Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-04-2017



Reactie NS op handhavingsbesluit I&M

Bron: NS



Roger van Boxtel, president-directeur NS: “We hebben begin vorig jaar al erkend dat het beter moet. Daar werken onze mensen sinds april vorig jaar iedere dag keihard aan, samen met ProRail én met het ministerie van I&M. Een onafhankelijke review in opdracht van het ministerie liet vorig jaar zien dat iedere vervoerder deze problemen zou hebben op deze lijn: “Juist daarom valt het rauw op ons dak als dit tot een boete leidt. We zullen dan ook bezien wat we tegen zo’n boete kunnen doen.”

Hoe zit het met de prestaties op de hogesnelheidslijn?
Hoewel het algemeen klantoordeel op de hogesnelheidslijn steeg en met 78% boven doelstelling was, bleef de punctualiteit en de capaciteit op de hogesnelheidslijn achter. We hadden het aantal verbindingen op deze lijn sterk uitgebreid, maar zo’n uitbreiding leidt de eerste periode helaas altijd tot teruglopende prestaties.

NS is begin 2016 samen met ProRail een verbeterprogramma gestart om de prestaties op de Hogesnelheidslijn te verbeteren. Daarvan zien we de effecten, maar onvoldoende om over het hele jaar al aan de afspraken over capaciteit en punctualiteit te kunnen voldoen. Ook een reviewteam keken vorig jaar in opdracht van het ministerie naar de hogesnelheidslijn en concludeerde toen dat de partijen “op dit moment effectief werken aan het verbeteren van de prestaties van de Intercity direct”.

NS gaat met ProRail door met het ingezette verbeterprogramma én met het uitbreiden van de treindiensten op de Hogesnelheidslijn. NS heeft inmiddels Den Haag op de hogesnelheidslaan aangesloten, waardoor de reistijd met de snelle Intercity naar Breda en Eindhoven 11 minuten korter is. Vanaf december gaat NS ook met Eurostar over de hogesnelheidslijn rijden, wat de reiziger een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Londen oplevert.

We worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) in totaal beoordeeld op twaalf prestaties. Op 10 van de 12 punten scoorde NS goed. Op twee punten - de punctualiteit op de hogesnelheidslijn en de vervoerscapaciteit op de Hogesnelheidslijn (HSL) bleven - ondanks onze inspanningen - achter bij de afgesproken bodemwaarde.



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]