Nieuwsbericht | Datum: 16-06-2017



Tien jaar Betuweroute

Bron: ProRail



Vrijdag 16 juni 2017 is de Betuweroute op de dag 10 jaar oud. Hare Majesteit Koningin Beatrix opende destijds de speciaal voor spoorgoederenvervoer gebouwde lijn. Dat jaar reden er zo'n tweehonderd goederentreinen over het tracé. Inmiddels zijn dat er ruim 20.000 per jaar.

Het aandeel van de Betuweroute in het spoorgoederenvervoer is in die tien jaar enorm toegenomen. Werd de Betuweroute in 2007 nog minimaal gebruikt, inmiddels rijdt meer dan de helft van de goederentreinen over deze 172 kilometer lange, tweesporige route.



Veilig en betrouwbaar
De Betuweroute is een state of the art spoorlijn, die speciaal voor spoorgoederenvervoer is ontworpen. Veiligheid stond bij het ontwerp voorop. Zo zijn er geen gelijkvloerse kruisingen. Het spoor kruist wegen en water alleen onder- of bovenlangs, via bruggen, viaducten en tunnels. Dat is best handig, als je bedenkt dat elke stop de vervoerders honderden euro's kost. Zo is de lijn voor goederenvervoerders ook betrouwbaar.

Goede investering
Ronald Paul, Chief operational officer van het Havenbedrijf Rotterdam, vindt dat de Betuweroute een goede investering is geweest. "Toch blijft het aandeel van het spoor in het goederenvervoer nog te klein. Met de Betuweroute hebben we wel een grote stap in de goede richting gezet. Zonder de Betuweroute zou al het goederenvervoer per spoor over het gemengde spoornet moeten gaan, dat was niet mogelijk geweest.”

Minder stoppen
"We blijven het goederenvervoer per spoor impulsen geven", zegt John Voppen (Raad van bestuur ProRail). "Alle verbeteringen kunnen er in deze hevig concurrerende markt voor zorgen dat verladers, in plaats van voor de weg en het water, voor de Betuweroute kiezen. Zo gaan we er voor zorgen dat treinen sneller vanuit de havens kunnen rijden. Ook maken we het mogelijk dat er langere treinen kunnen rijden. Zo blijven we ons voor de volle 100 procent inzetten voor een beter goederenvervoer per spoor."

Meer informatie van de redactie
Lees op Railvervoersite Betuweroute feestelijk geopend



Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]