Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 02-06-2017



Slimme vrachtwagens praten met verkeerslichten




In de regio Schiphol is een proef gestart waarin vrachtwagens voor het eerst met verkeerslichten communiceren via het 4G netwerk van KPN. Dat is een primeur. Elke dag rijden er duizenden vrachtwagens van en naar het gebied. Het voorkomen van onnodig afremmen en optrekken van vrachtwagens zorgt voor minder uitstoot, minder vertraging, minder brandstofkosten en betrouwbaardere reistijden. In de proef werkt de provincie Noord-Holland samen met KPN, VolkerWessels onderneming Vialis, Dynniq, FloraHolland, Rietveld, Dobbe transport en het programma Beter Benutten.

Slimme vrachtwagens
In de proef wordt de timing van verkeerslichten afgestemd op naderende vrachtwagens. Wanneer de chauffeur het verkeerslicht nadert, communiceert zijn vrachtwagen met het verkeerslicht voor hem. Er wordt berekend op welk moment de vrachtwagen het verkeerslicht zal passeren en de on-board unit geeft de chauffeur een snelheidsadvies zodat hij niet hoeft te stoppen. Ondertussen past het verkeerslicht de groentijd, indien nodig en mogelijk, aan zodat de vrachtwagen veilig en zonder te stoppen het kruispunt kan passeren.



Regio Schiphol
Het gebied rond Schiphol leent zich goed voor een proef om vrachtwagens beter door te laten rijden. Er rijden veel vrachtwagens en er zijn veel provinciale wegen met verkeerslichten. Innovatie in nieuwe technologie in de vrachtwagens en in de software die het verkeerslicht bestuurt, bieden nieuwe mogelijkheden. Techniek waarbij vrachtwagens langer groen krijgen bij verkeerslichten is niet nieuw in Nederland, bijvoorbeeld speciale lusdetectie, radar en communicatie tussen vrachtwagen en verkeerslicht via lokale wifi.

4G netwerk
Om de communicatie tussen vrachtauto en verkeerslicht accuraat en tijdig te laten verlopen is een betrouwbaar communicatiemedium nodig. In de proef wordt gebruik gemaakt van het 4G netwerk van KPN. Doordat het 4G netwerk landelijk dekkend is, kunnen vrachtauto’s niet alleen in de regio Schiphol, maar ook in de rest van Nederland nauwkeurig gevolgd worden. Met een vertragingstijd van slechts enkele tientallen milliseconden is de communicatie tussen verkeerslicht en vrachtauto bijna real-time.

Toepasbaar
In de proef zijn twee verkeerslichten voorzien van nieuwe software. Dit aantal kan eenvoudig uitgebreid worden naar andere kruispunten. Het aantal vrachtwagens dat is uitgerust met de on-board unit kan eveneens gemakkelijk uitgebreid worden, ook naar andere vervoerders. Het systeem kan ook worden toegepast in andere voertuigen, zoals bussen en taxi’s. Bovendien worden Europese standaarden toegepast die met de auto-industrie zijn vastgesteld, zodat de toepassing ook internationaal gebruikt kan worden.

Smart Mobility
De provincie Noord-Holland bereidt zich voor op nieuwe ‘Smart Mobility’ ontwikkelingen zoals slimme infrastructuur die communiceert met de auto en de zelfrijdende auto. In deze nieuwe rol ontwikkelt en onderzoekt de provincie bijvoorbeeld verkeerslichten, verkeerscentrale en wegontwerp voor deze intelligente auto, die zelf (real time) informatie levert over de situatie op de weg over incidenten, filevorming en de staat van de weg. Ook onderzoekt de provincie wat dit betekent voor de auto- en weggebruikers en haar rol als wegbeheerder en beleidsmaker in de toekomst. Het programma Smart Mobility Schiphol van de provincie Noord-Holland is bedoeld om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van slimme mobiliteit in Nederland. Hierbij richt de provincie zich op praktijktesten op de provinciale wegen rondom Schiphol met een focus op verkeerslichten. Een van de praktijktesten is de communicatie tussen vrachtwagens en verkeerslichten.

Beter Benutten en Partnership Talking Traffic
De praktijkproef met slimme vrachtwagens bij Schiphol maakt onderdeel uit van het landelijk investeringsprogramma Beter Benutten van het ministerie van IenM. In de Metropoolregio Amsterdam nemen bedrijfsleven, Rijk, regionale en lokale overheden onder deze noemer vóór 2018 ruim 30 maatregelen om de reistijd op de drukste knelpunten in de spits te verbeteren met 10 procent.

De MRA is ook betrokken bij het Partnership Talking Traffic. Binnen dit Partnership werkt het ministerie van IenM samen met de twaalf regionale overheden uit Beter Benutten en een twintigtal marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom-, internet- en automative sector, aan de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Onderdeel hiervan is de ontwikkeling en landelijke introductie van intelligente verkeersregelinstallaties die mogelijkheden bieden om verkeersstromen te optimaliseren en zo de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. Doel is om voor het eind van dit jaar de eerste 1250 VRI’s (een kwart van het totale aantal VRI’s in Nederland) aan te passen naar iVRI's, verspreid over het hele land, met name op de drukste kruispunten. De komende jaren volgt dan de rest.

In de proef ‘Slimme vrachtwagens in de regio Schiphol’ wordt hiermee voor het eerst op uitgebreide schaal op de openbare weg getest.

Meer informatie
Voor meer informatie, zie www.beterbenutten.nl/MRA en www.beterbenutten.nl/talking-traffic



Deel dit artikel:                   





NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Innovatie in Brabant 3D-geprinte fietsbrug en complete rotonde ingeschoven
Nieuwsbericht
INTERMAT CONFERENTIE: BOUW EN INFRASTRUCTUUR: GROEIMARKTEN EN -PERSPECTIEVEN IN DE EMEA-LANDEN
Weblogposting
Water in de Openbare Ruimte: Weerrecord gebroken, warmste 16 oktober ooit
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Slimme mobiliteit als nationaal speerpunt
Weblogposting
Onderbreking werkzaamheden groot onderhoud bruggen zeesluizen Farmsum
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Heijmans benoemt Hans Janssen tot lid raad van bestuur
Nieuwsbericht
Zandsuppleties Waddeneilanden deels stilgelegd
Nieuwsbericht
Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht
Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland
Nieuwsbericht
Informatie over betonnen vloeren in gebouwen naar gemeenten
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting augustus 2017
Nieuwsbericht
Veiligheid vraagt om gedragsverandering
Nieuwsbericht








[Banners]