Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-07-2017



Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken




Maandag 10 juli 2017 vond in de Deltagoot bij Deltares de eerste stormproef plaats met asfalt uit de Friese Waddenzeedijk bij Lauwersmeer. In de enorme golfgoot van 300 meter lang, 9,5 meter diep en 5 meter breed wordt onderzocht wanneer een dijk met verouderde asfaltbekleding bezwijkt door er zware golven op te laten klappen. Speciaal voor de proef is Fries asfalt getransporteerd naar Delft. De proef moet uitwijzen of het huidige asfalt sterk genoeg is voor de komende decennia of dat deze moet worden vervangen. In Nederland is enkele honderden kilometer aan dijken met asfalt bekleed; de stormproef kan impact hebben op veel dijken in Nederland en miljoenen aan besparing opleveren.

Paul van Steeg van Deltares: “Asfalt is sterk materiaal als dijkbekleding, maar hoe sterk asfalt van 30-50 jaar oud weten we nu niet goed. Daar gaan we nu achter komen met deze proef in de Deltagoot. Aan de hand van deze proeven tonen we aan of het dijkenasfalt langer mee kan dan waar we nu in onze rekenmodellen rekening mee houden. Dat kan een flinke besparing opleveren.”

Jan Hateboer van Wetterskip Fryslan: “Het onderzoek is nodig, niet alleen voor Friesland. We hebben zo’n 300 km dijken met asfalt in Nederland die kunnen profiteren van dit onderzoek. Een kwart van onze dijken zal de komende jaren worden versterkt. Als uit de proef blijkt dat het asfalt nog sterk genoeg is kunnen dijkverbeteringen uitgesteld worden. Zo kunnen we slimmer en efficiënter werken om alles betaalbaar te houden. Nederland staat namelijk voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit.”

Het onderzoek vindt plaats naar de reststerkte van het asfalt van de Lauwersmeerdijk. Tien stroken asfalt van acht meter lang en een halve meter breed werden door Wetterskip Fryslan uit de Lauwersmeerdijk gehaald en op de nagebouwde dijk in de Deltagoot geplaatst. Met grote golven wordt het bezwijkproces van het asfalt gesimuleerd en gemonitord. Dit levert nieuwe inzichten en kennis op voor dijkverbeteringen in Nederland. De proef biedt een kans om de toetscriteria van asfaltbekleding te beoordelen en te verbeteren. Mogelijk kunnen Nederlandse dijkversterkingen hierdoor in de toekomst goedkoper uitpakken.

De kosten van het onderzoek bedragen 2,6 miljoen euro en worden 100% vergoed door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de waterschappen.



Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht








[Banners]