Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-04-2017



Reactie NS op handhavingsbesluit I&M

Bron: NS



Roger van Boxtel, president-directeur NS: “We hebben begin vorig jaar al erkend dat het beter moet. Daar werken onze mensen sinds april vorig jaar iedere dag keihard aan, samen met ProRail én met het ministerie van I&M. Een onafhankelijke review in opdracht van het ministerie liet vorig jaar zien dat iedere vervoerder deze problemen zou hebben op deze lijn: “Juist daarom valt het rauw op ons dak als dit tot een boete leidt. We zullen dan ook bezien wat we tegen zo’n boete kunnen doen.”

Hoe zit het met de prestaties op de hogesnelheidslijn?
Hoewel het algemeen klantoordeel op de hogesnelheidslijn steeg en met 78% boven doelstelling was, bleef de punctualiteit en de capaciteit op de hogesnelheidslijn achter. We hadden het aantal verbindingen op deze lijn sterk uitgebreid, maar zo’n uitbreiding leidt de eerste periode helaas altijd tot teruglopende prestaties.

NS is begin 2016 samen met ProRail een verbeterprogramma gestart om de prestaties op de Hogesnelheidslijn te verbeteren. Daarvan zien we de effecten, maar onvoldoende om over het hele jaar al aan de afspraken over capaciteit en punctualiteit te kunnen voldoen. Ook een reviewteam keken vorig jaar in opdracht van het ministerie naar de hogesnelheidslijn en concludeerde toen dat de partijen “op dit moment effectief werken aan het verbeteren van de prestaties van de Intercity direct”.

NS gaat met ProRail door met het ingezette verbeterprogramma én met het uitbreiden van de treindiensten op de Hogesnelheidslijn. NS heeft inmiddels Den Haag op de hogesnelheidslaan aangesloten, waardoor de reistijd met de snelle Intercity naar Breda en Eindhoven 11 minuten korter is. Vanaf december gaat NS ook met Eurostar over de hogesnelheidslijn rijden, wat de reiziger een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Londen oplevert.

We worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) in totaal beoordeeld op twaalf prestaties. Op 10 van de 12 punten scoorde NS goed. Op twee punten - de punctualiteit op de hogesnelheidslijn en de vervoerscapaciteit op de Hogesnelheidslijn (HSL) bleven - ondanks onze inspanningen - achter bij de afgesproken bodemwaarde.



Deel dit artikel:                   





Onderzoek naar invloed ondergrondse warmtebronnen op drinkwatertemperatuur
Nieuwsbericht
Limburgs aanbod aan kabinet voor duurzamer en toekomstbestendig Nederland
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Nieuwe groene betoncentrale in Almere is landelijke primeur
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Arcadis sluit raamovereenkomst TenneT op gebieden planologie en omgeving
Nieuwsbericht
Van Veldhoven opent testlab voor onderzoek naar laden elektrische auto's
Nieuwsbericht
Samen maatschappelijke opgaven het hoofd bieden
Nieuwsbericht
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Europa nog niet klaar voor elektrische auto
Nieuwsbericht
Bestuurders Zuid-Holland aan de slag met grootste onderhoudsopgave ooit
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Werken onder hoogspanning
Nieuwsbericht
RJT Finance investeert in Luminext
Nieuwsbericht
Overeenkomst over nieuwe cao bouw- en infrasector
Nieuwsbericht
Extra maatregelen om geluidsbelasting provinciale wegen te verminderen
Nieuwsbericht
App TimesUpp breidt diensten uit in Zuid-Nederland voor SmartwayZ.NL
Nieuwsbericht
CertiQ certificeert in 2017 een recordhoeveelheid groene stroom
Nieuwsbericht
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles in de bouw gestegen
Nieuwsbericht
EenVandaag bericht over staat van bruggen en viaducten Noord-Holland
Nieuwsbericht
Uber maakt verkeersdata Amsterdam publiekelijk toegankelijk
Nieuwsbericht








[Banners]