Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-06-2017



Verlichting op stations voor mensen met een visuele beperking

Bron: ProRail



ProRail, de Oogvereniging en Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen hebben donderdag 8 juni 2017 hun handtekening gezet onder een langdurige en doelmatige samenwerking om de stations in Nederland toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. De basis hiervoor is het programma Toegankelijkheid van ProRail met als specifiek aandachtspunt verlichting.

Goede verlichting is maatwerk
“Verlichting en het toegankelijk maken van stations voor reizigers met een visuele beperking is best lastig, zeker bij bestaande stations”, zegt Tjebbe Ruskamp, projectmanager bij ProRail, afdeling Stations & Transfer. Er is spanning tussen wetgeving die meer verlichting eist en duurzaamheidseisen die juist minder licht voorschrijven: “Visio adviseert ons hoe we de bestaande richtlijnen kunnen toepassen in het belang van mensen met een visuele beperking. Visio deelt dit advies met de Oogvereniging, zodat deze daarover een standpunt kan bepalen.” Alle stations worden door ProRail in de komende jaren voorzien van duurzame ledverlichting. Per station wordt met kennis en ervaring van Visio en Oogvereniging Nederland maatwerk geleverd om de toegankelijkheid te optimaliseren zonder overbodig veel licht te produceren

Veel verschillende oogafwijkingen
Wim van Damme, klinisch fysicus bij Visio en specialist in het menselijk zien vult aan: “Er zijn veel verschillende oogafwijkingen, waardoor het lastig is om generieke maatregelen te bedenken. Maar we zetten ons in om voor een zo groot mogelijke groep de toegankelijkheid te optimaliseren. Naast verlichting op diverse plekken op de stations richten we ons bovendien op trappen, hoogteverschillen, bewegwijzering en kleur- en contrastgebruik.” De Oogvereniging voert samen met Visio gebruikerstesten uit om opgeleverde werkzaamheden te toetsen. “Ook zoeken we contact met gemeenten om knelpunten in de aansluiting van het station op de omgeving te bespreken.”

Belangrijk om betrokken te zijn
Ingeborg van der Pijl, themacoördinator Mobiliteit & Toegankelijkheid bij de Oogvereniging: “De meerwaarde van de betrokkenheid van de Oogvereniging is dat we nadrukkelijk het gebruikersperspectief vertegenwoordigen. Dit is best een lastige opgave als het om verlichting gaat. Je kunt dit nooit voor iedereen helemaal goed doen. Bij de gebruikerstests die we uitvoeren werken daarom mensen met verschillende oogaandoeningen mee.”

Koninklijke Visio
Bij Koninklijke Visio kan iedereen terecht met vragen over slechtziend of blind zijn. Een specifieke dienstverlening van Visio is Visio Zicht op Toegankelijkheid. Deze adviseert over visuele toegankelijkheid bij ontwerp, bouw of verbouw van binnen- en buitenruimten. De adviseurs volgden een gespecialiseerde opleiding en hebben expertise opgebouwd in de dagelijkse praktijk. Zij kennen de ervaringen van slechtziende en blinde mensen en weten precies wat de behoeften met betrekking tot toegankelijkheid zijn. De adviesdienst werkt onder meer voor opdrachtgevers van bouwprojecten, ontwerpers, gemeenten, bedrijven en woningbouwverenigingen. Meer informatie: www.visiozichtoptoegankelijkheid.nl

Oogvereniging
De Oogvereniging is de patiënten- en belangenorganisatie voor alle mensen met een oogaandoening in Nederland. De Oogvereniging zet zich ervoor in dat mensen met een visuele beperking volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Toegankelijk openbaar vervoer is hierbij een belangrijk aandachtsgebied. Meer informatie: www.oogvereniging.nl of neem contact op met de Ooglijn: 030-2945444

Stations toegankelijk
ProRail streeft ernaar dat in 2020 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. In 2030 moeten álle stations zelfstandig toegankelijk zijn. In het programma Toegankelijkheid worden onder meer perrons zelfstandig bereikbaar door het aanleggen van hellingbanen of liften en het aanpassen perronhoogtes ten behoeve van een het realiseren van een zelfstandige instap. Daarnaast worden stationsvoorzieningen aangepast, zoals bijvoorbeeld toiletten, geleidelijnen en braillebordjes zodat ze door iedereen veilig en zelfstandig kunnen worden gebruikt. Uitgebreide informatie over het programma toegankelijkheid vind je hier en meer informatie over ledverlichting vind je hier



Deel dit artikel:                   





Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Wet op de Basisregistratie Ondergrond (BRO) van kracht
Nieuwsbericht
Provinciaal verkeersmanagement Noord-Holland werpt vruchten af
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Platform CB'23 gaat circulair bouwen concreet maken
Nieuwsbericht
Registratie materialen infraprojecten bevordert hergebruik
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
Houten verkozen tot Fietsstad 2018
Nieuwsbericht
Combinatie VolkerWessels Hollandia Infra wint aanbesteding Brug Ouderkerk
Nieuwsbericht
Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
UNETO-VNI wil langdurig werklozen kansen bieden in installatiebranche
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Aanmeldingen voor de Innovation Expo 2018 geopend
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht








[Banners]