Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-04-2017



Reactie NS op handhavingsbesluit I&M

Bron: NS



Roger van Boxtel, president-directeur NS: “We hebben begin vorig jaar al erkend dat het beter moet. Daar werken onze mensen sinds april vorig jaar iedere dag keihard aan, samen met ProRail én met het ministerie van I&M. Een onafhankelijke review in opdracht van het ministerie liet vorig jaar zien dat iedere vervoerder deze problemen zou hebben op deze lijn: “Juist daarom valt het rauw op ons dak als dit tot een boete leidt. We zullen dan ook bezien wat we tegen zo’n boete kunnen doen.”

Hoe zit het met de prestaties op de hogesnelheidslijn?
Hoewel het algemeen klantoordeel op de hogesnelheidslijn steeg en met 78% boven doelstelling was, bleef de punctualiteit en de capaciteit op de hogesnelheidslijn achter. We hadden het aantal verbindingen op deze lijn sterk uitgebreid, maar zo’n uitbreiding leidt de eerste periode helaas altijd tot teruglopende prestaties.

NS is begin 2016 samen met ProRail een verbeterprogramma gestart om de prestaties op de Hogesnelheidslijn te verbeteren. Daarvan zien we de effecten, maar onvoldoende om over het hele jaar al aan de afspraken over capaciteit en punctualiteit te kunnen voldoen. Ook een reviewteam keken vorig jaar in opdracht van het ministerie naar de hogesnelheidslijn en concludeerde toen dat de partijen “op dit moment effectief werken aan het verbeteren van de prestaties van de Intercity direct”.

NS gaat met ProRail door met het ingezette verbeterprogramma én met het uitbreiden van de treindiensten op de Hogesnelheidslijn. NS heeft inmiddels Den Haag op de hogesnelheidslaan aangesloten, waardoor de reistijd met de snelle Intercity naar Breda en Eindhoven 11 minuten korter is. Vanaf december gaat NS ook met Eurostar over de hogesnelheidslijn rijden, wat de reiziger een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Londen oplevert.

We worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) in totaal beoordeeld op twaalf prestaties. Op 10 van de 12 punten scoorde NS goed. Op twee punten - de punctualiteit op de hogesnelheidslijn en de vervoerscapaciteit op de Hogesnelheidslijn (HSL) bleven - ondanks onze inspanningen - achter bij de afgesproken bodemwaarde.



Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Start uitrol slim elektriciteitsnet Rotterdam
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht








[Banners]