Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-04-2017



Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36




Rijkswaterstaat gaat de N36 tussen Almelo en Witte Paal herinrichten, zodat de verkeersveiligheid verbetert. De maatregelen worden tijdens het groot onderhoud in 2018 gerealiseerd.

Rijkswaterstaat neemt extra maatregelen, die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Zo wordt over een lengte van 16 kilometer de weg aan beide zijden verbreed. Daarnaast wordt over de hele N36 ribbelmarkering aangebracht. Doordat de N36 in verschillende tijdsperiodes is aangelegd conform de toen geldende richtlijnen is de weg relatief smal ten opzichte van soortgelijke N-wegen. Dat betekent dat een auto, die uit koers raakt, zo sneller in de berm terecht kan komen. Daarom neemt Rijkswaterstaat hier extra maatregelen.

Extra maatregelen
Uit de analyse van verkeersongevalscijfers bleek dat de meeste ongelukken plaatsvinden tussen spoorviaduct Almelo/Wierden tot Aadorp en Almelo-Noord tot Mariënberg. Daarom wordt op deze twee trajectdelen de weg aan beide zijden verbreed, zodat een auto als die uit koers raakt weer veilig terug kan komen op de N36.

Over de hele N36 tussen Almelo en Witte Paal worden weggebruikers met ribbelmarkering geattendeerd op de breedte van de rijstrook. Die markering geeft een waarschuwing als auto’s met de banden over de markering rijden en naast de rijstrook dreigen te komen. Ook worden reflectoren aangebracht, die in het donker de bochten markeren. Tenslotte wordt met hectometerborden aangegeven welke snelheid hier geldt. Met het verbreden en anders inrichten van de weg zal de verkeersveiligheid verbeteren. De extra maatregelen maken onderdeel uit van het programma ‘Meer Veilig’ en worden tijdens het groot onderhoud in 2018 uitgevoerd.

Weggedrag
Ook onveilig weggedrag is een oorzaak van de verkeersonveiligheid op de N36. Daarom werkt Rijkswaterstaat samen met de regionale partners aan een aanpak om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden.

Programma Meer Veilig
Met het programma ‘Meer Veilig’ investeert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in maatregelen ten bate van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. Bij de maatregelen gaat het bijvoorbeeld om de reconstructie van kruispunten en het verlengen van uitvoegstroken.



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]