Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-07-2017



Stuw Grave volledig hersteld




Stuw Grave is hersteld en in de loop van deze maand weer volledig operationeel. De stuw kan dan het Maaswater weer 100% reguleren.

Het afgelopen half jaar is er hard gewerkt aan het herstel van stuw Grave, die op 29 december 2016 zwaar beschadigd raakte doordat een binnenvaartschip in dichte mist de stuw ramde. Rijkswaterstaat startte 10 januari met de bouw van de tijdelijke breuksteendam. Deze noodmaatregel zorgde er voor dat het waterpeil weer op niveau kwam waardoor scheepvaartverkeer tussen Sambeek en Grave weer mogelijk werd. Het was tevens de start van het definitieve herstel van de stuw.

Reparaties
Afgelopen half jaar zijn de beschadigde jukken en schuiven gedemonteerd en naar een werkplaats gebracht. Tegelijk met de reparatie en productie van nieuwe jukken en schuiven vonden er reparaties plaats van andere herstelbare onderdelen. Daarnaast is de bodembescherming bij de stuw versterkt en verlengd.

Hoogwater
Begin maart is er hoogwater geweest. Deze verhoogde waterafvoer heeft voor oeverafkalving gezorgd. Dit is direct hersteld, waarna de situatie stabiel gebleven is. In april is de betonnen constructie onder water uitgebreid gecontroleerd met (duik)inspecties en een droogzetkuip. In mei en juni heeft Rijkswaterstaat de 5 jukken (3 vakkundig gerepareerd en 2 volledig nieuwe) en 15 schuiven teruggeplaatst in de stuw. Na de terugplaatsing volgde een testperiode om te controleren of alles goed gemonteerd is en of de aansturing van de stuw weer goed functioneert.

Testperiode
De testperiode is onlangs succesvol afgerond. de stuw is zowel mechanisch als elektrotechnisch operationeel. Dit betekent dat stuw Grave zijn gebruikelijke functie weer kan vervullen en een start gemaakt wordt met het afbreken van de breuksteendam en het verwijderen van de tijdelijke bodemversterking achter de zuidelijke stuwopening. Dit gaat waarschijnlijk een kleine 2 weken in beslag nemen.

Op peil
Medio juli is de situatie bij stuw Grave weer als normaal. Zonder stuwen zou scheepvaart op de Maas niet mogelijk zijn en zou het waterpeil sterk wisselen. Vanwege het hoogteverschil in het Limburgse landschap en het feit dat de hoeveelheid water in de Maas sterk wisselt, wordt het waterpeil in de Maas in Limburg dagelijks kunstmatig op peil gehouden. Dit gebeurt door stuwen, waarmee Rijkswaterstaat het waterniveau in de Maas beheert en de rivier veilig en bevaarbaar houdt.

Meer informatie
Meer informatie is te lezen op de projectpagina Aanvaring stuwcomplex Grave



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]