Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-05-2017



Spoorgoederenvervoer in Europa in de lift




Het spoorgoederenvervoer op de verbinding Rotterdam-Genua, een van de belangrijkste Europese hoofdroutes, is in 2016 met 1,8 procent gegroeid. Dit is een toename van bijna 170.000 internationale goederentreinen. De afgelopen jaren heeft vervoer van goederen per spoor stevige concurrentie van het vervoer per weg en water. Het aandeel van spoorgoederenvervoer vanuit de Noordzeehavens via Zwitserland naar Italië steeg met 6,8 procent, terwijl het vervoer per weg afnam met 3,4 procent.

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) besprak woensdag 31 mei 2017 met haar collega’s uit Italië, Zwitsersland, Duitsland en België in Leipzig wat nodig is om de stijgende lijn in het spoorgoederenvervoer door te trekken.

Dijksma: ‘De groei van het spoorgoederenvervoer is belangrijk voor de sector en dus onze economie. Maar als je dan ook nog weet dat een trein gemiddeld 52 keer zoveel vervoert als een vrachtwagen en tot 80 procent minder broeikasuitstoot leidt, tel dan ook die milieuwinst eens uit! Ik blijf me daarom inzetten om het spoor voor vervoerders en verladers zo aantrekkelijk mogelijk te maken.’

Vervolg op spoortop Rotterdam
Op een speciale spoortop onder Nederlands voorzitterschap werden door de Europese ministers vorig jaar afspraken gemaakt die het vervoer per spoor aantrekkelijker moeten maken. Zo moet de uitwisseling van informatie tussen vervoerders, verladers en infrabeheerders verbeteren. Het afgelopen jaar is daarom geïnvesteerd in ‘track en trace’ voorzieningen op rijdende treinen; nu wordt bekeken hoe informatie over de (verwachte) tijd van aankomst tussen de verschillende treinen, de infrastructuurbeheerders en terminals in de verschillende landen zo vroeg mogelijk gedeeld kan worden.

Ook de invoering van langere treinen moet voor een belangrijke toename in capaciteit op het spoor gaan zorgen. Op de spoortop in Leipzig wordt besproken hoe mogelijk wordt dat de eerste treinen van 740 meter lang, ruim 200 meter langer dan treinen op dit moment, in 2021 al op de route Rotterdam – Genua rijden.

Omwonenden
Dijksma zet zich namens Nederland in voor een betere aanpassing van het spoorgoederenvervoer aan de leefomgeving van omwonenden van het spoor. Zo wordt nu werk gemaakt ombouwen van de remblokken op de spoorgoederenwagons. Het Nederlandse streven dat 80 procent van het vervoer in 2020 stil moet zijn, komt hiermee binnen bereik.

Meer informatie (van de redactie)
Lees op Railvervoersite.nl EU lidstaten tekenen voor meer internationaal spoorgoederenverkeer



Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
Veiligheid voorop bij introductie nieuwe technieken in de auto
Nieuwsbericht
Snorfiets mag naar de rijbaan
Nieuwsbericht
Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
TenneT & Vattenfall onderzoeken mogelijkheden verbinding offshore-stations
Nieuwsbericht
innogy & TenneT onderzoeken toekomstige aansluitingen Wind Power Hub
Nieuwsbericht
Contract met de combinatie KWS-Van Hattum Blankevoort getekend
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht








[Banners]