Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 24-07-2017



Een derde van de bedrijven in bouwsector handhaaft bouwvak nog volledig




Is de bouwvak nog populair in de bouw?

Op 24 juli 2017 is de bouwvak van start gegaan in Midden-Nederland, gevolgd door Zuid-Nederland op 31 juli. Bouwbedrijven in Noord-Nederland sluiten tenslotte hun deuren voor drie weken vanaf 7 augustus 2017. Vergeleken met 2015 sluiten iets meer bedrijven volledig tijdens de bouwvak, alhoewel het verschil niet heel erg groot is. Bijna de helft van de bedrijven is tegenwoordig bereikbaar in de bouwvak en werken door. Aannemers B&U sluiten hun deuren vaker dan hun collega’s uit de infra- of installatiesector. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy.

Merendeel bedrijven werken door tijdens de zomerperiode
Ondanks dat de officiële bouwvak midden jaren ’80 is afgeschaft, houdt met name het merendeel van de aannemersbedrijven B&U de bouwvak (grotendeels) in ere. Iets minder dan de helft van deze marktpartij sluit de deuren volledig (55%). Marktpartijen die zich minder houden aan de bouwvak zijn aannemers GWW (aangezien meer mensen op vakantie zijn, wordt er dan minder overlast veroorzaakt), installateurs (installaties draaien 24 uur per dag, 7 dagen per week en moeten ook onderhouden worden of in geval van storing blijven functioneren) en handelaren (moeten open zijn voor die bedrijven die wel door blijven werken). Bij afbouwers (schilders, stukadoors en tegelzetters) en klusbedrijven zien we een meer gemengd beeld. Een deel is gesloten tijdens de bouwvak, wellicht mede doordat zij als onderaannemer worden ingezet door aannemers B&U; maar een ander deel blijft geopend, wellicht om te kunnen werken voor de particulieren die niet op vakantie gaan.

Ten opzichte van twee jaar geleden zijn er geen grote verschuivingen waarneembaar. De belangrijkste reden om door te werken is omdat het werk dit vereist en omdat de bouwvak volgens hen een achterhaald principe is aangezien tegenwoordig juist meer flexibiliteit vereist is.

Lang niet alle bedrijven staan negatief tegenover de bouwvak
Ondanks dat een minderheid van de bedrijven de bouwvak in stand houden, staan bedrijven niet negatief tegenover het concept. Ongeveer de helft vindt dat de bouwvak gehandhaafd moet worden, aangezien dit er 1) voor zorgt dat projecten weer volledig opgestart kunnen worden zodra iedereen terug is, 2) altijd een volledige bezetting is binnen het bedrijf zodat problemen met de planning voorkomen kunnen worden, 3) mensen toch op vakantie kunnen en dat deze vakantie gebundeld wordt rond één periode om chaos te voorkomen. Het is geen verrassing dat aannemers B&U het meest voorstander zijn van de bouwvak (69% handhaven), aangezien zij er ook het meest gebruik van maken.

Slechts een derde van de bedrijven vindt dat de bouwvak afgeschaft moet worden. Dit is vergelijkbaar met 2015, waardoor er een redelijke status quo lijkt te zijn bereikt. De enige die in iets grotere getale pleit voor afschaffing zijn de klusbedrijven. Redenen die de bedrijven aanvoeren waarom zij vinden dat de bouwvak moet worden afgeschaft liggen voornamelijk op het vlak van 1) zelf kunnen bepalen wanneer vakantie op te nemen, 2) 24-uurs-economie, dat alles tegenwoordig door blijft draaien en 3) dat het goede weken qua weer zijn waarin men kan werken.



Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
The Future Mobility Network en Vakbeurs Mobiliteit ondertekenen partnership
Weblogposting
ITS Forum 2018: Verkeersmanagement in een dynamische wereld
Weblogposting
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
LeasePlan en Allego versnellen overgang naar emissievrije mobiliteit
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Nieuwe koers voor mobiliteit in Limburg
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht








[Banners]