Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2017



Nieuw asfaltmengsel zorgt voor minder tanken en minder CO2

Bron: TNO



TNO en Strukton Civiel ontwikkelen voor provincie Zuid-Holland innovatief asfalt met lagere rolweerstand

Een nieuw ontwikkeld asfaltmengsel zorgt voor 2% minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot, zo bleek na literatuurstudies, onderzoek in het lab en testen op een proefvak. Per kilometer provinciale weg met 15.000 auto’s per dag, kan dit op jaarbasis 8.000 tot 14.000 liter brandstof schelen en 22-38 ton CO2. De samenstelling van asfalt bepaalt mede hoeveel weerstand de banden van voertuigen hebben wanneer deze over de weg rijden. Een lagere rolweerstand betekent minder brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. TNO en Strukton Civiel (voorheen Ooms Civiel) deden in opdracht van de provincie Zuid-Holland onderzoek naar asfalt dat de rolweerstand van autobanden verlaagt.

De provincie Zuid-Holland wil een bijdrage leveren aan het Nederlandse energieakkoord, waarin de doelstellingen staan voor energiereductie en het verlagen van CO2-uitstoot. Floor Vermeulen, gedeputeerde provincie Zuid-Holland, is tevreden met de resultaten: “We hebben niet alleen de ambitie de best bereikbare provincie van Nederland te zijn, maar ook om dit op een duurzame manier te bereiken. Het is daarom belangrijk te investeren in onderzoeken zoals deze.”

Het onderzoek
Aan de start van het onderzoek heeft TNO in kaart gebracht welke eigenschappen van de weg van invloed zijn op de rolweerstand en daarmee het brandstofverbruik van auto’s. Uit de literatuur kon vastgesteld worden dat met name de textuur van het asfalt de rolweerstand bepaalt en dat deze door middel van de asfaltsamenstelling sterk geoptimaliseerd kan worden. Steven Mookhoek, Teamleider Road Research bij TNO: “Strukton Civiel en TNO onderzochten samen in het laboratorium welke samenstelling de rolweerstand verlaagde. Door bestaande asfaltmengsels aan te passen, is het Strukton Civiel gelukt de eigenschappen van een asfaltmengsel voor een wegdek aan te passen en in het bijzonder de textuur van het oppervlak te veranderen. Dit leidt tot een geoptimaliseerd asfaltmengsel met een lagere rolweerstand. Daarbij is naast de rolweerstand ook gekeken naar andere belangrijke eigenschappen van asfalt, zoals geluid (leefbaarheid) en stroefheid (veiligheid).”Strukton Civiel ontwikkelde daarnaast een praktische methode om de rolweerstand te kunnen meten. Na verschillende testen in het laboratorium is het beste mengsel in oktober 2016 aangelegd in een proefvak van 200 meter op een privéterrein in Hoorn, voor de eerste praktijkmetingen.

De resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat het nieuwe asfaltmengsel een aantal positieve eigenschappen heeft. Zo verlaagt het geoptimaliseerde mengsel de rolweerstand met 10%, waardoor er per voertuig 2% minder brandstof wordt verbruikt en er 2% minder CO2 wordt uitgestoten. Op een provinciale weg van 1 km lang scheelt dit gemiddeld zo’n 30.000 kg CO2 per jaar. Dat staat gelijk aan de CO2-uitstoot van vijf huishoudens in één jaar tijd. Voor de automobilisten levert dit een collectieve besparing van 11.000 liter brandstof per jaar. Daarnaast blijkt dat het nieuwe asfaltmengsel ook nog eens een positief effect heeft op de geluidreductie en stroefheid van het wegdek. De provincie overweegt om in nieuwe aanbestedingen deze functionele eigenschappen van asfalt uit te vragen.

Meer informatie
Een samenvatting van het onderzoek vindt u op de website van TNO

Over TNO
De ruim 2900 professionals van TNO zetten hun kennis en ervaring in om slimme oplossingen te realiseren voor complexe vraagstukken. Deze innovaties dragen bij aan het duurzaam versterken van de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van onze samenleving. Onze partners hierin zijn ruim 3000 bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland, waaronder het mkb.




Deel dit artikel:                   





Meer mobiliteit in een duurzamer Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Koninklijke BAM Groep winnaar Forest50 verkiezing
Nieuwsbericht
Grootste crisisoefening rivierdijken sinds hoogwater 1995
Nieuwsbericht
Interview met Hans Nouwens: Lichtmast lijkt ideaal opstelpunt technologie voor slimme stad
Artikel
Luminext: Kom naar de lezing 'Smart Lighting & Geluidsensoren'
Weblogposting
Nieuwe vervoerder op het spoor: Railexperts
Nieuwsbericht
Pilz organiseert uniek congres Master of Safety op 9 november 2017
Weblogposting
Prettig onder- en bovengronds samenwerken
Bezoek Andes op Dag van de Openbare Ruimte 2017
stand 4.4.38
Weblogposting
Krinkels: Gebiedscontracten Noord- en Zuid-Holland
Weblogposting
Andes: Succesvolle koppeling met zaaksysteem voor Utrecht
Weblogposting
Trots op onze nieuwste software Luminizer 5
Weblogposting
Gasunie treedt toe tot North Sea Wind Power Hub consortium
Nieuwsbericht
ANWB, Schiphol en NS stellen data beschikbaar voor hackers
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV brengt innovatieve Zandmotor naar Groot-Brittannië
Nieuwsbericht
Lightwell ISO-9001 en ISO-14001 gecertificeerd
Weblogposting
Opbrengst Making Waves: twee winnaars én concrete deals
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat werkt mee aan het eerste circulaire viaduct van Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start verkenning dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Laat u inspireren op de stand van Dynniq
Weblogposting
Opdracht bouw Nieuwe Sluis gegund
Nieuwsbericht
ICT-toepassingen bij infrastructuur vereisen meer overheidsregie
Nieuwsbericht
Milieudefensie wint kort geding voor gezonde lucht
Nieuwsbericht








[Banners]