Nieuwsbericht | Datum: 16-06-2017



Tien jaar Betuweroute

Bron: ProRail



Vrijdag 16 juni 2017 is de Betuweroute op de dag 10 jaar oud. Hare Majesteit Koningin Beatrix opende destijds de speciaal voor spoorgoederenvervoer gebouwde lijn. Dat jaar reden er zo'n tweehonderd goederentreinen over het tracé. Inmiddels zijn dat er ruim 20.000 per jaar.

Het aandeel van de Betuweroute in het spoorgoederenvervoer is in die tien jaar enorm toegenomen. Werd de Betuweroute in 2007 nog minimaal gebruikt, inmiddels rijdt meer dan de helft van de goederentreinen over deze 172 kilometer lange, tweesporige route.



Veilig en betrouwbaar
De Betuweroute is een state of the art spoorlijn, die speciaal voor spoorgoederenvervoer is ontworpen. Veiligheid stond bij het ontwerp voorop. Zo zijn er geen gelijkvloerse kruisingen. Het spoor kruist wegen en water alleen onder- of bovenlangs, via bruggen, viaducten en tunnels. Dat is best handig, als je bedenkt dat elke stop de vervoerders honderden euro's kost. Zo is de lijn voor goederenvervoerders ook betrouwbaar.

Goede investering
Ronald Paul, Chief operational officer van het Havenbedrijf Rotterdam, vindt dat de Betuweroute een goede investering is geweest. "Toch blijft het aandeel van het spoor in het goederenvervoer nog te klein. Met de Betuweroute hebben we wel een grote stap in de goede richting gezet. Zonder de Betuweroute zou al het goederenvervoer per spoor over het gemengde spoornet moeten gaan, dat was niet mogelijk geweest.”

Minder stoppen
"We blijven het goederenvervoer per spoor impulsen geven", zegt John Voppen (Raad van bestuur ProRail). "Alle verbeteringen kunnen er in deze hevig concurrerende markt voor zorgen dat verladers, in plaats van voor de weg en het water, voor de Betuweroute kiezen. Zo gaan we er voor zorgen dat treinen sneller vanuit de havens kunnen rijden. Ook maken we het mogelijk dat er langere treinen kunnen rijden. Zo blijven we ons voor de volle 100 procent inzetten voor een beter goederenvervoer per spoor."

Meer informatie van de redactie
Lees op Railvervoersite Betuweroute feestelijk geopend



Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]