Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-07-2017



Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk

Bron: ProRail



Klei is instabiel als ondergrond voor spoorrails. Maar als je klei vermengd met kalk, wordt de grond stabiel. Dit blijkt uit een proef die ProRail en VolkerRail hebben uitgevoerd. De uitkomsten zijn niet alleen verrassend, maar ook duurzaam en bieden veel mogelijkheden voor de toekomst.

Primeur bij spoorbouw
Om treinen over kleigrond te laten rijden, wordt vaak ter versteviging een dikke funderingslaag (PSS) aangebracht. Hiervoor moeten vrachtwagens tonnen zand aanvoeren. Bij de aanleg van snelwegen wordt een speciaal kalkmengsel gebruikt die een funderingslaag overbodig maakt. De vraag deed zich voor: werkt dit ook bij een spoorbaan? Daarom heeft ProRail bij Ressen een proef laten uitvoeren met dit speciale kalkmengsel. En wat blijkt nu? Het werkt! Dit is een primeur voor de spoorwereld.



Hoe werkt die kleilaag?
De techniek zorgt ervoor dat de samenstelling van de klei door een chemische reactie met het kalkmengsel korrelachtig wordt. De kleilaag wordt hierdoor zo stevig, dat de dikke funderingslaag overbodig wordt.

De proef
ProRail heeft samen met VolkerRail bij Ressen het kleimengsel beproefd. In een proefvak van 100 meter is het mengsel aangebracht en aangewalst. Verrassend snel werden er hoge stabiele waardes gemeten. Vervolgens werd een deel van het kalkmengsel aangebracht zonder de gebruikelijke funderingslaag. En wat bleek na meerdere proeven? Het kan ook zonder de laag.

Duurzaam en minder overlast
Dat betekent nogal wat: het scheelt tonnen zand en dus minder vrachtwagens, minder uitlaatgassen en minder overlast. Deze techniek is daarmee duurzaam en biedt veel voordelen voor de toekomst.

ProRail verduurzaamt
ProRail werkt op allerlei manieren aan een duurzaam spoor. Daarom gebruiken we duurzame energie, waar mogelijk duurzame materialen en duurzame werkmethodes. We kijken bij alles wat we doen naar het effect op de omgeving.



Deel dit artikel:                   





Royal HaskoningDHV verbetert winstgevendheid in eerste helft 2017
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Nieuwe dienstregeling, nog meer treinen
Nieuwsbericht
Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]