Nieuwe Waterweg - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-07-2017



A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund




Rijkswaterstaat heeft het voornemen om het publiek-private samenwerking (PPS)project A24 Blankenburgverbinding te gunnen aan BAAK Blankenburg-Verbinding, een consortium van Ballast Nedam, DEME en Macquarie. Het project bestaat uit zowel het ontwerp, de realisatie als het beheer en onderhoud gedurende 20 jaar van bestaande en nieuwe infrastructuur.

De A24 Blankenburgverbinding verbindt de A20 en de A15 met elkaar en verbetert de bereikbaarheid van de economisch belangrijke regio Rotterdam. De A24 Blankenburgverbinding loopt (van noord tot zuid) vanaf de A20 ten westen van Vlaardingen langs de Krabbeplas, onder de Nieuwe Waterweg ('het Scheur') door en wordt ten oosten van Rozenburg aangesloten op de A15. Daarnaast omvat het project de aanleg van 2 knooppunten (van de A24 op de A20 en de A15) en de verbreding van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein.

Het project Blankenburgverbinding komt voort uit het Masterplan Rotterdam Vooruit (2009), een ontwikkelingsvisie voor de Rotterdamse regio voor de periode 2020-2040. Het gebied wordt gekenmerkt door een landelijke omgeving aan de noordkant van het Scheur en door industrie en woningen aan de zuidkant. Om de barrièrewerking van de weg te verminderen en daarmee de leefbaarheid van het gebied te vergroten, is voor de inpassing van de weg aan de noordkant gekozen voor de aanleg van een landtunnel. Het Scheur zal door middel van een zinktunnel worden gekruist.

De opdracht heeft een totale nominale projectomvang van circa 1 miljard euro, inclusief 20 jaar beheer en onderhoud na beschikbaar komen van de nieuwe infrastructuur.

Na deze voorlopige gunning kan de andere inschrijver in de zogenoemde Alcatel-periode bezwaar maken tegen dit voornemen van Rijkswaterstaat. Als er geen bezwaren worden ingediend, volgt hierna de definitieve gunning.


Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen zet in op veilig verkeer
Nieuwsbericht
Minste daling werkzoekenden in de bouw in Noord-Holland
Weblogposting
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nieuwe koepel betonsector gaat Betonhuis heten
Nieuwsbericht
Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum
Nieuwsbericht
Prijsvraag Energielandschap van de Toekomst
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light
Nieuwsbericht








[Banners]