Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-04-2017



Reactie NS op handhavingsbesluit I&M

Bron: NS



Roger van Boxtel, president-directeur NS: “We hebben begin vorig jaar al erkend dat het beter moet. Daar werken onze mensen sinds april vorig jaar iedere dag keihard aan, samen met ProRail én met het ministerie van I&M. Een onafhankelijke review in opdracht van het ministerie liet vorig jaar zien dat iedere vervoerder deze problemen zou hebben op deze lijn: “Juist daarom valt het rauw op ons dak als dit tot een boete leidt. We zullen dan ook bezien wat we tegen zo’n boete kunnen doen.”

Hoe zit het met de prestaties op de hogesnelheidslijn?
Hoewel het algemeen klantoordeel op de hogesnelheidslijn steeg en met 78% boven doelstelling was, bleef de punctualiteit en de capaciteit op de hogesnelheidslijn achter. We hadden het aantal verbindingen op deze lijn sterk uitgebreid, maar zo’n uitbreiding leidt de eerste periode helaas altijd tot teruglopende prestaties.

NS is begin 2016 samen met ProRail een verbeterprogramma gestart om de prestaties op de Hogesnelheidslijn te verbeteren. Daarvan zien we de effecten, maar onvoldoende om over het hele jaar al aan de afspraken over capaciteit en punctualiteit te kunnen voldoen. Ook een reviewteam keken vorig jaar in opdracht van het ministerie naar de hogesnelheidslijn en concludeerde toen dat de partijen “op dit moment effectief werken aan het verbeteren van de prestaties van de Intercity direct”.

NS gaat met ProRail door met het ingezette verbeterprogramma én met het uitbreiden van de treindiensten op de Hogesnelheidslijn. NS heeft inmiddels Den Haag op de hogesnelheidslaan aangesloten, waardoor de reistijd met de snelle Intercity naar Breda en Eindhoven 11 minuten korter is. Vanaf december gaat NS ook met Eurostar over de hogesnelheidslijn rijden, wat de reiziger een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Londen oplevert.

We worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) in totaal beoordeeld op twaalf prestaties. Op 10 van de 12 punten scoorde NS goed. Op twee punten - de punctualiteit op de hogesnelheidslijn en de vervoerscapaciteit op de Hogesnelheidslijn (HSL) bleven - ondanks onze inspanningen - achter bij de afgesproken bodemwaarde.



Deel dit artikel:                   





Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Orderportefeuille bouw stabiel
Nieuwsbericht
Jaco Uittenbogaard nieuwe directeur Aannemersfederatie Nederland
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Jos Melchers directeur Gebiedsontwikkeling Stadsontwikkeling Rotterdam
Nieuwsbericht
Provinciebesluit voorkeursalternatief N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Versterking Nijkerkerbrug (N301) definitief gegund aan Combinatie NU
Nieuwsbericht
Plaatsen liggers fly-overs Knooppunt Joure
Nieuwsbericht








[Banners]