Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 27-07-2017



Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk

Bron: ProRail



Klei is instabiel als ondergrond voor spoorrails. Maar als je klei vermengd met kalk, wordt de grond stabiel. Dit blijkt uit een proef die ProRail en VolkerRail hebben uitgevoerd. De uitkomsten zijn niet alleen verrassend, maar ook duurzaam en bieden veel mogelijkheden voor de toekomst.

Primeur bij spoorbouw
Om treinen over kleigrond te laten rijden, wordt vaak ter versteviging een dikke funderingslaag (PSS) aangebracht. Hiervoor moeten vrachtwagens tonnen zand aanvoeren. Bij de aanleg van snelwegen wordt een speciaal kalkmengsel gebruikt die een funderingslaag overbodig maakt. De vraag deed zich voor: werkt dit ook bij een spoorbaan? Daarom heeft ProRail bij Ressen een proef laten uitvoeren met dit speciale kalkmengsel. En wat blijkt nu? Het werkt! Dit is een primeur voor de spoorwereld.



Hoe werkt die kleilaag?
De techniek zorgt ervoor dat de samenstelling van de klei door een chemische reactie met het kalkmengsel korrelachtig wordt. De kleilaag wordt hierdoor zo stevig, dat de dikke funderingslaag overbodig wordt.

De proef
ProRail heeft samen met VolkerRail bij Ressen het kleimengsel beproefd. In een proefvak van 100 meter is het mengsel aangebracht en aangewalst. Verrassend snel werden er hoge stabiele waardes gemeten. Vervolgens werd een deel van het kalkmengsel aangebracht zonder de gebruikelijke funderingslaag. En wat bleek na meerdere proeven? Het kan ook zonder de laag.

Duurzaam en minder overlast
Dat betekent nogal wat: het scheelt tonnen zand en dus minder vrachtwagens, minder uitlaatgassen en minder overlast. Deze techniek is daarmee duurzaam en biedt veel voordelen voor de toekomst.

ProRail verduurzaamt
ProRail werkt op allerlei manieren aan een duurzaam spoor. Daarom gebruiken we duurzame energie, waar mogelijk duurzame materialen en duurzame werkmethodes. We kijken bij alles wat we doen naar het effect op de omgeving.



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]