Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-05-2017



Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland




Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland.

Overijssel, Gelderland en Flevoland starten samen een verkenning naar een gezamenlijke concessieverlening voor het openbaar vervoer in Oost Nederland. Doel is om in 2020 als eerste het busvervoer in Midden-Overijssel, regio IJsselmond en de Veluwe aan te besteden. Met de verkenning onderzoeken de drie provincies de mogelijkheden voor een efficiënter en duurzaam openbaar vervoersysteem dat beter aansluit op de reizigersstromen in het gebied. Uitgangspunt is dat de reizigers er op termijn beter van worden.

Samenwerken aan bereikbaarheid
Mensen willen zo snel mogelijk, veilig en betaalbaar reizen. Om te zorgen voor flexibel en betaalbaar openbaar vervoer en een goede bereikbaarheid van steden en dorpen bundelen de drie provincies daarom de krachten. Op dit moment zijn er zeven busconcessies in Oost-Nederland (m.u.v. Lelystad en Almere). In de verkenning bekijken Overijssel, Gelderland en Flevoland of het mogelijk is om drie grote busconcessie te maken (m.u.v. Almere). Hiermee wordt ook de markt geprikkeld om een interessanter aanbod te doen.

Besluitvorming
Gedeputeerde Staten van Gelderland en Overijssel hebben inmiddels besloten te starten met de verkenning voor een gezamenlijke aanbesteding. Flevoland besluit op 30 mei hierover. Het voorstel voor een verkenning tot een gezamenlijke aanbesteding wordt voor de zomer van 2017 aan Provinciale Staten van de betrokken provincies voorgelegd, te samen met het advies van de reizigersorganisaties.

Flexibel en vast
Het openbaar vervoer is, zoals het nu in de wet staat, vervoer van halte tot halte via een vaste dienstregeling. Iedere provincie bepaalt via een openbare aanbesteding zelf welke vervoerder de bussen en treinen gaat rijden. Dit noemen we een concessie. Meestal loopt deze concessie tien à vijftien jaar. Maar er is steeds meer behoefte aan flexibele vormen van vervoer en vervoer van deur tot deur. De drie provincies spelen daar al op in door vaste lijnen waar heel veel mensen gebruik van maken te versterken met langere bussen, vaker rijden, minder haltes of doorrijden naar verdere bestemmingen. Bij lijnen waar minder vraag is, wordt gekeken hoe het beste op de vraag van de reizigers ingespeeld kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door alleen in spitstijden met de bus te rijden en op de andere momenten kleinere bussen in te zetten of een bus die alleen komt als je belt. Daarnaast komen er steeds meer initiatieven van vrijwilligers via bijvoorbeeld buurtbussen. Ook deelauto’s of deelfietsen worden steeds vaker ingezet. Daarnaast betreden andere type vervoerders de markt dan de traditionele. In de verkenning wordt ook bekeken hoe deze mengvormen juridisch goed te regelen zijn, evenals de invloed van reizigersorganisaties en gemeenten.



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]