Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-07-2017



Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk

Bron: ProRail



Klei is instabiel als ondergrond voor spoorrails. Maar als je klei vermengd met kalk, wordt de grond stabiel. Dit blijkt uit een proef die ProRail en VolkerRail hebben uitgevoerd. De uitkomsten zijn niet alleen verrassend, maar ook duurzaam en bieden veel mogelijkheden voor de toekomst.

Primeur bij spoorbouw
Om treinen over kleigrond te laten rijden, wordt vaak ter versteviging een dikke funderingslaag (PSS) aangebracht. Hiervoor moeten vrachtwagens tonnen zand aanvoeren. Bij de aanleg van snelwegen wordt een speciaal kalkmengsel gebruikt die een funderingslaag overbodig maakt. De vraag deed zich voor: werkt dit ook bij een spoorbaan? Daarom heeft ProRail bij Ressen een proef laten uitvoeren met dit speciale kalkmengsel. En wat blijkt nu? Het werkt! Dit is een primeur voor de spoorwereld.



Hoe werkt die kleilaag?
De techniek zorgt ervoor dat de samenstelling van de klei door een chemische reactie met het kalkmengsel korrelachtig wordt. De kleilaag wordt hierdoor zo stevig, dat de dikke funderingslaag overbodig wordt.

De proef
ProRail heeft samen met VolkerRail bij Ressen het kleimengsel beproefd. In een proefvak van 100 meter is het mengsel aangebracht en aangewalst. Verrassend snel werden er hoge stabiele waardes gemeten. Vervolgens werd een deel van het kalkmengsel aangebracht zonder de gebruikelijke funderingslaag. En wat bleek na meerdere proeven? Het kan ook zonder de laag.

Duurzaam en minder overlast
Dat betekent nogal wat: het scheelt tonnen zand en dus minder vrachtwagens, minder uitlaatgassen en minder overlast. Deze techniek is daarmee duurzaam en biedt veel voordelen voor de toekomst.

ProRail verduurzaamt
ProRail werkt op allerlei manieren aan een duurzaam spoor. Daarom gebruiken we duurzame energie, waar mogelijk duurzame materialen en duurzame werkmethodes. We kijken bij alles wat we doen naar het effect op de omgeving.



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Interview met Jacques Goddijn, CEO van HR Groep, over ITSUP tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Van Gelder voorziet gemeente Berg en Dal van LED
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A15 Papendrecht-Sliedrecht ter inzage
Nieuwsbericht
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
InfraTech 2019 FUTURE PROOF
Nieuwsbericht








[Banners]