Nieuwsbericht | Datum: 16-06-2017



Tien jaar Betuweroute

Bron: ProRail



Vrijdag 16 juni 2017 is de Betuweroute op de dag 10 jaar oud. Hare Majesteit Koningin Beatrix opende destijds de speciaal voor spoorgoederenvervoer gebouwde lijn. Dat jaar reden er zo'n tweehonderd goederentreinen over het tracé. Inmiddels zijn dat er ruim 20.000 per jaar.

Het aandeel van de Betuweroute in het spoorgoederenvervoer is in die tien jaar enorm toegenomen. Werd de Betuweroute in 2007 nog minimaal gebruikt, inmiddels rijdt meer dan de helft van de goederentreinen over deze 172 kilometer lange, tweesporige route.



Veilig en betrouwbaar
De Betuweroute is een state of the art spoorlijn, die speciaal voor spoorgoederenvervoer is ontworpen. Veiligheid stond bij het ontwerp voorop. Zo zijn er geen gelijkvloerse kruisingen. Het spoor kruist wegen en water alleen onder- of bovenlangs, via bruggen, viaducten en tunnels. Dat is best handig, als je bedenkt dat elke stop de vervoerders honderden euro's kost. Zo is de lijn voor goederenvervoerders ook betrouwbaar.

Goede investering
Ronald Paul, Chief operational officer van het Havenbedrijf Rotterdam, vindt dat de Betuweroute een goede investering is geweest. "Toch blijft het aandeel van het spoor in het goederenvervoer nog te klein. Met de Betuweroute hebben we wel een grote stap in de goede richting gezet. Zonder de Betuweroute zou al het goederenvervoer per spoor over het gemengde spoornet moeten gaan, dat was niet mogelijk geweest.”

Minder stoppen
"We blijven het goederenvervoer per spoor impulsen geven", zegt John Voppen (Raad van bestuur ProRail). "Alle verbeteringen kunnen er in deze hevig concurrerende markt voor zorgen dat verladers, in plaats van voor de weg en het water, voor de Betuweroute kiezen. Zo gaan we er voor zorgen dat treinen sneller vanuit de havens kunnen rijden. Ook maken we het mogelijk dat er langere treinen kunnen rijden. Zo blijven we ons voor de volle 100 procent inzetten voor een beter goederenvervoer per spoor."

Meer informatie van de redactie
Lees op Railvervoersite Betuweroute feestelijk geopend



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht








[Banners]