Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 10-04-2017



Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud




Rijkswaterstaat start eind april 2017 met onderhoud van de kust bij Heemskerk. Het onderhoud vindt plaats tussen strandpaal 46 ten zuiden van Castricum aan Zee en strandpaal 51 ten noorden van Wijk aan Zee.

Baggerschepen spuiten over een lengte van 5 km 1 mil m3 zand op het strand. Zo blijft Heemskerk goed beschermd tegen de zee. De aanvoer van materieel op het strand start in week 15. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind juni klaar.

Bezoekers
Bezoekers kunnen tijdens de werkzaamheden gewoon recreëren op het strand en in zee. Het werkterrein is echter verboden gebied, vanwege gevaar voor drijfzand en rondrijdende bulldozers. Strandgasten kunnen het werkterrein aan de kant van de duinen passeren. Hondenbezitters moeten hun hond aangelijnd houden. Watersporters moeten een veilige afstand houden tot het baggerschip. De werkzaamheden gaan dag en nacht, 7 dagen per week door. Als er wordt gewerkt bij de strandopgangen kunnen bezoekers vanuit het Noord-Hollands Duinreservaat mogelijk niet het strand op. Dit is een tijdelijke situatie. Dit wordt met borden bij de ingangen van het gebied aangegeven.

Stuifduinen
Via meerdere kerven in de duinen bij Heemskerk kan zand vanaf het strand doorstuiven naar het achterliggende natuurgebied. Daardoor groeien de duinen op natuurlijke wijze aan. Het kalkrijke zand is goed voor de planten en dieren. In samenwerking met PWN en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier wordt het zand op het strand zo aangebracht dat het optimaal bijdraagt aan het doorstuiven van de kerven.

Onder water of op het strand
Waar het kan, brengt Rijkswaterstaat onder water en waar het moet op het strand zand aan. Onder water is meestal goedkoper en geeft minder overlast voor strandbezoekers. Om de kustlijn op zijn plaats te houden, is bij Heemskerk dit keer direct zand op het strand nodig.

Noodzaak kustonderhoud
Samen met de waterschappen onderhoudt Rijkswaterstaat de Nederlandse kust. Doen we dat niet, dan raken we een groot deel van ons land kwijt aan de zee. En juist in dat deel wonen veel mensen en zijn veel bedrijven gevestigd. Door het opspuiten van zand op en vlak voor de kust houdt Rijkswaterstaat de kustlijn op zijn plaats. Zo blijft Nederland goed beschermd tegen de zee.

Meer informatie
Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden op de pagina Kustonderhoud of via de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat, 0800-8002 (gratis).



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]