Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-07-2017



Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk

Bron: ProRail



Klei is instabiel als ondergrond voor spoorrails. Maar als je klei vermengd met kalk, wordt de grond stabiel. Dit blijkt uit een proef die ProRail en VolkerRail hebben uitgevoerd. De uitkomsten zijn niet alleen verrassend, maar ook duurzaam en bieden veel mogelijkheden voor de toekomst.

Primeur bij spoorbouw
Om treinen over kleigrond te laten rijden, wordt vaak ter versteviging een dikke funderingslaag (PSS) aangebracht. Hiervoor moeten vrachtwagens tonnen zand aanvoeren. Bij de aanleg van snelwegen wordt een speciaal kalkmengsel gebruikt die een funderingslaag overbodig maakt. De vraag deed zich voor: werkt dit ook bij een spoorbaan? Daarom heeft ProRail bij Ressen een proef laten uitvoeren met dit speciale kalkmengsel. En wat blijkt nu? Het werkt! Dit is een primeur voor de spoorwereld.



Hoe werkt die kleilaag?
De techniek zorgt ervoor dat de samenstelling van de klei door een chemische reactie met het kalkmengsel korrelachtig wordt. De kleilaag wordt hierdoor zo stevig, dat de dikke funderingslaag overbodig wordt.

De proef
ProRail heeft samen met VolkerRail bij Ressen het kleimengsel beproefd. In een proefvak van 100 meter is het mengsel aangebracht en aangewalst. Verrassend snel werden er hoge stabiele waardes gemeten. Vervolgens werd een deel van het kalkmengsel aangebracht zonder de gebruikelijke funderingslaag. En wat bleek na meerdere proeven? Het kan ook zonder de laag.

Duurzaam en minder overlast
Dat betekent nogal wat: het scheelt tonnen zand en dus minder vrachtwagens, minder uitlaatgassen en minder overlast. Deze techniek is daarmee duurzaam en biedt veel voordelen voor de toekomst.

ProRail verduurzaamt
ProRail werkt op allerlei manieren aan een duurzaam spoor. Daarom gebruiken we duurzame energie, waar mogelijk duurzame materialen en duurzame werkmethodes. We kijken bij alles wat we doen naar het effect op de omgeving.



Deel dit artikel:                   





Interview met Fien Dekker bedenker van Rain(a)Way
Artikel
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht
Nieuwsbericht
Renovatie van sluis Amerongen uitgesteld
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Achtduizend openbare ruimte professionals in de Jaarbeurs
Weblogposting
Deltaprogramma 2018, Maatregelen om gevolgen van extreem weer te beperken
Nieuwsbericht
Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Prinsjesdag 2017: Wonen en Rijksdienst
Nieuwsbericht
N3 wordt robuust en energieneutraal
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse N211 wordt eerste CO2-negatieve weg
Nieuwsbericht
Innovativiteit ten top bij ‘Hack the Road’
Nieuwsbericht
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht








[Banners]