Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-04-2017



Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL

Bron: ProRail



NS en ProRail hebben ieder een boete gekregen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M), omdat de punctualiteit op de Hogesnelheidslijn (HSL) in 2016 achterblijft bij de afspraken met het ministerie. Om de prestaties te verbeteren, hebben NS en ProRail een verbeterteam opgericht. Dit team focust zich op het betrouwbaarder maken van de IC direct.

Punctualiteit
In 2016 reed 78,6 procent van de treinen op de HSL op tijd. De afspraak was dat dit 80 procent zou zijn. Het aantal technische storingen is vorig jaar verder afgenomen. In 2016 werd 3,9 procent van de uitval veroorzaakt door de baantechniek. Het aandeel derdenstoringen, waaronder extreem weer was vorig jaar 2,3 procent. De rest van de uitval had andere oorzaken. Op de HSL rijden de IC direct van Amsterdam naar Breda (4x per uur), de IC Den Haag Centraal naar Eindhoven (2x per uur) en de Thalys van Amsterdam, via Brussel naar Parijs (13x per dag).

Waarom rijden treinen niet op tijd of vallen uit?
De HSL is gebouwd voor hogesnelheidstreinen zoals bijvoorbeeld de Thalys, die zijn voorzien van een speciaal omschakelsysteem. De IC direct heeft een ander systeem. Dat betekent dat IC direct-treinen, als zij op het HSL-traject komen, eerst de stroom- en veiligheidssystemen moeten “omschakelen” om de trein geschikt te maken om te kunnen rijden op het HSL-traject. En bij het omschakelen van het ene systeem naar het andere systeem gaat het soms fout, waardoor de IC direct stil komt te vallen.

Harde wind is een van de oorzaken, die geregeld leidt tot uitval van de IC direct. Bij de aanleg van de HSL zijn geen maatregelen genomen om treinen te beschermen tegen de wind. Bijvoorbeeld op de brug over het Hollands Diep leidt dit tot problemen. Als het daar te hard waait, gaat er een alarm af en mogen er uit veiligheidsoverwegingen geen treinen over de HSL rijden of moeten treinen langzamer rijden. De Thalys rijdt dan om, andere treinen worden opgeheven.

Verbetermaatregelen
Om uitval en vertraging van de IC direct-treinen terug te dringen, verbeteren NS en ProRail de snelle lijn tussen Amsterdam en Breda. Inmiddels zijn NS en ProRail al bezig met verbetermaatregelen. Hierdoor is het aantal storingen aan de infrastructuur op de HSL in 2016 al minder geworden. Met een aantal maatregelen moet de betrouwbaarheid (in 2016 was die 96,1 procent) van de infrastructuur van de HSL verder verbeteren.
  • Het windwaarschuwingssysteem op de brug over het Hollands Diep is beter afgesteld.
  • Het brandalarm en de brandblusinstallatie in de overkapping bij Barendrecht is minder “streng” afgesteld.
  • Om de hinder van harde wind te verminderen, wordt onderzocht of er windschermen op de brug over het Hollands Diep kunnen worden geplaatst.
  • We zijn bezig met de oprichting van een simulator waar machinisten kunnen oefenen in het omzetten van de veiligheid-en stroomsystemen, om zo machinisten van een IC Direct meer bekend te maken met de complexe procedures van het overzetten van systemen.
Rollen en verantwoordelijkheden
Meer internationale hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Met dat doel is de HSL aangelegd. In 2009 reden de eerste supersnelle internationale treinen over deze route. Sinds eind 2013 rijdt ook de IC direct over de HSL. Deze binnenlandse verbinding tussen Amsterdam en Breda kwam in de plaats van de Fyra, de hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel. De HSL is destijds door Rijkswaterstaat gebouwd in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor aanleg en onderhoud van de ‘bovenbouw’ – sporen, seinen, wissels en bovenleiding – contracteerde het ministerie zelf de aannemer Infraspeed BV die in elk geval tot 2025 verantwoordelijk is voor het dagelijks beheer, onderhoud en vernieuwing op deze lijn. Maar ook voor zaken als storingsherstel en performance management.

Rol ProRail
ProRail controleert als beheerder van de HSL of Infraspeed haar afspraken met het ministerie goed uitvoert. Verder zijn wij ook op de HSLverantwoordelijk voor de verkeersleiding, de capaciteitsverdeling (‘welke vervoerder mag wanneer over het spoor rijden?’) en de organisatie bij calamiteiten.



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]