Vernieuwing station Oisterwijk van start

Foto: Ivo Ketelaar

Er zijn flink wat voorbereidingen aan vooraf gegaan, maar nu is het zover. Met het onthullen van een bouwbord hebben Regiodirecteur Inés Plasmans van ProRail en wethouder Verhoeven het startsein gegeven voor de vernieuwing van station Oisterwijk. Dat wordt een stuk veiliger en toegankelijker dankzij de aanleg van een tunnel en een noordelijke entree.

Reizigers maken nu nog gebruik van een overpad om het middenperron te bereiken. Straks kan dat via een tunnel die wordt uitgerust met liften. Dat is de meest veilige oplossing voor trein- en wegverkeer. Daarnaast krijgt het station een entree aan de noordzijde waar ook een fietsenstalling komt te liggen. Om de plannen te kunnen realiseren wordt het derde spoor, waar nu nog de sprinter naar Tilburg stopt, verwijderd.

Aanpassen overwegen
Het weghalen van het derde spoor heeft ook gevolgen voor twee nabijgelegen overwegen. De overwegen worden aangepast omdat het verkeer straks twee in plaats van drie sporen kruist. De overweg Blokshekken krijgt aparte fiets- en voetgangerspaden. Snel en langzaam verkeer worden zo beter van elkaar gescheiden.

Planning
Nu het startsein is gegeven, gaan aannemer BAM en ProRail hard aan de slag. De komende maanden wordt de tunnel naast het spoor voorgebouwd aan de noordzijde van het station. In de herfstvakantie van 2017 zal die dan onder het spoor worden geschoven. Een ingrijpende klus waarvoor het treinverkeer volledig wordt stilgelegd van 14 tot en met 23 oktober. Als de tunnel op zijn plek ligt, wordt die verder afgebouwd. Na de herfstvakantie kunnen reizigers meteen gebruik maken van de nieuwe tunnel. Begin 2018 wordt de vernieuwde tunnel volledig in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Vernieuwing station Oisterwijk van start | Infrasite

Vernieuwing station Oisterwijk van start

Foto: Ivo Ketelaar

Er zijn flink wat voorbereidingen aan vooraf gegaan, maar nu is het zover. Met het onthullen van een bouwbord hebben Regiodirecteur Inés Plasmans van ProRail en wethouder Verhoeven het startsein gegeven voor de vernieuwing van station Oisterwijk. Dat wordt een stuk veiliger en toegankelijker dankzij de aanleg van een tunnel en een noordelijke entree.

Reizigers maken nu nog gebruik van een overpad om het middenperron te bereiken. Straks kan dat via een tunnel die wordt uitgerust met liften. Dat is de meest veilige oplossing voor trein- en wegverkeer. Daarnaast krijgt het station een entree aan de noordzijde waar ook een fietsenstalling komt te liggen. Om de plannen te kunnen realiseren wordt het derde spoor, waar nu nog de sprinter naar Tilburg stopt, verwijderd.

Aanpassen overwegen
Het weghalen van het derde spoor heeft ook gevolgen voor twee nabijgelegen overwegen. De overwegen worden aangepast omdat het verkeer straks twee in plaats van drie sporen kruist. De overweg Blokshekken krijgt aparte fiets- en voetgangerspaden. Snel en langzaam verkeer worden zo beter van elkaar gescheiden.

Planning
Nu het startsein is gegeven, gaan aannemer BAM en ProRail hard aan de slag. De komende maanden wordt de tunnel naast het spoor voorgebouwd aan de noordzijde van het station. In de herfstvakantie van 2017 zal die dan onder het spoor worden geschoven. Een ingrijpende klus waarvoor het treinverkeer volledig wordt stilgelegd van 14 tot en met 23 oktober. Als de tunnel op zijn plek ligt, wordt die verder afgebouwd. Na de herfstvakantie kunnen reizigers meteen gebruik maken van de nieuwe tunnel. Begin 2018 wordt de vernieuwde tunnel volledig in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail