Nieuwsbericht | Datum: 16-06-2017



Tien jaar Betuweroute

Bron: ProRail



Vrijdag 16 juni 2017 is de Betuweroute op de dag 10 jaar oud. Hare Majesteit Koningin Beatrix opende destijds de speciaal voor spoorgoederenvervoer gebouwde lijn. Dat jaar reden er zo'n tweehonderd goederentreinen over het tracé. Inmiddels zijn dat er ruim 20.000 per jaar.

Het aandeel van de Betuweroute in het spoorgoederenvervoer is in die tien jaar enorm toegenomen. Werd de Betuweroute in 2007 nog minimaal gebruikt, inmiddels rijdt meer dan de helft van de goederentreinen over deze 172 kilometer lange, tweesporige route.



Veilig en betrouwbaar
De Betuweroute is een state of the art spoorlijn, die speciaal voor spoorgoederenvervoer is ontworpen. Veiligheid stond bij het ontwerp voorop. Zo zijn er geen gelijkvloerse kruisingen. Het spoor kruist wegen en water alleen onder- of bovenlangs, via bruggen, viaducten en tunnels. Dat is best handig, als je bedenkt dat elke stop de vervoerders honderden euro's kost. Zo is de lijn voor goederenvervoerders ook betrouwbaar.

Goede investering
Ronald Paul, Chief operational officer van het Havenbedrijf Rotterdam, vindt dat de Betuweroute een goede investering is geweest. "Toch blijft het aandeel van het spoor in het goederenvervoer nog te klein. Met de Betuweroute hebben we wel een grote stap in de goede richting gezet. Zonder de Betuweroute zou al het goederenvervoer per spoor over het gemengde spoornet moeten gaan, dat was niet mogelijk geweest.”

Minder stoppen
"We blijven het goederenvervoer per spoor impulsen geven", zegt John Voppen (Raad van bestuur ProRail). "Alle verbeteringen kunnen er in deze hevig concurrerende markt voor zorgen dat verladers, in plaats van voor de weg en het water, voor de Betuweroute kiezen. Zo gaan we er voor zorgen dat treinen sneller vanuit de havens kunnen rijden. Ook maken we het mogelijk dat er langere treinen kunnen rijden. Zo blijven we ons voor de volle 100 procent inzetten voor een beter goederenvervoer per spoor."

Meer informatie van de redactie
Lees op Railvervoersite Betuweroute feestelijk geopend



Deel dit artikel:                   





Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht
Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland
Nieuwsbericht
Informatie over betonnen vloeren in gebouwen naar gemeenten
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting augustus 2017
Nieuwsbericht
Veiligheid vraagt om gedragsverandering
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Duurzaam de wereld rond
Weblogposting
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
Start sloopwerkzaamheden oude Botlekbrug
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
RAI Amsterdam join forces to launch Intertraffic Indonesia 2018
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: De vakbeurs voor waterbestendig Nederland
Weblogposting
N272 Boxmeer - Elsendorp verbouwd met hergebruikte materialen
Nieuwsbericht
NS presenteert ontwerp nieuwe Intercity
Nieuwsbericht








[Banners]