Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-04-2017



Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36




Rijkswaterstaat gaat de N36 tussen Almelo en Witte Paal herinrichten, zodat de verkeersveiligheid verbetert. De maatregelen worden tijdens het groot onderhoud in 2018 gerealiseerd.

Rijkswaterstaat neemt extra maatregelen, die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Zo wordt over een lengte van 16 kilometer de weg aan beide zijden verbreed. Daarnaast wordt over de hele N36 ribbelmarkering aangebracht. Doordat de N36 in verschillende tijdsperiodes is aangelegd conform de toen geldende richtlijnen is de weg relatief smal ten opzichte van soortgelijke N-wegen. Dat betekent dat een auto, die uit koers raakt, zo sneller in de berm terecht kan komen. Daarom neemt Rijkswaterstaat hier extra maatregelen.

Extra maatregelen
Uit de analyse van verkeersongevalscijfers bleek dat de meeste ongelukken plaatsvinden tussen spoorviaduct Almelo/Wierden tot Aadorp en Almelo-Noord tot Mariënberg. Daarom wordt op deze twee trajectdelen de weg aan beide zijden verbreed, zodat een auto als die uit koers raakt weer veilig terug kan komen op de N36.

Over de hele N36 tussen Almelo en Witte Paal worden weggebruikers met ribbelmarkering geattendeerd op de breedte van de rijstrook. Die markering geeft een waarschuwing als auto’s met de banden over de markering rijden en naast de rijstrook dreigen te komen. Ook worden reflectoren aangebracht, die in het donker de bochten markeren. Tenslotte wordt met hectometerborden aangegeven welke snelheid hier geldt. Met het verbreden en anders inrichten van de weg zal de verkeersveiligheid verbeteren. De extra maatregelen maken onderdeel uit van het programma ‘Meer Veilig’ en worden tijdens het groot onderhoud in 2018 uitgevoerd.

Weggedrag
Ook onveilig weggedrag is een oorzaak van de verkeersonveiligheid op de N36. Daarom werkt Rijkswaterstaat samen met de regionale partners aan een aanpak om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden.

Programma Meer Veilig
Met het programma ‘Meer Veilig’ investeert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in maatregelen ten bate van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. Bij de maatregelen gaat het bijvoorbeeld om de reconstructie van kruispunten en het verlengen van uitvoegstroken.



Deel dit artikel:                   





Brede coalitie aan de slag voor beter werkende woningmarkt
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Beurs bruist van de nieuwe ontwikkelingen
Weblogposting
Betere mobiliteit vraagt andere keuzes
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
Geen verbod projecten die kans overschrijden luchtkwaliteitswet vergroten
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij IenW
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht








[Banners]