Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-07-2017



Stuw Grave volledig hersteld




Stuw Grave is hersteld en in de loop van deze maand weer volledig operationeel. De stuw kan dan het Maaswater weer 100% reguleren.

Het afgelopen half jaar is er hard gewerkt aan het herstel van stuw Grave, die op 29 december 2016 zwaar beschadigd raakte doordat een binnenvaartschip in dichte mist de stuw ramde. Rijkswaterstaat startte 10 januari met de bouw van de tijdelijke breuksteendam. Deze noodmaatregel zorgde er voor dat het waterpeil weer op niveau kwam waardoor scheepvaartverkeer tussen Sambeek en Grave weer mogelijk werd. Het was tevens de start van het definitieve herstel van de stuw.

Reparaties
Afgelopen half jaar zijn de beschadigde jukken en schuiven gedemonteerd en naar een werkplaats gebracht. Tegelijk met de reparatie en productie van nieuwe jukken en schuiven vonden er reparaties plaats van andere herstelbare onderdelen. Daarnaast is de bodembescherming bij de stuw versterkt en verlengd.

Hoogwater
Begin maart is er hoogwater geweest. Deze verhoogde waterafvoer heeft voor oeverafkalving gezorgd. Dit is direct hersteld, waarna de situatie stabiel gebleven is. In april is de betonnen constructie onder water uitgebreid gecontroleerd met (duik)inspecties en een droogzetkuip. In mei en juni heeft Rijkswaterstaat de 5 jukken (3 vakkundig gerepareerd en 2 volledig nieuwe) en 15 schuiven teruggeplaatst in de stuw. Na de terugplaatsing volgde een testperiode om te controleren of alles goed gemonteerd is en of de aansturing van de stuw weer goed functioneert.

Testperiode
De testperiode is onlangs succesvol afgerond. de stuw is zowel mechanisch als elektrotechnisch operationeel. Dit betekent dat stuw Grave zijn gebruikelijke functie weer kan vervullen en een start gemaakt wordt met het afbreken van de breuksteendam en het verwijderen van de tijdelijke bodemversterking achter de zuidelijke stuwopening. Dit gaat waarschijnlijk een kleine 2 weken in beslag nemen.

Op peil
Medio juli is de situatie bij stuw Grave weer als normaal. Zonder stuwen zou scheepvaart op de Maas niet mogelijk zijn en zou het waterpeil sterk wisselen. Vanwege het hoogteverschil in het Limburgse landschap en het feit dat de hoeveelheid water in de Maas sterk wisselt, wordt het waterpeil in de Maas in Limburg dagelijks kunstmatig op peil gehouden. Dit gebeurt door stuwen, waarmee Rijkswaterstaat het waterniveau in de Maas beheert en de rivier veilig en bevaarbaar houdt.

Meer informatie
Meer informatie is te lezen op de projectpagina Aanvaring stuwcomplex Grave



Deel dit artikel:                   





Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
Werkzaamheden Blankenburgverbinding gaan van start
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Nieuwsbericht
Raad van State: Blankenburgverbinding mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Eindhoven Airport proefcasus voor duurzame ontwikkeling luchtvaart
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat compenseert 140 ha natuur voor verbreding A6 Almere
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht
Weblogposting
Arcadis, Berenschot en Posad winnen 9 raamcontracten van IenW
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag investeert in automatisch vervoer
Nieuwsbericht
Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht








[Banners]