Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-05-2017



Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland




Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland.

Overijssel, Gelderland en Flevoland starten samen een verkenning naar een gezamenlijke concessieverlening voor het openbaar vervoer in Oost Nederland. Doel is om in 2020 als eerste het busvervoer in Midden-Overijssel, regio IJsselmond en de Veluwe aan te besteden. Met de verkenning onderzoeken de drie provincies de mogelijkheden voor een efficiënter en duurzaam openbaar vervoersysteem dat beter aansluit op de reizigersstromen in het gebied. Uitgangspunt is dat de reizigers er op termijn beter van worden.

Samenwerken aan bereikbaarheid
Mensen willen zo snel mogelijk, veilig en betaalbaar reizen. Om te zorgen voor flexibel en betaalbaar openbaar vervoer en een goede bereikbaarheid van steden en dorpen bundelen de drie provincies daarom de krachten. Op dit moment zijn er zeven busconcessies in Oost-Nederland (m.u.v. Lelystad en Almere). In de verkenning bekijken Overijssel, Gelderland en Flevoland of het mogelijk is om drie grote busconcessie te maken (m.u.v. Almere). Hiermee wordt ook de markt geprikkeld om een interessanter aanbod te doen.

Besluitvorming
Gedeputeerde Staten van Gelderland en Overijssel hebben inmiddels besloten te starten met de verkenning voor een gezamenlijke aanbesteding. Flevoland besluit op 30 mei hierover. Het voorstel voor een verkenning tot een gezamenlijke aanbesteding wordt voor de zomer van 2017 aan Provinciale Staten van de betrokken provincies voorgelegd, te samen met het advies van de reizigersorganisaties.

Flexibel en vast
Het openbaar vervoer is, zoals het nu in de wet staat, vervoer van halte tot halte via een vaste dienstregeling. Iedere provincie bepaalt via een openbare aanbesteding zelf welke vervoerder de bussen en treinen gaat rijden. Dit noemen we een concessie. Meestal loopt deze concessie tien à vijftien jaar. Maar er is steeds meer behoefte aan flexibele vormen van vervoer en vervoer van deur tot deur. De drie provincies spelen daar al op in door vaste lijnen waar heel veel mensen gebruik van maken te versterken met langere bussen, vaker rijden, minder haltes of doorrijden naar verdere bestemmingen. Bij lijnen waar minder vraag is, wordt gekeken hoe het beste op de vraag van de reizigers ingespeeld kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door alleen in spitstijden met de bus te rijden en op de andere momenten kleinere bussen in te zetten of een bus die alleen komt als je belt. Daarnaast komen er steeds meer initiatieven van vrijwilligers via bijvoorbeeld buurtbussen. Ook deelauto’s of deelfietsen worden steeds vaker ingezet. Daarnaast betreden andere type vervoerders de markt dan de traditionele. In de verkenning wordt ook bekeken hoe deze mengvormen juridisch goed te regelen zijn, evenals de invloed van reizigersorganisaties en gemeenten.



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven ontvangt plannen voor duurzaam Nederland
Nieuwsbericht
CROW lanceert www.staatvanhetov.nl
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Kamerbrief over data en transparantie in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Wijziging Aanbestedingswetgeving e-factureren definitief
Nieuwsbericht
Zeespiegel Nederlandse kust in 2017 hoogste ooit gemeten
Nieuwsbericht
Luminext: Projectmanager realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Biggelaar Groep neemt Bunnik Groep over
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samenwerking met Stichting IKN
Weblogposting
Rijkswaterstaat met elektrische wagens op weg
Nieuwsbericht
Luminext: Medewerker realisatie en service - 40 uur per week
Weblogposting
Onderzoek naar geluidsscherm A50 bij Son en Breugel afgerond
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Interview met Jacques Goddijn, CEO van HR Groep, over ITSUP tijdens Intertraffic Amsterdam 2018
Artikel
Van Gelder voorziet gemeente Berg en Dal van LED
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Duurzaam en circulair produceren winnen terrein
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A15 Papendrecht-Sliedrecht ter inzage
Nieuwsbericht
INTERMAT presenteert het eerste internationale Observatorium voor de bouwbranche in het EMEA gebied: € 1.600 miljard aan investeringen over 30 jaar
Weblogposting
'Nederlanders zijn trots op onze waterbouwkundige prestaties'
Artikel
Reizigers kiezen Flirt als favoriete NS-trein van 2017
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Kennis opdoen en delen in de machinehal
Weblogposting
InfraTech 2019 FUTURE PROOF
Nieuwsbericht








[Banners]