Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 09-06-2017



Verlichting op stations voor mensen met een visuele beperking

Bron: ProRail



ProRail, de Oogvereniging en Koninklijke Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen hebben donderdag 8 juni 2017 hun handtekening gezet onder een langdurige en doelmatige samenwerking om de stations in Nederland toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. De basis hiervoor is het programma Toegankelijkheid van ProRail met als specifiek aandachtspunt verlichting.

Goede verlichting is maatwerk
“Verlichting en het toegankelijk maken van stations voor reizigers met een visuele beperking is best lastig, zeker bij bestaande stations”, zegt Tjebbe Ruskamp, projectmanager bij ProRail, afdeling Stations & Transfer. Er is spanning tussen wetgeving die meer verlichting eist en duurzaamheidseisen die juist minder licht voorschrijven: “Visio adviseert ons hoe we de bestaande richtlijnen kunnen toepassen in het belang van mensen met een visuele beperking. Visio deelt dit advies met de Oogvereniging, zodat deze daarover een standpunt kan bepalen.” Alle stations worden door ProRail in de komende jaren voorzien van duurzame ledverlichting. Per station wordt met kennis en ervaring van Visio en Oogvereniging Nederland maatwerk geleverd om de toegankelijkheid te optimaliseren zonder overbodig veel licht te produceren

Veel verschillende oogafwijkingen
Wim van Damme, klinisch fysicus bij Visio en specialist in het menselijk zien vult aan: “Er zijn veel verschillende oogafwijkingen, waardoor het lastig is om generieke maatregelen te bedenken. Maar we zetten ons in om voor een zo groot mogelijke groep de toegankelijkheid te optimaliseren. Naast verlichting op diverse plekken op de stations richten we ons bovendien op trappen, hoogteverschillen, bewegwijzering en kleur- en contrastgebruik.” De Oogvereniging voert samen met Visio gebruikerstesten uit om opgeleverde werkzaamheden te toetsen. “Ook zoeken we contact met gemeenten om knelpunten in de aansluiting van het station op de omgeving te bespreken.”

Belangrijk om betrokken te zijn
Ingeborg van der Pijl, themacoördinator Mobiliteit & Toegankelijkheid bij de Oogvereniging: “De meerwaarde van de betrokkenheid van de Oogvereniging is dat we nadrukkelijk het gebruikersperspectief vertegenwoordigen. Dit is best een lastige opgave als het om verlichting gaat. Je kunt dit nooit voor iedereen helemaal goed doen. Bij de gebruikerstests die we uitvoeren werken daarom mensen met verschillende oogaandoeningen mee.”

Koninklijke Visio
Bij Koninklijke Visio kan iedereen terecht met vragen over slechtziend of blind zijn. Een specifieke dienstverlening van Visio is Visio Zicht op Toegankelijkheid. Deze adviseert over visuele toegankelijkheid bij ontwerp, bouw of verbouw van binnen- en buitenruimten. De adviseurs volgden een gespecialiseerde opleiding en hebben expertise opgebouwd in de dagelijkse praktijk. Zij kennen de ervaringen van slechtziende en blinde mensen en weten precies wat de behoeften met betrekking tot toegankelijkheid zijn. De adviesdienst werkt onder meer voor opdrachtgevers van bouwprojecten, ontwerpers, gemeenten, bedrijven en woningbouwverenigingen. Meer informatie: www.visiozichtoptoegankelijkheid.nl

Oogvereniging
De Oogvereniging is de patiënten- en belangenorganisatie voor alle mensen met een oogaandoening in Nederland. De Oogvereniging zet zich ervoor in dat mensen met een visuele beperking volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Toegankelijk openbaar vervoer is hierbij een belangrijk aandachtsgebied. Meer informatie: www.oogvereniging.nl of neem contact op met de Ooglijn: 030-2945444

Stations toegankelijk
ProRail streeft ernaar dat in 2020 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. In 2030 moeten álle stations zelfstandig toegankelijk zijn. In het programma Toegankelijkheid worden onder meer perrons zelfstandig bereikbaar door het aanleggen van hellingbanen of liften en het aanpassen perronhoogtes ten behoeve van een het realiseren van een zelfstandige instap. Daarnaast worden stationsvoorzieningen aangepast, zoals bijvoorbeeld toiletten, geleidelijnen en braillebordjes zodat ze door iedereen veilig en zelfstandig kunnen worden gebruikt. Uitgebreide informatie over het programma toegankelijkheid vind je hier en meer informatie over ledverlichting vind je hier



Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]