatievoorziening) voor verkeersmanagement wordt gevolgd. ‘We gaan de aanschaf van de hardware, het plaatsen, het installeren van de software en softwarebeheer en -onderhoud bij verschillende leveranciers onderbrengen. Samen moeten deze partijen dus zorgen voor het goed functioneren van de nieuwe wegkantsystemen.’

Databronnen

Ook bij de ontsluiting van de databronnen die het nieuwe wegkantsysteem van gegevens moeten voorzien, werkt Rijkswaterstaat nauw samen met de markt. ‘Het nieuwe systeem maakt gebruik van verschillende databronnen. Zo verzamelt het gegevens uit de bestaande detectielussen. Ook verzamelen we data met voertuiggebonden meetsystemen, zoals locatiegegevens uit smartphones of navigatiesystemen, die via het 3G/4G-netwerk worden verstuurd. Of via positiegegevens, die serviceproviders via antennemasten genereren. Ook hiervoor werken we samen met de markt. Zo gaat de Nationale Databank voor Wegverkeersgegevens een belangrijke rol spelen bij de inkoop van data uit alternatieve bronnen.’

Proefdraaien

Inmiddels is het nieuwe wegkantsysteem klaar voor een kleinschalige proef. Avontuur: ‘Op 4 september zijn we gestart met een test van 1 systeem langs de A9. Dit systeem loopt synchroon met het huidige, bestaande systeem. Zo kunnen we zien of het goed werkt.’ Parallel met de proef van het nieuwe wegkantsysteem ontwikkelt Rijkswaterstaat ook de eigen software door. En in 2018 staat een uitgebreidere proef op stapel. ‘Hierbij vervangen we op een groter stuk snelweg tientallen wegkantsystemen door het nieuwe systeem. Bij deze tweede proef testen we ook de nieuwe contractstructuur, waarbij we kijken of de samenwerking met leveranciers goed verloopt. Ervaringen nemen we mee in het vervolgtraject.’ Er staat dus nog een hoop te gebeuren. ‘Zeker, het zijn spannende tijden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem | Infrasite

Samenwerken aan een nieuw wegkantsysteem

Foto: Ivo Ketelaar

Langs de Nederlandse snelwegen staan zo’n 5.700 wegkantsystemen: computersystemen in grijze kasten, detectielussen en matrixborden. Rijkswaterstaat kan hiermee waarschuwen voor files, verkeersinformatie verzamelen en wegwerkzaamheden beveiligen. De huidige systemen zijn aan het eind van hun levensduur en daarom aan vervanging toe. Rijkswaterstaat werkt hierbij nauw samen met de markt.

De huidige wegkantsystemen zijn een soort black box, legt Gerard Avontuur, programmamanager bij Rijkswaterstaat Centrale Informatievoorziening, uit. ‘Ze bieden een totaaloplossing, maar we hebben ons nooit bekommerd over wat er nou precies voor apparatuur in zo’n systeem zit.’ De ontwikkeling van een nieuw wegkantsysteem vormt dan ook een uitgelezen kans om in te spelen op de huidige én toekomstige ontwikkelingen. ‘Daarom moet het wegkantsysteem een open systeem worden, dat flexibel, schaalbaar en uitbreidbaar is. En dat in lijn is met de i-Strategie van Rijkswaterstaat.

Inkoopproces anders inrichten

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor Rijkswaterstaat betekent dit bijvoorbeeld dat het inkoopproces anders wordt ingericht. ‘We kopen geen black box meer in, maar een glass box, vertelt Avontuur. ‘Een open en transparant systeem dat uit verschillende lagen is opgebouwd en waarbij we verschillende leveranciers aan ons binden. Daarbij gaat het om leveranciers voor hardware, diensten langs de weg, service-integratie (zoals storingsbeheer en de installatie van software) en beheer en onderhoud van software. We gaan van een vendor lock in naar een open markt met meerdere leveranciers.’

Goed functioneren

Daarbij werkt Rijkswaterstaat goed samen met de leveranciers. ‘Dat moet ook wel’, aldus Avontuur. ‘Alles moet op elkaar aansluiten en werken. Omdat we met verschillende leveranciers te maken hebben, is samenwerking essentieel.’ Avontuur vertelt dat voor de marktbenadering Deelstrategie IV (Informatievoorziening) voor verkeersmanagement wordt gevolgd. ‘We gaan de aanschaf van de hardware, het plaatsen, het installeren van de software en softwarebeheer en -onderhoud bij verschillende leveranciers onderbrengen. Samen moeten deze partijen dus zorgen voor het goed functioneren van de nieuwe wegkantsystemen.’

Databronnen

Ook bij de ontsluiting van de databronnen die het nieuwe wegkantsysteem van gegevens moeten voorzien, werkt Rijkswaterstaat nauw samen met de markt. ‘Het nieuwe systeem maakt gebruik van verschillende databronnen. Zo verzamelt het gegevens uit de bestaande detectielussen. Ook verzamelen we data met voertuiggebonden meetsystemen, zoals locatiegegevens uit smartphones of navigatiesystemen, die via het 3G/4G-netwerk worden verstuurd. Of via positiegegevens, die serviceproviders via antennemasten genereren. Ook hiervoor werken we samen met de markt. Zo gaat de Nationale Databank voor Wegverkeersgegevens een belangrijke rol spelen bij de inkoop van data uit alternatieve bronnen.’

Proefdraaien

Inmiddels is het nieuwe wegkantsysteem klaar voor een kleinschalige proef. Avontuur: ‘Op 4 september zijn we gestart met een test van 1 systeem langs de A9. Dit systeem loopt synchroon met het huidige, bestaande systeem. Zo kunnen we zien of het goed werkt.’ Parallel met de proef van het nieuwe wegkantsysteem ontwikkelt Rijkswaterstaat ook de eigen software door. En in 2018 staat een uitgebreidere proef op stapel. ‘Hierbij vervangen we op een groter stuk snelweg tientallen wegkantsystemen door het nieuwe systeem. Bij deze tweede proef testen we ook de nieuwe contractstructuur, waarbij we kijken of de samenwerking met leveranciers goed verloopt. Ervaringen nemen we mee in het vervolgtraject.’ Er staat dus nog een hoop te gebeuren. ‘Zeker, het zijn spannende tijden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat