Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-04-2017



Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL

Bron: ProRail



NS en ProRail hebben ieder een boete gekregen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M), omdat de punctualiteit op de Hogesnelheidslijn (HSL) in 2016 achterblijft bij de afspraken met het ministerie. Om de prestaties te verbeteren, hebben NS en ProRail een verbeterteam opgericht. Dit team focust zich op het betrouwbaarder maken van de IC direct.

Punctualiteit
In 2016 reed 78,6 procent van de treinen op de HSL op tijd. De afspraak was dat dit 80 procent zou zijn. Het aantal technische storingen is vorig jaar verder afgenomen. In 2016 werd 3,9 procent van de uitval veroorzaakt door de baantechniek. Het aandeel derdenstoringen, waaronder extreem weer was vorig jaar 2,3 procent. De rest van de uitval had andere oorzaken. Op de HSL rijden de IC direct van Amsterdam naar Breda (4x per uur), de IC Den Haag Centraal naar Eindhoven (2x per uur) en de Thalys van Amsterdam, via Brussel naar Parijs (13x per dag).

Waarom rijden treinen niet op tijd of vallen uit?
De HSL is gebouwd voor hogesnelheidstreinen zoals bijvoorbeeld de Thalys, die zijn voorzien van een speciaal omschakelsysteem. De IC direct heeft een ander systeem. Dat betekent dat IC direct-treinen, als zij op het HSL-traject komen, eerst de stroom- en veiligheidssystemen moeten “omschakelen” om de trein geschikt te maken om te kunnen rijden op het HSL-traject. En bij het omschakelen van het ene systeem naar het andere systeem gaat het soms fout, waardoor de IC direct stil komt te vallen.

Harde wind is een van de oorzaken, die geregeld leidt tot uitval van de IC direct. Bij de aanleg van de HSL zijn geen maatregelen genomen om treinen te beschermen tegen de wind. Bijvoorbeeld op de brug over het Hollands Diep leidt dit tot problemen. Als het daar te hard waait, gaat er een alarm af en mogen er uit veiligheidsoverwegingen geen treinen over de HSL rijden of moeten treinen langzamer rijden. De Thalys rijdt dan om, andere treinen worden opgeheven.

Verbetermaatregelen
Om uitval en vertraging van de IC direct-treinen terug te dringen, verbeteren NS en ProRail de snelle lijn tussen Amsterdam en Breda. Inmiddels zijn NS en ProRail al bezig met verbetermaatregelen. Hierdoor is het aantal storingen aan de infrastructuur op de HSL in 2016 al minder geworden. Met een aantal maatregelen moet de betrouwbaarheid (in 2016 was die 96,1 procent) van de infrastructuur van de HSL verder verbeteren.
  • Het windwaarschuwingssysteem op de brug over het Hollands Diep is beter afgesteld.
  • Het brandalarm en de brandblusinstallatie in de overkapping bij Barendrecht is minder “streng” afgesteld.
  • Om de hinder van harde wind te verminderen, wordt onderzocht of er windschermen op de brug over het Hollands Diep kunnen worden geplaatst.
  • We zijn bezig met de oprichting van een simulator waar machinisten kunnen oefenen in het omzetten van de veiligheid-en stroomsystemen, om zo machinisten van een IC Direct meer bekend te maken met de complexe procedures van het overzetten van systemen.
Rollen en verantwoordelijkheden
Meer internationale hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Met dat doel is de HSL aangelegd. In 2009 reden de eerste supersnelle internationale treinen over deze route. Sinds eind 2013 rijdt ook de IC direct over de HSL. Deze binnenlandse verbinding tussen Amsterdam en Breda kwam in de plaats van de Fyra, de hogesnelheidsverbinding tussen Amsterdam en Brussel. De HSL is destijds door Rijkswaterstaat gebouwd in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor aanleg en onderhoud van de ‘bovenbouw’ – sporen, seinen, wissels en bovenleiding – contracteerde het ministerie zelf de aannemer Infraspeed BV die in elk geval tot 2025 verantwoordelijk is voor het dagelijks beheer, onderhoud en vernieuwing op deze lijn. Maar ook voor zaken als storingsherstel en performance management.

Rol ProRail
ProRail controleert als beheerder van de HSL of Infraspeed haar afspraken met het ministerie goed uitvoert. Verder zijn wij ook op de HSLverantwoordelijk voor de verkeersleiding, de capaciteitsverdeling (‘welke vervoerder mag wanneer over het spoor rijden?’) en de organisatie bij calamiteiten.



Deel dit artikel:                   





Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht
Veel snelle groeiers in de bouw
Nieuwsbericht
TenneT Halfjaarresultaat 2017
Nieuwsbericht
Proef ProRail en Volkerrail: ondergrond stabiel dankzij kalk
Nieuwsbericht
Onderzoek naar fundering A2 (knooppunt Amstel)
Nieuwsbericht
Omvangrijke renovatie Brits snelwegviaduct voor BAM-Morgan Sindall-Volker
Nieuwsbericht
Arcadis Acquires E2 ManageTech
Nieuwsbericht
Sweco en Dynniq maken verkeerslichten slimmer
Nieuwsbericht








[Banners]