Maeslantkering
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 08-08-2017



Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau




Rijkswaterstaat wordt betere opdrachtgever door ook zelf te ontwerpen

Zo'n 30 jaar geleden was het vanzelfsprekend dat ingenieurs van Rijkswaterstaat zelf sluizen, bruggen en wegen ontwierpen. Met het uitbesteden van ontwerpwerk is die kennis flink afgenomen. Maar daar komt verandering in. Sinds dit jaar heeft Rijkswaterstaat namelijk weer een eigen ontwerpbureau. Het doel? Het ontwerpproces weer zélf in de vingers krijgen, om zo een betere opdrachtgever te worden voor de markt.

‘De tijd dat we zelf ontwierpen ligt ver achter ons’, vertelt Johan Bosch, kwartiermaker van het ontwerpbureau van Rijkswaterstaat. ‘Op een bepaald moment werd het credo “Markt, tenzij...”, wat er uiteindelijk toe leidde dat we het ontwerpwerk vrijwel volledig uit handen gaven. Daarmee verdwenen niet alleen de tekentafels uit onze organisatie, maar ook grotendeels de ontwerpkennis.’ En dat merkte Rijkswaterstaat volgens Bosch in de samenwerkingen met ontwerpers uit de markt. ‘We zijn niet altijd meer een goede gesprekspartner voor marktpartijen. Zo is het voor ons lastig om op de hoogte te blijven van nieuwe technieken. We kunnen wel functioneel specificeren, maar het is onzeker of we daarmee altijd de juiste eisen stellen voor nieuwbouw of onderhoud.’

99% van de ontwerpopdrachten voor de markt
Het nieuwe ontwerpbureau van Rijkswaterstaat moet weer kennis in huis halen over het ontwerpproces. ‘Dat betekent niet dat we terug gaan naar vroeger, toen alle ontwerpen uit ons eigen huis kwamen’, benadrukt Bosch. ‘We willen vooral de kwaliteit van het proces en de samenwerking met marktpartijen verbeteren. Daarvoor trekken we een klein deel van de ontwerpen weer naar ons toe. Ongeveer 1% doen we in huis en de overige 99% besteden we in de toekomst nog steeds uit.'

Investeren in vakmanschap
Door zelf weer ervaring op te doen met ontwerpen, denkt Rijkswaterstaat de ontwerpvoorstellen van de markt ook beter op waarde te kunnen schatten. Bosch: ‘Met ons eigen ontwerpbureau verstevigen we onze opdrachtgeverskennis op het gebied van ontwerpen. Tegelijkertijd bouwen we aan en investeren we in ons vakmanschap.’ Het ontwerpbureau bestaat uit een vaste kern van 20 fte en een flexibele schil van ongeveer 15 fte. ‘Allemaal medewerkers van Rijkswaterstaat’, vertelt Bosch. ‘Het ontwerpbureau is voor adviseurs en specialisten die ontwerpkennis willen opdoen of delen. We nemen dus niemand van buiten aan om het ontwerpbureau te versterken.’

Goed voorbereid aan tafel
Volgens Bosch hebben marktpartijen de afgelopen jaren ook gemerkt dat het Rijkswaterstaat aan ontwerpkennis ontbrak. ‘We hebben daar vaak opmerkingen over gekregen. Het viel ingenieurs en anderen waarmee we samenwerkten op dat we vaak niet meer konden bieden dan een lijst met functionele specificaties voor een ontwerp.’ Rijkswaterstaat heeft inmiddels met verschillende marktpartijen contact gehad over het ontwerpbureau en de reacties zijn positief. ‘De markt snapt onze intenties en begrijpt ook dat deze stap hun inkomen niet in gevaar brengt. Ze zien vooral een opdrachtgever die zich inspant om goed voorbereid aan tafel te verschijnen. En dat is precies waarom we dit doen.’



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht








[Banners]