Fotograaf: Beeld14, Rene van der Waal
Nieuwsbericht | Datum: 24-04-2017



Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk

Bron: Strukton



Treinreizen is groen, het geluidsscherm nu ook

Beverwijk mag zich de trotse bezitter noemen van het eerste innovatieve, recyclebare bio-based geluidsscherm in Nederland. In opdracht van ProRail verrees hier langs het spoor ter hoogte van de onderdoorgang Aagterpoort de Eco Silence Wall. Uniek, want het geluidsscherm is gemaakt van gras: Olifantsgras ofwel Miscanthus Gigantus. Strukton ontwikkelde, produceerde en plaatste dit geluidsscherm.

De Eco Silence wall wordt binnenkort opgenomen in de Nationale Milieudatabase. Een tool die onder meer Rijkwaterstaat en ProRail gebruiken om duuurzame oplossingen van opdrachtnemers te meten.

Geen denderende treinen die overlast bezorgen, maar een omgeving die de vruchten plukt van haar eigen natuur. Het gras dat eerder om de hoek groeide, beschermt de omgeving nu tegen overlast door geluid. Het onderhoudsarme geluidsscherm heeft bovendien een natuurlijke uitstraling. Om de cirkel compleet te maken, is Miscanthus beton ook nog eens lokaal recyclebaar. Het kan opnieuw toegepast worden in nieuwe Miscanthus producten of bouwmaterialen.

Miscanthus
Miscanthus, ook wel Olifantsgras genoemd, is op meerdere plaatsen in het land te vinden. Het is een snelgroeiend gewas dat veel in zijn mars heeft. Tijdens de groei neemt Olifantsgras ontzettend veel CO2 op. Aanzienlijk meer dan andere planten en bomen. Na de oogst wordt het verwerkt in beton, waardoor de CO2 duurzaam opgeslagen is. Het Miscanthus beton wordt uitgevoerd in een grove, open structuur. Dit is gunstig voor de geluidsabsorptie. Sublieme eigenschappen, rechtstreeks uit de omgeving. Miscanthus is een oogstproduct. Elke jaar groeit er nieuwe aanwas zonder uitputting van de aarde. Miscanthus wordt regionaal verbouwd, dus blijven de transportbewegingen ook beperkt. Daarnaast levert de toepassing een fantastische bijdrage aan het oplossen van geluidsoverlast in bewoonde gebieden. Het heeft van zichzelf al geluidsabsorberende eigenschappen en is bovendien relatief eenvoudig te verbouwen.

Opening
Op vrijdag 21 april 2017 vond de feestelijke opening plaats van de nieuwe onderdoorgang bij de Aagterpoort.

Meer informatie (van de redactie)
Lees op Railvervoersite het bericht Feestelijke opening onderdoorgang Aagtenpoort Beverwijk



Deel dit artikel:                   





Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Veel snelle groeiers in de bouw
Nieuwsbericht
TenneT Halfjaarresultaat 2017
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Omvangrijke renovatie Brits snelwegviaduct voor BAM-Morgan Sindall-Volker
Nieuwsbericht
Arcadis Acquires E2 ManageTech
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht








[Banners]