Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-07-2017



ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen

Bron: ProRail



ProRail is samen met onderhoudsaannemer Strukton een proef gestart met de inzet van een innovatieve mobiele werkplek rond Amsterdam Centraal. De eerste resultaten zijn zeer positief. De verwachting is dat de inzet van de mobiele werkplek tot 40 procent minder vertragingen leidt.

Werken aan het spoor terwijl de treinen doorrijden
De mobiele werkplek is een onderhoudstrein met een geïntegreerde afscherming om veilig in het spoor te kunnen werken. Het voordeel van de inzet van de mobiele werkplek bij een storing is, dat er niet meerdere sporen buitendienst hoeven te worden genomen om een spoedreparatie uit te voeren. Treinen kunnen gewoon doorrijden terwijl monteurs de storing snel herstellen.

Veiligheid voorop
Om de veiligheid van onderhoudswerkers te garanderen, worden vaak meerdere sporen buiten dienst genomen. Er moet namelijk altijd een veilige werkplek en vluchtroute worden gegarandeerd. De onderhoudstrein zorgt er voor dat er maar een spoor buitendienst hoeft te worden genomen en op de andere sporen de treinen gewoon door kunnen rijden.

Minder hinder en minder kosten
De mobiele werkplek zal naast spoedherstelwerkzaamheden ook ingezet worden voor preventieve onderhoudswerkzaamheden, zoals slijpsel ruimen, klein groenonderhoud en het uitvoeren van metingen. Hierdoor neemt de druk op het gebruik van het onderhoudsrooster in de nacht af, zijn werkzaamheden beter en sneller uit te voeren vanwege daglicht en kan meer onderhoud in de nacht uitgevoerd worden in plaats van herstelwerkzaamheden. Door de nieuwe manier van werken kunnen de aannemers in de nacht meer aandacht besteden aan de druk bereden sporen. Dat komt de kwaliteit van het spoor ten goede en levert minder hinder voor de vervoerders op, terwijl er ook nog eens minder kosten worden gemaakt. Het creëren van die onderhoudsruimte kan bovendien worden ingepast binnen de huidige regelgeving. De verwachting is dat door meer preventief onderhoud minder storingen optreden.

Meer treinen
ProRail voert de test uit in aanloop naar de dienstregeling van 2018, waarbij er iedere tien minuten een intercity gaat rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Voor de hogere frequentie van treinen, moeten storingen sneller opgelost worden.

Effectiever werken in de nacht
Naast het testen met de innovatieve mobiele werkplek heeft ProRail ook een proef gedaan met onderhoudswerkzaamheden in de nacht. Samen met Strukton Rail deed ProRail tussen Roermond en Weert een succesvolle proef waarin het naastgelegen spoor tussen de geplande treinen door buiten dienst werd genomen. Hierdoor konden de baanwerkers op een veilige manier hun werk doen, waar normaalgesproken twee sporen buiten dienst moeten worden genomen voor het veilig uitvoeren van de werkzaamheden. Tijdens de proeven konden de goederentreinen ongehinderd doorrijden. Deze hoefden niet te worden omgeleid of verplaatst te worden naar een ander moment.



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]