Nieuwsbericht | Datum: 06-06-2017



Uitstel groot onderhoud A12 dankzij verjongingscrème




Rijkswaterstaat voorziet de A12 tussen Bunnik en Veenendaal in beide richtingen van een 'verjongingskuur'. Het wegdek wordt voorzien van een verjongingscrème die in het asfalt trekt en zorgt voor een kwaliteitsverbetering.

Hiermee wordt het eerste groot onderhoudsmoment uitgesteld. De nieuwe beschermlaag zorgt tijdelijk voor minder stroefheid van het asfalt. Daarom is de snelheid tijdelijk verlaagd naar 90 km/h. Tijdens de werkzaamheden, die vooral in de nacht plaatsvinden, is 1 rijstrook beschikbaar.

Een traject van zo'n 48 km wordt met het verjongingsmiddel behandeld. Deze innovatieve manier van onderhoud is beter voor het milieu, bespaart geld en zorgt voor minder hinder voor weggebruikers.

Minder hinder, goedkoper en milieuvriendelijker
De toepassing van de verjongingscrème betekent een besparing op onderhoudskosten, minder verkeershinder en het is een milieuvriendelijkere manier van wegbeheer. Voordelen voor de weggebruiker zijn minder en kortere wegafsluitingen. Ook het uitvoeren van onderhoud met de verjongingscrème gaat sneller dan het vervangen van asfalt. Wanneer de veiligheid het toelaat kan dat zonder het volledig afsluiten van de weg.

Verjongingscrème
Bijna 6 jaar geleden zijn Rijkswaterstaat, TU Delft en TNO samen met aannemers Heijmans, BAM Wegen, Latexfalt en ESHA een onderzoek gestart naar de verlenging van de levensduur van zoab (zeer open asfaltbeton) met verjongingsmiddelen. Via onderzoek op een aantal snelwegen waar testvakken zijn aangelegd, is aangetoond dat het verjongingsmiddel kleine scheurtjes in het asfalt heelt en het bitumen (teer) in het asfalt oppept en aanvult zodat de steentjes minder snel loslaten. Resultaten tot dusver tonen aan dat de levensduur van het zoab met 3 jaar verlengd wordt door deze toepassing.

Werkzaamheden
Het zoab van de A12 tussen Bunnik en Veenendaal wordt tot en met 11 juni in beide richtingen voorzien van verjongingscrème. Er wordt voornamelijk in de nacht gewerkt. De verjongingscrème kan alleen in specifieke omstandigheden worden aangebracht. Mocht er veel regen zijn, dan kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld.

Verkeershinder
Tijdens de nachtelijke werkzaamheden is 1 rijstrook beschikbaar. Er dient rekening gehouden te worden met een extra reistijd die kan oplopen tot 10 minuten. Sommige op- en afritten kunnen in verband met het laten passeren van materiaal, enkele minuten worden afgesloten.

Snelheidsbeperking 90 km/h
De stroefheid (langere remweg) van het asfalt wordt tijdelijk minder door het aanbrengen van de verjongingskuur. Daarom is de toegestane snelheid tijdelijk teruggebracht naar 90 km/h. Door belasting van het verkeer komt de stroefheid weer op peil. De stroefheid wordt constant gemonitord. Zodra de stroefheid op peil is, wordt de snelheidsbeperking opgeheven. Naar verwachting is dit maximaal 3 dagen na afronding van de werkzaamheden.

Meer informatie (van de redactie)
Lees op Wegensite Resultaat verjongingscrème voor snelweg aangetoond



Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]